5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

صعود به صفحه اول گوگل

صعود به صفحه اول گوگل

سئو گردشگری سلامت یا بهینه سازی سایت شما(بیمارستان، پزشک یا شرکت تسهیل گر)، عبارت آشنایی است که مدتهاست جزو جدایی ناپذیر طراحی سایت شده است.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که سایت‌های مختلف چگونه در فهرست نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرند؟ آیا آن‌ها خود به خود به این جایگاه رسیده‌اند یا این که اصول خاصی پشت آن بوده است؟ در واقع پاسخ سوال در یک کلمه نهفته است و آن هم اجرای صحیح قواعد سئوی سایت است. سئو یا بهینه‌سازی سایت برای کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو، یکی از روش‌های نوین و به صرفه بازاریابی دیجیتال است.

روش‌های زیادی برای بهینه‌سازی سئو گردشگری سلامت وجود دارند که حتی با اجرای یکی دو مورد از آن‌ها می‌توان سایت را به سرعت به رتبه‌های مناسب در جستجوی گوگل رساند. اما، به همان اندازه که اصول صحیح سئو می‌تواند یک سایت را به پربازدیدکننده‌ترین سایت جهان بدل کند، عدم رعایت آن و دور زدن این قوانین توسط سئوکاران نیز می‌تواند یک سایت را به قهقرا ببرد و باعث پنالتی سایت از سوی گوگل شود.

اگر از مخاطبین وبلاگ سیتوسا و از صاحبان کسب و کارهایی مثل گردشگری سلامت هستید، حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با مبانی سئو آشنایی بیشتری پیدا کنید.

تاثیر محتوا بر سئو گردشگری سلامت و تاثیر آن در افزایش بازدید

اصلی‌ترین هدف صاحبان سایت دیده شدن در نتایج صفحه نخست موتورهای جستجو می‌باشد. طبق آمار بیش از ۷۰ درصد از کاربران اینترنتی تنها به سایت‌هایی رجوع می‌کنند که در صفحه نخست گوگل نمایان می‌شوند. ۳۰ درصد باقیمانده نیز حوصله بازدید از صفحات دوم به بعد را نداشته و به این ترتیب رقابت بین سایت‌ها برای قرار گرفتن در ۲ صفحه نخست گوگل بسیار داغ است. کافیست به مدت ۴۸ ساعت یا بیشتر از فعالیت مداوم و تولید محتوا در سایت خود دست بکشید. خواهید دید که رتبه شما رو به افول بوده و سایت‌های رقیب در حال گرفتن جایگاه شما هستند.

نمونه بارز و بومی این امر را می‌توان در سایت‌های ورزشی نظیر ورزش ۳ دید. متاسفانه، به دلیل شیوع کرونا تمام رقابت‌های ورزشی به مدت ۴ ماه تعطیل و در نتیجه خبر چندانی برای انتشار در دسترس نبود. همین امر باعث شد تا بسیاری از سایت‌های ورزشی به یک باره جای خود را به سایت‌های پزشکی بدهند. سایت‌هایی که در اوج شیوع کرونا محفلی برای تبادل نظر و کسب آخرین اطلاعات از وضعیت این بیماری شده‌اند. پس، نتیجه می‌گیریم که تولید محتوای جذاب متناسب با سلیقه کاربران و شرایط حاکم بر یک کشور و کل جهان تا چه اندازه اهمیت دارد.

فعالیت مستمر در فضای وب و انتشار محتوای جذاب اصلی‌ترین فاکتور برای افزایش ترافیک سایت است. اما، محتواها بدون رعایت مبانی سئو هیچ ارزشی ندارند و مانند زنبور بی عسل خواهند بود (یا عالم بی عمل!). حال که با اهمیت سئو آشنا شدیم، در ادامه مطلب مراحل مختلف سئو گردشگری سلامت و سایر سایت ها را مرور خواهیم کرد.

