توسعه پزشکی و بازاریابی مدرن دو بخش جدا ناپذیر از هم هستند. در دنیای امروز رشد و توسعه پزشکی بدون ورود و توسعه بازاریابی مدرن، ممکن نیست و اگر شخصی یا سازمانی این دو را جدا از هم خواند و برند خود(شخصی یا سازمانی) را موفق دانست، شک نکنید که با شما شوخی میکند!
فراموش نکنید که برای ورود و توسعه در بازاریابی مدرن، باید مدرن فکر کنید و حرکت کنید!
بازاریابی مدرن در دنیای پزشکی و سلامت
ببینیم بازاریابی مدرن چیست و در سلامت و پزشکی داخلی و بینالمللی ما چقدر کارایی داشته و خواهد داشت؟!
شاید اگر در مورد بازاریابی سنتی بحث میکردیم، خیلی موضوع ملموستر و قابل ارزیابیتری مورد بحث ما بود. مثلا اگر مستقیم سر این جمله برویم:
من(شخص/سازمان) این ماه برای شما(از پزشک بگیرید تا تمام کسب و کارهای سلامت و درمان!)، ۵۰ بیمار داخلی و ۱۰ بیمار خارجی میآورم!!!
شاید شما به عنوان یکی از بازیگران صنعت سلامت و پزشکی ایران وارد چگونگی جذب و برندینگ نام و سازمان خود نشوید! چیزی که بسیار در بازار سلامت و درمان ایران شاهد آن هستیم! و قطعاً همین بیتوجهی به نوع برندینگ و جذب بیمار صنعت سلامت و پزشکی ایران را در بازار داخلی و بینالمللی عقب انداخته!
بازاریابی سنتی را میشناسیم. همان چیزیست که در دنیای دیجیتال مارکتینگ به عنوان بخشی از آفلاین مارکتینگ از آن نام میبرند. از تبلیغات دهان به دهان توسط آشنایان و مشتریان قبلی بگیرید تا بروشور و بیلبورد و…
این روش کارایی ندارد و باید دست از سر آن برداریم؟؟؟ قطعا خیر!
این روش برای رقابت در بازار پزشکی و سلامت ایران و جهان کافی است؟ باز هم قطعاً خیر!
راهکار چیست؟ همگام با دنیای تجارت، مدرن شویم!
خلاصه و جمع و جور بازاریابی مدرن:
با اینترنت و ابزار جدید معرفی خود در آن، جلو برو!
بازاریابی مدرن: نوآوری دیجیتال
مطالب مختلفی درباره انواع روشهای آنلاین در دیجیتال مارکتینگ پزشکی و سلامت نوشتیم و با ظهور هوش مصنوعی باز هم شاهد روند صعودی دیجیتال مارکتینگ در بازار رقابت امروز هستیم:
- هوش مصنوعی: تجزیه و تحلیل دادههای مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند پایه و اساس استراتژیهای بازاریابی مدرن امروز باشد. در بازاریابی داخلی تا بینالمللی، هوش مصنوعی میتواند شما را قادر سازد تا در اکوسیستم پیچیده درمان و سلامت، نیازهای بیماران مختلف، شخصی سازی دیتاها بر اساس نیاز هر بیمار و… به درستی حرکت کنید. چقدر از پلتفرمها و سایتهای سلامتی استفاده کردهاید که در ابتدا سوالات و نیاز شما را میپرسند و بر اساس نیاز شما، درمان و پزشک و.. را معرفی میکنند؟ نسبت به این سایتها و پلتفرمهایی که بر اساس نیاز شما، یک روش خاص و منحصربفرد توصیه میکنند چیست؟
- تبلیغات دیجیتال: تبلیغات دیجیتال شامل کانالهای آنلاین مختلفی از جمله رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو، وبسایتها و اپلیکیشنهای موبایل میشود. این امکان را برای هدف گذاری دقیق، تجزیه و تحلیل بلادرنگ و ارائه محتوای پویا فراهم می کند.
- بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا حول محور ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطب هدف میچرخد که اگر به مطالب قبلی ما سری بزنید در مورد آن هم مطالب مختلفی پیدا منیکنید! البته که این محتواها میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند پستهای وبلاگ ما، ویدئو، اینفوگرافیک و پادکست.
