به نظر شما ابوعلی سینا و زکریای رازی از مشاهیر پزشکی ایران هستند یا برندهای پزشکی ایران؟
در علم برندینگ، تفاوت بین شهرت و برند را با دختر قدبلند و کوتاه مثال می زنند. از یک جنس اما متفاوت!
اینکه شما پزشک بسیار خوشنامی در کشور هستید و شهرت خوبی دارید با اینکه یک برند درمانی باشید، متفاوت است. شهرت به واسطه بسیاری از روش های تبلیغاتی مختلف می تواند بوجود بیاید و برند، چیزی است که شما در ذهن و قلب بیمار ساخته اید. کاملاً واقعی و پویا!
اگر شما یک پزشک مشهور در چشم پزشکی باشید آیا به این معنی است که یک برند چشم در گردشگری سلامت ایران هستید؟
اما برندسازی بیمارستان و پزشک چه تفاوتی با هم دارد؟ برندسازی بیمارستان یک برندسازی سازمانی است در حالیکه برندسازی پزشک می تواند هم سازمانی باشد و هم شخصی(پرسنال برندینگ).
در نوع سازمانی آن، همانطور که نیاز دارید جایگاه بیمارستان خود را پیدا کنید، لازم است تا پزشکان خود را نیز بر اساس شاخص های مختلف که در قسمت بعد به آن می پردازیم، رتبه بندی کنید و بر اساس جایگاه آنان، برندسازی را شروع کنید. خواندن مطلب برندسازی بیمارستان را از دست ندهید.
ممکن است با برندینگ سازمانی، بیمارستان خود را به یک برند درمانی تبدیل کنید و ذهنیتی که با خلق برند از بیمارستان خود در ذهن بیماران بین المللی ساخته اید، خوب باشد! اما بیمار شما چه تصویری از پزشکی که قرار است زیر تیغ جراحی او برود، دارد؟
درست است که وقتی برندسازی انجام می شود، بیماران تا حد زیادی از تمام جنبه های کیفی و کمی یک مرکز درمانی، به حد قابل قبولی از اعتماد می رسند اما نکته ای که وجود دارد نقش کلیدی بیمارستان و پزشک به عنوان اهرم های اصلی بخش درمان در گردشگری سلامت است.
برندسازی پزشک بر عهده کیست؟
همانطور که در قسمت بالا نوشتم، برندسازی پزشک می تواند بصورت شخصی هم انجام شود. اما شما به عنوان یک بیمارستان فعال در توریسم سلامت، نقش سازمانی در برندسازی پزشکان بنام خود دارید.
شاخص های شما برای جایگاه یابی پزشکانتان چیست؟ یکی از اهمیت های داشتن رزومه پزشکان در این قسمت مشخص می شود.
جایگاه پزشکی که تحصیلات خود را در معتبرترین دانشگاه های دنیا به اتمام رسانده و تجربه سال های طولانی جراحی با کمترین شاخص های عفونت بعد از عمل، تعداد روز بستری بیمار بعد از جراحی و… را دارد با پزشکی که تازه در بیمارستان شما شروع به کار کرده، یکسان نیست و قطعاً می توان حدس زد برندینگ سازمانی پزشک را برای کدام یک باید انجام دهید!
بیمارستان شما یک زیرساخت است برای فعالیت پزشک. همانطور که مدرسه هر چقدر هم بزرگ و مدرن باشد، بدون داشتن معلم معنا و مفهومی پیدا نمی کند، بیمارستان شما هم بدون پزشک معنایی ندارد. در واقع، بیمارستان و پزشک لازم و ملزوم یکدیگرند!
بخش بزرگی از برندسازی شما برای بیمارستان است و بخش دیگر آن برای پزشکانتان. پزشکان بنام شما، سرمایه ای هستند که باید آنها را به دنیا معرفی کنید.
یادتان باشد دستگاه های مدرن پزشکی و تجهیزات بدون پزشک و جراح خوب، کارایی زیادی ندارد!
