اعتباربخشی بیمارستان شامل مجموعه ای از فرآیندهای منظم و هدفمند، برنامه استراتژیک، برنامه عملیاتی، خط مشی ها و شاخص های مختلف در بخش درمان و غیر درمانی بیمارستان است که بر اساس ارزیابی تیم های اعتباربخشی وزارت بهداشت، هر ساله مورد پایش قرار می گیرد و درجه استانداردسازی هر بخش بیمارستان مشخص شده و در نهایت یک درجه مشخص به مدت یکسال به بیمارستان اعطا می شود.
سال ۱۹۱۷ کالج جراحان آمریکا، برای اولین بار حداقل استانداردهایی را که بیمارستان ها ملزم به رعایت آن می باشند، تنظیم کرد و اعتباربخشی مراکز درمانی عملاً از این سال، شروع به فعالیت کرد.
در ایران نیز از سال ۱۳۹۰ نظام قدیمی اعتباربخشی جای خود را به سیستم ارزیابی امروز داد و تمام بیمارستان ها بر اساس کتاب “استانداردهای اعتباربخشی در ایران” مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند.
نکته مهم، مدت اعتبار درجه بیمارستان ها است که تاکید بر لزوم پایش مستمر هر بخش و بهبود فرآیندها را مشخص می کند. اگر شما در سال قبل درجه عالی بودید، در بازدید سال بعد ممکن است درجه اعتباربخشی شما پایین بیاید، اگر همواره استانداردهای مربوطه را به صورت مداوم رعایت نکنید.
اعتباربخشی فقط جنبه داخلی ندارد و نمود بیرونی آن، اعتمادی است که به بیماران منتقل می کنید و او را از ارائه خدمات درمانی ایمن و کارآمد در مرکز خود، مطمئن می سازید.
اعتباربخشی مراکز درمانی در دو سطح ملی و بین المللی قابل اجرا است. بخش ملی آن اجباری و بخش بین المللی آن اختیاری است و توسط شرکت های معتبر خصوصی بین المللی مانند (JCAHO (Joint Commission on the Accreditation of Healthcare Organizations اجرا می شوند.
بیمارستان ها چه درجه ای در اعتباربخشی کسب می کنند؟
آخرین ویرایش کتاب اعتباربخشی بیمارستان ها را از سایت زیر دریافت کنید:
در ایران بیمارستان ها بر اساس کیفیت خدمات دهی و ارزیابی به چهار درجه: ‘یک عالی’، یک، دو و سه تقسیم می شوند.
درجه یک عالی، بالاترین سطح ارزیابی است و مختص مراکز درمانی است که دارای کیفیت بالاتر از استاندارد ملی در کشور هستند و درجه سه پایین ترین آن است و اگر بیمارستانی در اعتباربخشی موفق به اخذ نمره لازم برای درجه سه نشود، به علت عدم استانداردسازی لازم، تعطیل خواهد شد.
ارزیابی بیمارستان ها بر اساس هشت محور، ۲۵۰ استاندارد و ۹۰۳ سنجه تدوین شده و پس از پایش و ارزیابی توسط تیم های اعتباربخشی وزارت بهداشت، موفق به اخذ گواهینامه های یک ساله از وزارت بهداشت می شوند.
با کدام درجه کیفی می توانم مریض خارجی جذب کنم؟
اعتباربخشی در سطح ملی، وضعیت بیمارستان شما را از لحاظ کیفی در تمام بخش های درمان و غیر درمانی بیمارستان برای پذیرش بیماران ایرانی، مشخص می کند.
برای پذیرش بیماران خارجی، لازم است تا درجه کیفی شما بالاتر از سه باشد. یعنی کلیه مراکز درمانی که درجه یک عالی، یک و دو را دارند، می توانند برای دریافت گواهینامه پذیرش بیماران بین الملل (IPD) اقدام کنند.
در واقع زمانی که بیمارستان ها تصمیم می گیرند درجه اعتباربخشی خود را بهبود ببخشند و مطالعات و پیگیری های خود را در این زمینه ارتقا می بخشند، کم کم علاوه بر میادین داخلی، تمایل به حضور در عرصه های بین المللی پیدا می کنند.