- بازاریابی رسانه های اجتماعی: بازاریابی رسانههای اجتماعی شامل پلتفرمهای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین برای تعامل با مخاطبان، ایجاد آگاهی از برند و افزایش نرخ تبدیل است.
- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO): سئو بر روی بهینهسازی محتوا و ساختار وب سایت برای بهبود دید و رتبهبندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تمرکز دارد. در مورد کلمات کلیدی، بهینهسازی در صفحات و استراتژیهای لینک سازی نوشتیم و شما هم تحقیق کنید!
- بازاریابی ایمیلی: بازاریابی ایمیلی همچنان یک استراتژی قدرتمند برای بدست آوردن لیدها، تبدیل آنها به مشتری و تقویت ارتباطات قوی با آنهاست. این رویکرد مستلزم ارسال ایمیلهای متناسب با محتوای شخصیسازی شده و پیشنهادات انحصاری به افراد مختلف در ایران و کشورهای هدف شماست.
و یک مقایسه ساده...
موضوع بررسی
آفلاین مارکتینگ
مدرن مارکتینگ
کانالهای تبلیغات
عمدتاً کانال های آفلاین مانند تلویزیون، رادیو، تبلیغات چاپی، بیلبوردها و پست مستقیم.
ترکیبی از کانالهای آنلاین و آفلاین از جمله هوش مصنوعی، رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی محتوا، بازاریابی تأثیرگذار و…
هدفگذاری مخاطب
هدفگذاری گسترده با بینش داده محدود.
بسیار هدفمند با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها، جمعیتشناسی، روانشناسی و تجزیه و تحلیل رفتار بیمار.
سبک ارتباطی
عمدتاً یک طرفه از شما به مخاطب.
تمرکز بر ارتباطات دو طرفه، تعامل با مراجعین و ایجاد روابط دو طرفه با بیمار.
مکانیسمهای بازخورد
عمدتاً بازخوردهای محدود و کُند…
بازخوردهای فوری از طریق رسانههای اجتماعی، بررسیهای آنلاین و ابزارهای تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی و…
مقرون به صرفه بودن
هزینه بالا به دلیل رسانههای سنتی گران قیمت.
اغلب نسبت به روشهای سنتی مقرونبهصرفهتر و گستردهتر هستند.
دسترسی جهانی
دسترسی محدود فراتر از مرزهای محلی یا منطقه ای
پتانسیل دسترسی جهانی و مقیاس پذیری از طریق پلتفرمهای آنلاین
دقت در هدفگیری بازار
متکی به هدفگذاری جمعیتی است که ممکن است همیشه به طور دقیق به مخاطب مورد نظر نرسد.
از تکنیکهای هدفیابی پیشرفته مانند هدفگیری مجدد، مخاطبان مشابه و هدفگیری جغرافیایی و… استفاده میکند که در نتیجه دقت بالاتری در دستیابی به بخشهای مخاطب مناسب دارد.
دسترسی به دادههای مراجعین
دسترسی محدود به دادههای افراد
به انبوهی از دادههای افراد از منابع مختلف آنلاین دسترسی پیدا میکند و کسبوکارهای پزشکی و سلامت را قادر میسازد تا بینش عمیقتری در مورد رفتار و ترجیحات مردم بازار هدف به دست آورند.
برندسازی شما!
تکیه بر رسانههای سنتی ممکن است دید برند را به خصوص در میان جمعیت جوان، محدود کند.
از طریق پلتفرمهای آنلاینی که مردم زمان قابل توجهی را در آن صرف میکنند، آگاهی و یادآوری برند شما را افزایش میدهد.
و اما شما:
در بازار سنتی و آفلاین پزشکی و سلامت هستید یا نگاهی به دنیای بزرگ دیجیتال مارکتینگ و روشهای مدرن آن دارید؟ برای توسعه برند خود در ایران و کشورهای منطقه چه کاری انجام دادید و چه چشماندازی دارید؟
اگر به توسعه بازار خود در ایران و کشورهای دیگر فکر میکنید و در یک کلام:“مدرن فکر میکنید”، ما هم در زمینِ بازیِ شما هستیم…