5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

ویزای پزشکی چیست ؟

رشد هر صنعت در گرو توجه به تکمیل و ارائه صحیح تمام فرآیندهای موجود در زنجیره ارزش آن صنعت است.

وقتی صحبت از تکمیل زنجیره ارزش گردشگری سلامت می کنیم باید بدانیم هر کدام از سه دسته اصلی بازاریابی، لجستیک و درمان شامل چه زیرمجموعه هایی می شود.

سفر بیمار و تهیه ملزومات آن، در دسته خدمات سفر و لجستیک قرار می گیرد و شامل زیرمجموعه های مختلفی است. از ویزا و هتل بگیرید تا ترنسفر فرودگاهی و مترجم همراه.

یکی از مباحث مهمی که می تواند باعث رشد گردشگری سلامت شود مباحث مربوط به بیمه های بین المللی(در حال حاضر بیمارستان های ایران با هیچ شرکت بیمه بین المللی قرارداد همکاری ندارند) و ویزاهای پزشکی است.

ویزای پزشکی و درمان یا همان Treatment (ویزای T)، از چند سال پیش و با توجه به رشد گردشگری سلامت و لزوم تکمیل فرآیندهای مرتبط با بیماران بین الملل در کشورمان در حال صدور است.

ویزای درمانی، ویزای کوتاه مدتی است که با هدف تسهیل فرآیند درمان بیماران بین الملل در کشور مقصد، صادر شده و مدت و قیمت آن در کشورهای مختلف، متفاوت است.

در ایران ویزای درمان برای بیمار و همراه وی به مدت ۳۰ روز(این مدت تا ۹۰ روز قابل تمدید است) و با نصف هزینه ویزای توریستی و ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت، صادر می شود(هزینه فوریت نیز از در صورتیکه در فرودگاه نباشد، از بیمار گرفته نمی شود).

هزینه ثابت ویزای درمانی در دیگر کشورها بین ۶۰ تا ۸۰ دلار است که این مقدار بسته به کشور مبداء، می تواند بیشتر شود و البته این نکته را هم  فراموش نکنید که بیمار برای دریافت ویزای درمانی باید حداقل ۶ ماه از زمان اقامتش در آن کشور گذشته باشد.

جدا از مسئله قیمت، از دیگر مزیت های ویزای درمانی در ایران، گستردگی خدمات تحت پوشش است.

تمام جراحی های زیبایی، درمانی، سلامتی(اسپا، آب درمانی)، پاراکلینیک(چکاپ) و.. مشمول دریافت ویزای T هستند.

توجه داشته باشید که کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، مالزی، بولیوی، سریلانکا، ترکیه، سوریه، ونزوئلا می توانند بدون دریافت ویزا به ایران سفر کنند و خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

تردد بیماران بین الملل در منطقه آزاد کیش، برای مدت ۱۴ روز بدون اخذ ویزا از هر کشوری امکان پذیر است.

کشورهای پاکستان و افغانستان با اینکه از بازارهای مهم گردشگری سلامت کشورمان محسوب می شوند اما برای دریافت خدمات درمانی نیاز به اخذ ویزای T دارند. چرا؟

دلیل اصلی آن ورود غیرقانونی اتباع این کشورها به ایران، جهت کار است و نه درمان.

راهکار چیست؟

برای اتباع این دو کشور از طریق شرکت های تسهیلگر می توان ویزای درمانی را اخذ کرد.

به این ترتیب که بیماران فوق با مراجعه به سایت شرکتهای تسهیلگر درخواست خود را ثبت کرده و این شرکتها پس از پذیرش از مراکز درمانی مورد تاید وزارت بهداشت و دریافت تاییدیه بیمارستان، نسبت به دریافت ویزای این بیماران اقدامات لازم را انجام دهند.

اتباع سایر کشورها بدون نیاز به شرکت های تسهیلگر و با مراجعه به کنسولگری ایران، می توانند پس از طی کردن مراحل و اخذ تاییدیه کنسولگری، ویزای پزشکی را دریافت کند.

توریستانی که با هر نوع ویزا(غیردرمانی) وارد ایران شده اند و بنابه شرایط پیش آمده، متقاضی دریافت خدمات اورژانسی درکشورمان هستند، شامل حال این قوانین نمی شوند و کلیه بیمارستان ها موظف به ارائه خدمات درمانی لازم تا رسیدن به وضعیت ثابت، به این بیماران هستند.

این قانون شامل اخذ هزینه بیمارستان نیز می شود. یعنی هیچ مرکزی نمی تواند بیمار اورژانسی بین المللی را به علت نداشتن قدرت پرداخت، از دریافت خدمات درمانی فورس محروم کنند.

منشور حقوق بیماران بین الملل در کشور هند را مطالعه کنید

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای پزشکی چیست ؟

  • تاییدیه مرکز درمانی یا پزشک معتبر
  • گزارش پزشک معالج مبنی بر نوع بیماری
  • آزمایشات تشخیصی جدید(رادیولوژی، سونوگرافی، پت اسکن و…)
  • عدم ابتلا به بیماری های واگیری که تهدید کننده سلامت عمومی باشد
  • گذرنامه(به همراه سایر گذرنامه های معتبر، شناسنامه و…)
  • داشتن تاییدیه مالی(اگر درمان به دلایل مختلف بیشتر از مدت اعتبار ویزا به طول انجامید، برای تمدید ویزا مجدداً نیاز به تاییدیه مالی خواهید داشت)
  • بیمه مسافرتی(این بیمه به جهت پوشش هزینه های فوریت های پزشکی، مرگ تصادفی، گم شدن وسایل و اشیای شخصی، لغو سفر، سوانح هوایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد).

تمدید ویزای پزشکی

همانطور که در قسمت بالا هم عنوان کردیم، امکان تمدید ویزای درمانی وجود دارد. در ایران مدت اعتبار اولیه این ویزا ۳۰ روز است و در صورت دستور پزشک مبنی بر لزوم ادامه درمان در مدت بیشتر، این زمان تا ۹۰ روز می تواند تمدید شود(این مهلت در صورت نیاز و داشتن شرایط مالی جهت ادامه درمان، باز هم قابل تمدید است).

مدت زمان اعتبار ویزای پزشکی از هر کشور به کشور دیگر متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید