و نگاه ما به دو سوی بازار جلب شد: توسعه بازار سلامت و پزشکی در داخل ایران و بازار بینالمللی...
در بازار گردشگری سلامت توجه به این نکته بسیار مهم است که جذب بیمار خارجی، یک رقابت بینالمللیست و در منطقهی ما، این رقابت بین ایران، هند و ترکیه هر روز شدیدتر میشود. اگرچه اتفاقات چند سال اخیر، سهم ما را از این بازار بزرگ، کوچکتر کرده; اما همچنان بر این باوریم که با رویکرد و نگاه درست میتوان در کشورهایی که ارتباطات سیاسی بهتری با ایران دارند(کشورهای مسلمان، حوزه خلیج و…)، بسیار رقابتی وارد شد و کار کرد.
فلش بک: سال ۱۳۹۲، ایران انتخاب دومِ مردمِ عمان برای درمان بود. سال ۱۳۹۶، رتبه ایران به انتخاب هشتم، نزول پیدا کرد و آن زمان، نه کرونا بود…نه مرزها بسته بود و نه پروازهای اروپا، تحریم…
این زنگ هشدار را، در مقالهای با تحلیل SWOT گردشگری سلامت ایران(همراه با استاد بزرگوارم، آقای دکتر سعید هاشمزاده(رئیس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت ایران)، نوشتیم و به ژورنال معتبری در ایران فرستادیم. در نتیجهی نهایی آن مقاله و تحلیل آخر، گردشگری سلامت ایران در منطقه بحرانی بود(چیزی که امروز شاهد آن هستیم و البته در حال فروپاشیست)!
اگرچه آن مقاله، ریجکت شد و احتمالاً و شاید! علتِ ریجکتی، نقاط ضعف زیادی بود که درباره سیستم گردشگری سلامت ایران نوشته بودیم(که همگی واقعیتی بود از ساختاری جا مانده در صنعت درمان ایران، بهنام مدیکال توریسم)!
در آن مقاله، اشاره کردیم که بیش از ۸۰% نقاط ضعف ما به زیرساختها، عدم برندینگ حرفهای، عدم پرسنل آموزش دیده، علاقه پزشکان به کار با واسطههای مرزی و فاقد استاندارد، قیمتگذاریهای دلی و دلالی!!! و… برمیگردد(و البته که عوامل سیاسی، بخش بزرگی از تهدیدهای همیشگیِ تمام کسب و کارهای بینالمللی در ایران بوده و هست)!
به هر روی…گذشت و ما امروز اینجاییم تا اگر نگاهتان مثل ماست و باور دارید که برای ورود و گرفتن بخشی از سهمِ بازارِ توریسم سلامت، نیاز به آموزشِ ماهیگیری دارید و نه ماهی(آن هم از نوع دلالی شده و مرزی!)، ماموریت سیتوسا، تامین ابزارهای بهروز و روشهای علمی و استاندارد، برای ورود و ماندن در این بازار است.
و روی دیگر سکه ما: باز هم توانمندسازیست و زیرساخت و هر آنچه به توسعه کسب و کار پزشکی در بازار داخل ایران، کمک کند. فرقی نمیکند دندانپزشک هستید یا کلینیک زیبایی یا هر کسب و کاری در صنعت سلامت. گامِ اولِ توسعه داخلی را در کنارتان شروع میکنیم و شاید خودتان، زیرساختی قوی و استاندارد شوید،که علاوه بر جذب بیماران داخلی بیشتر، به بازارهای بینالمللی هم ورود کنید…
ساختن سیتوسا مرهون تلاش یک تیم متخصص است که با همراهی خود در بخشهای مختلف، خدمات فعلی ما را خلق کردهاند. یاران و همراهان سیتوسا محدود به اسمهای نوشته شده نیست و هر کسی که دل در گروِ پیشرفت و توسعه خدمات پزشکی و سلامت ایران(چه در بازار داخلی و چه حوزه بینالمللی)دارد، یار سیتوساست…