و اما برندسازی پزشک بر عهده کیست؟ برند سازی پزشک در حوزه فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی(بیمارستان های دولتی) و بیمارستان(خصوصی) است اما، کار تخصصی جامعه پزشکی نیست!
هزینه برندینگ پزشک چگونه باز می گردد؟
هلث توریسم در واقع تجارت خدمات سلامت در کشورهای مختلف است. صنعتی ارز آور و نوپا در ایران.
صنعت نوپا نیاز به معرفی دارد و لازمه رقابت در بازارهای جهانی، رعایت قوانین بین المللی تجارت است. یکی از اصلی ترین این قوانین، برندسازی است.
برندسازی سرمایه های انسانی شما(پزشکان، کادر درمانی و…)، مانع اتلاف هزینه های کلان دیگر مانند ساخت و تجهیز بیمارستان، می شود و فرآیند جذب بیماران بین المللی را تسهیل و تسریع می کند.
کافی است یکبار بصورت تخصصی و حرفه ای، برندینگ پزشکی را در مرکز درمانی خود اجرا کنید و بازگشت سرمایه خود را تضمین کنید. اما نه به صورت سریع و مقطعی. برندسازی بیمارستان و پزشک، امری زودبازده نیست ولی نتیجه آن قطعی است و فراتر از مرزهای داخلی!
برند سازی شخصی را چگونه انجام بدهم؟
برندسازی یکی از زیرساخت های لازم در گردشگری سلامت، برای بیمارستان ها و پزشکان است. کاری که در کشور ما به درستی انجام نشده است و با اینکه بیمارستان های ما دارای پزشکان متبحر و امکانات به روزی هستند، در زمینه برندسازی خود و پزشکانشان گامی برنداشته اند!
گردشگری سلامت امروز با سال های قبل تفاوت زیادی کرده است و هر روز به لیست وبسایت های چند زبانه پزشکان دنیا افزوده می شود. اگر پزشک فعالی هستید که در زمینه جذب بیمار خارجی فعالیت می کنید، نمی شود دست روی دست بگذارید تا بیمارستان برای شما کاری انجام دهد!
به علاوه فراموش نکنید که شما به عنوان یکی از قطب های اصلی درمان در گردشگری سلامت، باید جایگاه و برند شخصی خود را داشته باشید و بیماران بین المللی خود را به طور مستقیم جذب کنید.
شاید بیمارستانی که در آن فعالیت می کنید بازار هدف متفاوتی نسبت به شما داشته باشد و با توجه به همان بازار هدف برای شما برندسازی کند! پس اجازه بدهید هر کسی کار خودش را با توجه به جایگاه و بازار هدف خود انجام دهد.
بیمارستان جدا و شما به عنوان پزشک هم جدا!
مطلب مربوط به برندسازی بیمارستان را مطالعه کنید و با مراحل مرتبط با برندسازی آشنا شوید.
پرسنال برندینگ همیشه در کنار برندسازی سازمانی قرار می گیرد و در بحث گردشگری سلامت شاید این موضوع نوعی موازی کاری تلقی شود و مدیران سازمان ترجیح بدهند تا منابع مالی را برای برندسازی سازمانی مصرف کنند نه پرسنال برندینگ!
از طرف دیگر برندسازی پزشک و بیمارستان در کنار هم می تواند باعث هم افزایی(سینرژی) شده و رشد هر کدام، منجر به رشد و برندسازی دیگری شود.
فرض کنید یک بیمارستان را به داشتن پزشکان خوشنام و برند خود در منطقه می شناسند. برندسازی پزشک باعث شناخته شدن بیمارستان شده است و بیمارستان می تواند با توجه به این موقعیت، برندسازی خود را نیز انجام دهد.
حالت برعکس برندسازی موازی را در مثال بالا می توانید حدس بزنید؟ یعنی چه زمانی برندسازی موازی حالت مخرب به خود می گیرد؟