در سال های قبل، بیمارستان هایی که درجه یک عالی کسب کرده بودند، تمایل بیشتری برای دریافت گواهینامه های اعتباربخشی بین المللی داشتند و این نشان می دهد هر چقدر به درجه کیفیت بیشتری می رسید، تمایل دارید گام های خود در عرصه خدمات درمانی را بلندتر کنید و فقط به بازار داخلی اکتفا نکنید.
با این درجه کیفی، چطور با بهترین بیمارستان های دنیا رقابت کنم؟
شما در هر جایگاهی که هستید می توانید بهترین خود باشید و لازم نیست اگر یک بیمارستان درجه یک هستید خود را با بیمارستان های عالی مقایسه کنید.
دنیای پزشکی و درمان شامل طیف وسیعی از مراکز درمانی مختلف با امکانات، تجهیزات و قیمت های متفاوت است.
شما هم قرار است در کنار هم ردیفان خود، وارد حوزه جذب بیمار شوید و کافی است تا جایگاه خود را به درستی شناسایی کنید و سپس شروع به ارتقاء و تلاش برای رفع کمبودها نسبت به هم جایگاهی های دیگر خود در سطح ملی و بین المللی شوید.
اگر سوالی دارید یا به مشاوره خاصی نیاز دارید، ما آماده همراهی با شما هستیم!
8 پاسخ
فقط زمان اعتبار بخشی بیمارستان را برک دوزک میکنند بعد اعتبار بخشی همون اشی میشه که قبلا بود ه …و همه رفتارهای متظاهرانه دارند .
من نظر کلی روی همه جا قطعاً نمیتونم بدم. اما اصلاً در بخش بینالملل انقدر که اجرای فرآیندها لازمه، اصلاً بخش اعتباربخشی و مجوزش اهمیت نداره و اصلاً راهاندازی دپارتمان بینالملل مختص بیمارستانها و دیکلینیکها نیست بنظرم..ینی نگاه فقط از سمت دریافت مجوز باید برداشته میشد تمام این سالها و عملکردی میشد. نه فقط در بیمارستانها بلکه در تمام بخشهای این صنعت..
کاشکی یه عده بازرس منصف خدا ترس بفرستن برای اعتبار بخشی بیمارستانها ،چون موقعه اعتبار سنجی مسئولین بیمارستانها ظاهری شسته رفته برا بیمارستان درست می کنند و بعد اعتبار بخشی اصالت خود واقعی بیمارستان خودش رو نشون میده و میشه همون طویله قبل اعتبار سنجی یکی از بیمارستانها که طویله ازش بهتر بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد
سلام ماریای عزیز و خوشحالم که نظرت رو با ما در میون گذاشتی. متاسفم که جوابی ندارم و واقعا فقط امیدوارم روزی برسه که اهمیت به انجام کار با کیفیت، اولویت تمام اعتبازبخشیها و نمرهها و… باشه. هر بیمارستانی که آماده همکاری باشه، ما واقعا در بهبود و توسعه بخش داخلی و بینالمللش، مشاوره و آموزش پرسنل، ورکشاپهای حضوری و… میتونیم کنارشون باشیم و همه این سالها تلاش کردیم همین نگاه رو تا جایی که در توانمون هست، اجرایی کنیم و البته خیلی جاها خوشبختانه هممسیر و هم نگاه با ما هستن.
سلام ،لطفا نظرات رو انتقال بدید به مسئولین ذی ربط شاید از این کثافت بازی و نفاق کم شد
ما هم بخش خصوصی هستیم اونم استارتاپی و کاملاً بیدفاع 🙂 البته بسیار معتقدم در خیلی جاها، خودمون میتونیم درست رفتار کنیم و کار کنیم. بیمارستانهای خصوصی، مرکزهای جراحی محدود، پزشکان و… بطور مثال میگم جاییکه یک بیمار عراقی رو توی یه کلینیک زیرزمینی بدون مجوز عمل میکنن، جدا از اینکه چرا نظارت دولت نیست، اما چرا خود اون پزشک اینکارو انجام میده؟؟؟
در اعتبار بخشی که من دیدم همه کشک و غیر استاندارد است و فقط ارزیاب ارشد خودش نمره را دستکاری می کند
حالا همه جا هم اینطور نیستها 🙂 اما مهمتر از همه چیز و اون نمره و… عملکرد درست و زیرساختهای درست، پرسنل حرفهای و در نهایت رضایت بیمار هست.