بسیاری از افراد با شنیدن نام موتور جستجو به یاد گوگل می افتند. این فکر از کجا می آید و چقدر درست است؟ به جدول زیر نگاهی بیندازید:

سئو گردشگری سلامت

اگر شما هم جزو افرادی هستید که موتور جستجو را مترادف با گوگل می دانید، با توجه به جدول بالا می بینید که زیاد هم اشتباه فکر نکرده اید!

درست است که ما موتورهای جستجوی زیادی داریم اما اختلاف گوگل یا رقیب بعدی خود یعنی یاهو انقدر زیاد است که در حال حاضر اینطور به نظر می رسد که گوگل یک موتور جستجوی بی رقیب در جهان است.

موتورهای جستجو چه وظایفی دارند؟

قرار است موتورهای جستجو، سایت شما را بین میلیونها وبسایت در جهان پیدا کند و به مخاطبان شما معرفی کند. اما اینکه شما را به عنوان چندمین وبسایت در بین رقبایتان معرفی کند، دست شماست! سئو گردشگری سلامت یکی از موارد مهمی است که بازیگران اصلی این صنعت باید آنرا در سایت خود لحاظ کنند.

گوگل برای اینکار الگوریتم های خاصی دارد که یکی از آنها سئو است.

در سال های قبل استفاده از سئو خیلی رایج نبود و یکی از دلایل کاربران برای عدم استفاده از سئو، بکار بردن کلمات کلیدی سخت و بدون استفاده در محتوا بود که صرفاً رتبه سایت را بالا می برد و روی کیفیت محتوا تاثیر عکس می گذاشت.

اما با پیشرفت هوش مصنوعی و تحلیل متن و زبان ماشین، امروزه این مشکل از بین رفته و شما در کنار استفاده از محتوای مورد نظر خود، می توانید تنظیمات سئو را نیز به طور کامل انجام دهید.

تا بحال به روش های معرفی سایت خود به مخاطبان فکر کرده اید؟ چه ایده هایی به ذهنتان می رسد؟

  • معرفی توسط وب سایت های تبلیغات
  • بنرهای تبلیغاتی
  • معرفی توسط شبکه های اجتماعی پر مخاطب
  • بک لینک از سایت های دیگر به سایت شما
  • و….

این راه ها به نوبه خود ارزشمند هستند و باعث بالا رفتن بازدید سایت شما می شود اما همانطور که هنوز یاهو به گَرد پای گوگل نرسیده، راه های فوق هم به موتورهای جستجو نخواهند رسید. حداقل در حال حاضر نه!

شما با قوانین سئو، می توانید صدها بازدید کننده بیشتر را به سایت خود بکشانید و به طور فزاینده ای رتبه خود را در گوگل بهبود دهید.

بنابراین چیزی که مشخص است اینست که شما تمام قوانین مرتبط را رعایت می کنید تا موتورهای جستجو را متقاعد کنید که شما را به عنوان یک وبسایت معتبر و مفید بشناسد و به بقیه معرفی کند!

سئو گردشگری سلامت

و یک نکته را فراموش نکنید: ۲۰% ترافیک صفحه اول گوگل، مربوط به لینک های تبلیغاتی است! سهم نسبتاً بزرگی که با پول می توانید بخرید و در رتبه نخست گوگل باشید، اما برای مدت محدودی که پول آنرا می پردازید.

بنابراین این روش هم با اینکه برای مدتی شما را جزو اولین های گوگل معرفی می کند اما تضمینی برای داشتن مخاطبین همیشگی نیست.

چون افراد معمولاً به سرچ های ارگانیک(نمایش در سرچ، بدون پرداخت هزینه تبلیغاتی) اعتماد بیشتری دارند و از طرف دیگر شاید یک سایت با محتوای بسیار قوی، برای مدتی که شما پول تبلیغات در صفحه اول را پرداخت کرده اید، از شما عقب تر باشند; اما در زمان طولانی ممکن است در رتبه های به مراتب بالاتری از شما صعود کنند.

سئو گردشگری سلامت با On-page و Off-page 

یک تعریف ساده را برای هر کدام لحاظ می کنیم و پیشنهاد می کنیم به عنوان یک بازیگر فعال در گردشگری سلامت، آنها را در سایت خود لحاظ کنید:

  • سئوی تکنیکال: فاکتورهایی نظیر افزایش سرعت لود صفحات، داشتن نقشه سایت و بهینه‌سازی کدهای مختلف در حوزه سئوی تکنیکال یا فنی یک سایت قرار می‌گیرند. سئوی تکنیکال روشی برای بهینه‌سازی بیشتر سایت جهت ایندکس‌ شدن آسان‌تر محتوا توسط موتورهای جستجو می‌باشد. این روش سایر مواردی چون بهینه‌سازی صفحات ۴۰۴، استفاده از داده‌های ساختاری (فیچر اسنیپت) را نیز در بر می‌گیرد.
  • سئو داخلی: سئوی داخلی به این معناست که باید محتوای سایت را به صورت اصولی نوشت و بهینه‌سازی کرد تا راه برای ایندکس کردن و افزایش رتبه محتوا هموار شود. منظور از سئوی داخلی رعایت تمامی پروتکل‌های تعریف شده از سوی گوگل و بهینه‌سازی سایت بر اساس این قوانین است. سئوی داخلی موجب می‌شود تا سایت شما در حافظه بلندمدت موتورهای جستجو ثبت شود. یکی از افزونه‌های مناسب برای بررسی شرایط سئوی داخلی سایت، افزونه یواست سئو می‌باشد که پارامترهای مختلف سئوی داخلی را ارزیابی می‌کند.
  • از مهمترین پارامترهای سئوی داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تولید انواع محتوای متنی سئو شده
    • طراحی قالب و تجربه کاربری مناسب
    • تحلیل کلمات کلیدی و استفاده از مناسب‌ترین‌ آن‌ها
    • بررسی متاتگ و بهینه سازی عناوین
    • استفاده درست از لینک‌های داخلی و خارجی

فرض کنید با بررسی در کشور مورد نظر، کلمه کلیدی هلث توریسم را برای متن خود تعریف کرده اید و از مترادف های مختلفی مانند گردشگری سلامت، سفر درمانی و… نیز، برای بهبود سئو به درستی استفاده کرده اید. تمام این کارها در دسته سئو داخلی سایت شما قرار می گیرد.

  • سئو خارجی: سئوی خارجی یعنی کلیه امور سئو به غیر از سئوی تکنیکال و سئوی داخلی و بر اقدامات خارج از حیطه سایت و محتوای موجود در آن مرتبط است. کارکرد سئوی خارجی در بالابردن میزان اعتبار سایت شما نزد موتورهای جستجو از طریق ارجاع‌دهی به صفحات مختلف سایت می‌باشد. در واقع هر چه قدر بک لینک‌های سایت شما در سایت‌های مختلف و معتبر بیشتر باشد، اعتبار آن نزد موتورهای جستجو مثل گوگل بالاتر می‌رود. برای این کار باید با سایت‌های مختلف همکاری کنید و بک لینک به دست بیاورید یا با پرداخت هزینه و درج رپورتاژ در سایت‌های معتبر، اعتبار سایت خود را بالا ببرید.

    دقت کنید که بهتر است این لینک‌ها با انکرتکست‌های مرتبط باشند و در سایت‌های با محتوای نسبتا مشابه با سایت شما درج شوند تا بیشترین اثربخشی را داشته باشند. همچنین پیج رنک و اعتبار دامنه سایتی که در آن بک لینک دارید، اهمیت بسیار زیادی در ارتقای رتبه سایت شما دارد. برای مثال در سایت‌های گردشگری سلامت بهتر است از تبلیغات در سایت‌های مرجع پزشکی و سلامت برای درج رپورتاژ کمک بگیرید.

