5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

اعتباربخشی چیست و چرا؟

سال ۱۹۱۷ کالج جراحان آمریکا، برای اولین بار حداقل استانداردهایی را که بیمارستان ها ملزم به رعایت آن می باشند، تنظیم کرد و اعتباربخشی مراکز درمانی عملاً از این سال، شروع به فعالیت کرد.

در ایران نیز از سال ۱۳۹۰ نظام قدیمی اعتباربخشی جای خود را به سیستم ارزیابی امروز داد و تمام بیمارستان ها بر اساس کتاب “استانداردهای اعتباربخشی در ایران” مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند.

اعتباربخشی شامل مجموعه ای از فرآیندهای منظم و هدفمند، برنامه استراتژیک، برنامه عملیاتی، خط مشی ها و شاخص های مختلف در بخش درمان و غیر درمانی بیمارستان است که بر اساس ارزیابی تیم های اعتباربخشی وزارت بهداشت، هر ساله مورد پایش قرار می گیرد و درجه استانداردسازی هر بخش بیمارستان مشخص شده و در نهایت یک درجه مشخص به مدت یکسال به بیمارستان اعطا می شود.

نکته مهم، مدت اعتبار درجه بیمارستان ها است که تاکید بر لزوم پایش مستمر هر بخش و بهبود فرآیندها را مشخص می کند. اگر شما در سال قبل درجه عالی بودید، در بازدید سال بعد ممکن است درجه اعتباربخشی شما پایین بیاید، اگر همواره استانداردهای مربوطه را به صورت مداوم رعایت نکنید.

اعتباربخشی فقط جنبه داخلی ندارد و نمود بیرونی آن، اعتمادی است که به بیماران منتقل می کنید و او را از ارائه خدمات درمانی ایمن و کارآمد در مرکز خود، مطمئن می سازید.  

اعتباربخشی مراکز درمانی در دو سطح ملی و بین المللی قابل اجرا است. بخش ملی آن اجباری و بخش بین المللی آن اختیاری است و توسط شرکت های معتبر خصوصی بین المللی مانند (JCAHO (Joint Commission on the Accreditation of Healthcare Organizations اجرا می شوند.

آخرین ویرایش کتاب اعتباربخشی بیمارستان ها را از سایت زیر دریافت کنید:

بیمارستان ها چه درجه ای در اعتباربخشی کسب می کنند؟

در ایران بیمارستان ها بر اساس کیفیت خدمات دهی و ارزیابی به چهار درجه:  ‘یک عالی’، یک، دو و سه تقسیم می شوند.

درجه یک عالی، بالاترین سطح ارزیابی است و مختص مراکز درمانی است که دارای کیفیت بالاتر از استاندارد ملی در کشور هستند و درجه سه پایین ترین آن است و اگر بیمارستانی در اعتباربخشی موفق به اخذ نمره لازم برای درجه سه نشود، به علت عدم استانداردسازی لازم، تعطیل خواهد شد.

ارزیابی بیمارستان ها بر اساس هشت محور، ۲۵۰ استاندارد و ۹۰۳ سنجه تدوین شده و پس از پایش و ارزیابی توسط تیم های اعتباربخشی وزارت بهداشت، موفق به اخذ گواهینامه های یک ساله از وزارت بهداشت می شوند.

با کدام درجه کیفی می توانم مریض خارجی جذب کنم؟

اعتباربخشی در سطح ملی، وضعیت بیمارستان شما را از لحاظ کیفی در تمام بخش های درمان و غیر درمانی بیمارستان برای پذیرش بیماران ایرانی، مشخص می کند.

برای پذیرش بیماران خارجی، لازم است تا درجه کیفی شما بالاتر از سه باشد. یعنی کلیه مراکز درمانی که درجه یک عالی، یک و دو را دارند، می توانند برای دریافت گواهینامه پذیرش بیماران بین الملل (IPD) اقدام کنند.

در واقع زمانی که بیمارستان ها تصمیم می گیرند درجه اعتباربخشی خود را بهبود ببخشند و مطالعات و پیگیری های خود را در این زمینه ارتقا می بخشند، کم کم علاوه بر میادین داخلی، تمایل به  حضور در عرصه های بین المللی پیدا می کنند.

در سال های قبل، بیمارستان هایی که درجه یک عالی کسب کرده بودند، تمایل بیشتری برای دریافت گواهینامه های اعتباربخشی بین المللی داشتند و این نشان می دهد هر چقدر به درجه کیفیت بیشتری می رسید، تمایل دارید گام های خود در عرصه خدمات درمانی را بلندتر کنید و فقط به بازار داخلی اکتفا نکنید.

با این درجه کیفی، چطور با بهترین بیمارستان های دنیا رقابت کنم؟

شما در هر جایگاهی که هستید می توانید بهترین خود باشید و لازم نیست اگر یک بیمارستان درجه یک هستید خود را با بیمارستان های عالی مقایسه کنید.

دنیای پزشکی و درمان شامل طیف وسیعی از مراکز درمانی مختلف با امکانات، تجهیزات و قیمت های متفاوت است.

شما هم قرار است در کنار هم ردیفان خود، وارد حوزه جذب بیمار شوید و کافی است تا جایگاه خود را به درستی شناسایی کنید و سپس شروع به ارتقاء و تلاش برای رفع کمبودها نسبت به هم جایگاهی های دیگر خود در سطح ملی و بین المللی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید