از مشاوره تا توسعه پزشکی بین المللی راهی طولانی در پیش است! نگاهی به فعالیت و توسعه بازار خود در گردشگری سلامت دارید؟ اگر در بازار ایران مراجعین زیادی دارید ، شاید زمان ورود به بازارهای جدید در کشورهای جدید است!
دلایل زیادی برای شما به عنوان بازیگر صنعت سلامت و پزشکی وجود دارد که شما را به فکر توسعه میاندازد:
- مراجعین زیادی دارید و هر روز به تعداد آنها اضافه میشود. این یعنی میتوانم رشد کنم و از شهرهای دیگر هم مراجعین متععدی داشته باشم.
- نگاه بلندمدتی به تخصص خود در پزشکی و سلامت دارید. چرا با مهارت و تخصصی که دارید، تنها بازار شما ایران باشد؟
- سرمایه خوبی دارید و میخواهید ببینید در چه بخشهایی از ایران و کشورهای دیگر، سرمایهگذاری مطمئن و قطعی میتوانید داشته باشید.
- و دهها دلیل دیگری که شما را به فکر توسعه بازار پزشکی و سلامت انداخته.
قبل از اجرای ایده توسعه، امتحانش کن!
در مطلب دلایل شکست استارتاپها، یک دلیل مهم شکست را عنوان کردیم: عاشق ایده خود نشوید!
اگر هم عاشقش هستید، یکبار امتحانش کنید! یک راه استراتژیک امتحان و بررسی ایده توسعه پزشکی، استفاده از ماتریس آنسوف است. ایگور آنسوف (Igor Ansoff) اولین کسی بود که برای تحلیل دقیق ایدههای توسعه کسب و کارها، این روش را طراحی کرد و تا امروز هم جزو روشهای مهم مدیریت استراتژیک کسب و کارهاست.
نفوذ در بازار ایران
فرض کنید یک جراح پلاستیک هستید
نفوذ در بازار ایران، یعنی مشتریان بیشتر، فروش بیشتر و بزرگ کردن سهم بازارتان در ایران. در نتیجه شما در این بخش توسعه، به دنبال اضافه کردن درمان جدیدی که در آن شناخته شده نیستید، نمیروید.
فرض کنید به عنوان جراح پلاستیک در تهران و در پیکرتراشی و ابدومینوپلاستی بسیار مطرح و معروف هستید. در این گام، برای نفوذ بیشتر در سایر شهرهای ایران، روی درمان جدیدی مثل لیفت صورت یا پروتز سینه شروع نمیکنید. یعنی با همین اعتبار و برندی که در پیکرتراشی و ابدو بدست آوردهاید، با تعیین استراتژی دقیق مارکتینگ، وارد شهرهای دیگر ایران میشوید.
پس توسعه در این گام برای شما به این صورت است: درمان پیکرتراشی و ابدو در بازار ایران.
توسعه خدمات(پزشکی/زیبایی)
شما همان جراح پلاستیک در تهران هستید!
در این گام و با بررسی رضایت مراجعین قبلی و تعداد جراحیهای یکسال اخیر خود، میتوانید یک خدمت دیگر(درمانی هم راستا با پیکرتراشی و ابدو مثل لیوساکشن) را که قبلاً هم آنرا انجام میدادید اما در آن شناخته شده نبودید(دلایل مختلف بغیر از کیفیت پایین و نارضایتی بیماران قبلی)، به خدمات خود اضافه کنید. شاید بگویید اضافه شدنی در کار نیست و من در تمام شاخههای پلاستیک، خدمات متنوع خود را سالهاست ارائه میدهم. توجه کنید نگاه ما به توسعه از جنس برندسازی و تحلیل نیاز بازار است. شما بعنوان جراح پلاستیک بیش از بیست خدمت درمانی و زیبایی صورت و بدن را ارائه میدهید. اما شما را بعنوان دکتر ایکس در تهران به یک یا دو نام خاص میشناسند. دلایل آن به نوع مارکتینگ شما، رضایت و کیفیت بالای خدمات به بیماران و.. است که در مطالب مربوط به بازاریابی آنها را بررسی کردیم.
در نتیجه: توسعه شما در این گام شامل اضافه کردن لیپوساکشن به خدمات قبلی(پیکرتراشی+ابدو) در تهران است.
توسعه بازار
اولین گام ورود به بازار خدمات سلامت بینالمللی در این نقطه از ماتریس آنسوف اتفاق میافتد. زمانی که طبق برآوردهای دقیق، توسعه در بازار ایران را انجام داده باشید و زیرساختهای لازم برای ورود و رقابت با بازار جهانی را داشته باشید.
در این بخش کار دشوارتری در پیش دارید. قصد وارد شدن در بازار بین المللی را دارید. اما در کدام کشور و چه درمانی؟(ماتریس کشور/درمان را در دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت تحلیل کردیم). شما را در ایران به اسم جراح متبحر پیکرتراشی و ابدو میشناسند. در کدام کشورها این جراحی خریدارد دارد؟!!! در آن کشورها چطور باید شما را بشناسند و به شما اعتماد کنند تا برای دریافت خدمات شما، به ایران سفر کنند؟ در چند کشور میتوان وارد شد و در هر کدام با چه بسته خدمتی؟؟و…
سوالات مهمی که قبل از اجرای برنامه توسعه، باید برای تمام آنها جواب درست و مطمئنی داشته باشید.
در این گام شما با درمان ابدومینوپلاستی وارد بازار عمان(بطور مثال) میشوید.
تنوع خدمت در بازار بینالمللی
سختترین و آخرین گام توسعه پزشکی در بازار بینالمللی، همین بخش است! خدمت جدید در کشور جدید. قطعاً قرار گرفتن در این وضعیت، نیاز به توسعه داخلی، توسعه و ورود در بازار بینالملل در درمان مشخص و سپس ارائه خدمات متنوع در کشورهای دیگر است. در واقع در این گام یک تحول بزرگ در کسب و کار خود ایجاد کردهاید. البته این تنوع در خدمت میتواند شامل خدمات قبلی در کشور جدید یا بطور کلی درمان جدید در کشور جدید باشد.
در این گام شما با درمان لیفت صورت و گردن وارد کشور فرانسه(بطور مثال) میشوید.
و باز هم یک سوال مهم: شما کجای ماتریس آنسوف در توسعه پزشکی و سلامت هستید؟ فکر میکنید چطور میتوان نتیجه و تحلیل درستی از کسب و کار خود در گام توسعه، داشته باشید؟