سئوی کلاه سفید، خاکستری و سفید به چه معناست؟

سئوی سایت به روش کلاه سفید به معنای بهینه‌سازی سایت با استفاده از تولید محتوای باکیفیت است. محتوایی که عنوان و کلمات کلیدی آن با مطالب نوشته شده مطابقت داشته باشد.

بسیاری از سایت‌ها با استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط اقدام به فریب موتورهای جستجو می‌کنند که این امر در صورت شناسایی توسط گوگل به شدت برای ادمین سایت گران تمام می‌شود. چرا که گوگل سایت مورد نظر را از فهرست نتایج جستجوی خود حذف خواهد کرد. همچنین در سئوی کلاه سفید از روش‌های صحیح گرفتن بک لینک استفاده می‌شود و بک لینک‌ها حقیقی و معتبر هستند.

سئوی کلاه سیاه: در واقع فریب دادن موتورهای جستجوی گوگل با کلمات کلیدی نامرتبط، پُر کردن صفحات از سایت از کلمات کلیدی و اقداماتی نظیر درج بک‌لینک‌های پرتعداد و اسپمی را سئوی کلاه سیاه می‌گویند. اگرچه این روش از سئو بسیار زود نتیجه می‌دهد، اما به ریسک انجامش نمی‌ارزد. همانطور که گفتیم موتورهای جستجو دیر یا زود متوجه شده و سایت شما را اسپم کرده و رتبه آن را به شدت کاهش می‌دهند.

سئوی سایت به روش خاکستری: این روش ترکیبی از دو روش قبل است؛ به گونه‌ای که سایت مورد نظر ترکیبی از روش‌های صحیح و اسپمی را استفاده می‌کند.

سئو گردشگری سلامت

منظور از محتوای کپی و پنالتی گوگل چیست؟

خط قرمز موتورهای جستجو، محتواهای کپی می‌باشند. محتواهایی که از سایت‌های مختلف کپی برداری شده و در سایت دیگر منتشر می‌شود. هوش مصنوعی موتورهای جستجو به قدری بالاست که حتی یک خط محتوای کپی شده را تشخیص می‌دهد؛ امری که موجب می‌شود تا کارت قرمز مستقیم را از داوران گوگل دریافت کنید و از زمین جستجو اخراج شوید!

به طور کلی، هر گونه اقدام برای فریب موتورهای جستجو اعم از تولید محتوای کپی، استفاده نامرتبط از کلمات کلیدی، به کارگیری از روش‌های کلاه سیاه و سایر روش‌های مخرب و کلاهبردارانه، با پنالتی گوگل و جریمه‌های سنگین مواجه می‌شود. سنگین‌ترین جریمه مربوط به حذف کامل سایت از نتایج موتورهای جستجو برای مدت طولانی است و نتایج سال‌ها زحمت یک سایت را به هدر خواهد داد.

اهمیت بانس ریت و زمان حضور کاربران در سایت

نرخ پرش، نرخ ریزش یا بانس ریت یکی از مهمترین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تعریف شده برای سئوی سایت است.

نرخ ریزش یک صفحه، یعنی تعداد کاربرانی که بدون هیچ اقدامی صفحه‌ موردنظر را می‌بندند نسبت به کل کاربران واردشده به آن صفحه.

مدت زمان حضور کاربر و فعالیت آن در سایت نیز از نظر موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از مواقع خیلی از سایت‌ها بازدید زیادی ندارند، اما مدت زمان حضور کاربران در آن‌ها بسیار طولانی بوده و همین امر یک امتیاز ویژه برای آن‌ها محسوب می‌شود.

اقداماتی برای کاهش نرخ ریزش

بسیاری از کاربران تنها در صفحاتی باقی می‌مانند که محتوای آن جذاب باشد. در واقع یک سایت پزشکی باید مخاطبان را طوری به مطالب خود علاقمند کند که کاربر به خواندن سایر مطالب سایت نیز علاقه‌مند شود. برای مثال شما به عنوان مالک یک سایت گردشگری سلامت می‌توانید از محتواهای جذابی مثل اطلاعات روش‌های نوین پزشکی و جراحی، اینفوگرافیک یا فیلم‌های ویدیویی جذاب استفاده کنید تا کاربران را تشویق به فعالیت در سایت کنید و مدت زمان حضور آن‌ها در سایت را افزایش دهید. فعالیتی که باعث ماندن مخاطبان در سایت شده و رتبه سایت را نزد موتورهای جستجو افزایش می‌دهد.

لینک دهی مناسب

یکی از اقدامات مهم در سئوی سایت و کاهش نرخ ریزش کاربران، لینک دهی مناسب به کلمات کلیدی محتوا است. به فرض یک مطلب در خصوص نحوه جراحی زیبایی در کلینیک‌های ایران صحبت می‌کند. شما به عنوان ادمین باید یکی از کلمات کلیدی جذاب نظیر “قیمت جراحی زیبایی در ایران” را به مطلب دیگر مرتبط در سایت خود لینک دهید. این امر موجب می‌شود تا مخاطب برای آگاهی از قیمت‌ها به لینک مورد نظر برود و مدت زمان بیشتری را در سایت باقی بماند.

استفاده از حس کنجکاوی مخاطبان

فرض کنید که مطلبی در مورد پیشگیری از کرونا نوشته باشید. شما نباید تمام اطلاعات مفید یا بهتر است بگوییم هر آنچه که در چنته دارید را تنها در یک مطلب یا ابتدای مطلب ارائه دهید. بهتر است در لا به لای مطلب نیز از تصاویر جذاب یا سوالاتی چالشی استفاده کنید تا حس کنجکاوی مخاطب برانگیخته شود.

افزایش سرعت سایت

یکی از فاکتورهای مهم در سئوی سایت سرعت بارگذاری یا لود کردن مطالب است. هر چقدر هم که مطالب سایت شما جذاب و با ارزش باشد، اگر سرعت سایت کم باشد، حوصله کاربر به سر آمده و دیگر تمایلی به خواندن سایر مطالب سایت از خود نشان نخواهد داد. بهتر است، از تصاویر گرافیکی و المان‌های کم حجم در سایت خود استفاده کنید تا کش یا حافظه پنهان آن پر نشود و سرعت لود صفحات بالا برود.

سئو گردشگری سلامت و کلمات کلیدی 

کلمات کلیدی عنوانی است که قبل یا بعد از تولید محتوا آن را برای مطلب خود انتخاب می کنید و گوگل بر اساس همان کلمات کلیدی شما را مورد بررسی قرار می دهد.

افرادی که از وردپرس استفاده می کنند با پلاگین های رایگان سئو مانند Yoast آشنا هستند. این ابزار در ابتدای تنظیمات سئو از شما می خواهد تا کلمه کلیدی خود را وارد کند و بر اساس آن، نکات لازم برای تنظیمات یوست را به شما پیشنهاد می کند.

شما به عنوان یکی از بازیگران اصلی گردشگری سلامت لازم است تا بدانید از کدام کلمه کلیدی برای کدام کشور(بازار هدف) استفاده کنید.

در مبحث سایت شما، مهمترین کانال جذب بیمار خارجی پیشنهاداتی در مورد چگونگی بررسی کلمات کلیدی در کشورهای مختلف ارائه کردیم. بنابراین از تکرار این موضوع در این قسمت خودداری می کنیم.

و در آخر

در این مطلب شما را با اهمیت سئو در افزایش ترافیک سایت آشنا کردیم. تمامی سایت‌ها در تلاش هستند تا با تولید محتوای یونیک و جذاب میزان بازدید صفحات خود و در نتیجه تراکنش‌های خرید مشتریان را افزایش دهند. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که بهترین آن طی‌کردن صحیح و منظم مراحل مختلف سئو به سبک کلاه سفید است. اگر خودتان تجربه‌ای در سئوی سایت ندارید، بهتر است صفر تا صد این کار را به کارشناسان با تجربه بسپارید تا در مدت چند ماه سایت شما را در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو قرار دهند.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید