5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

هتل یا خانه؟ بیمار خارجی و مسئله اقامت

اقامتگاه بیمار بین الملل یکی از بخش های مهم خدمات غیر درمانی در بخش لجستیک و سفر گردشگران سلامت است.

بازیابی سلامتی هدف اصلی بیماران بین المللی است و برای رسیدن به این هدف، زنجیره ای از خدمات مختلف درمانی و غیر درمانی، مورد نیاز است.

مسافری که با داشتن درد و بیماری، ریسک سفر به کشوری غریبه را برای رسیدن به این هدف پذیرفته است، نیاز دارد تا با فراهم آوردن شرایط بهتر، از بار نگرانی او و همراهانش بکاهیم. 

همانطور که عنوان شد، یکی از نیازهای مهم غیردرمانی  تهیه اقامتگاه بیمار بین الملل محیطی مناسب و راحت برای اقامت بیمار و همراهان او در طول سفر درمانی آنها به ایران است.

چه نوع اقامتگاهی را برای گردشگران سلامت، مناسب تر می دانید؟

هتل : از یک تا پنج ستاره آن در قیمت های مختلف وجود دارد

هتل آپارتمان: عموماً ارزانتر هستند و تمام امکانات یک آپارتمان را دارند و نکته مهم آن ها امکان پخت و پز و آشپزی در آنها است. مسئله ای که بسیاری از مردم کشورهای همسایه مانند عراق، آن را به غذاهای آماده در هتل، ترجیح می دهند. 

اقامتگاه‌های بوم گردی: اقامتگاه های بوم گردی در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و با هزینه ای بسیار کمتر از هتل، امکان اقامت در آنها را در محیطی کاملاً بومی و محلی می توان تجربه کرد. شاید این مورد برای ساکنان مردم شمال کشور فرصتی به دست بدهد تا با تبلیغات در این قسمت بتوانند گردشگران سلامت را برای درمان بیماری های کم تهاجمی و گذراندن دوره نقاهت، به شهر خود دعوت کنند.

البته توجه داشته باشید که عموماً به علت فاصله زیادی که این اقامتگاه ها با مرکز شهر دارند، بیشتر جنبه گردشگری دارند و نهایتاً امکان گذراندن دوره نقاهت بیمار در کنار استفاده از امکانات طبیعی دیگر مانند آب معدنی درمانی، در آنها وجود دارد.

خانه های شخصی: مورد استفاده جمع کثیری از بیماران عراقی و افغانستانی در شهرهای مختلف مانند تهران، مشهد، قم و… است. استفاده از خانه های شخصی در بسیاری از کشورها مانند هند هم رواج دارد. در هند محله ای ویژه گردشگران سلامت کشور افغانستان ساخته شده است که کل فروشگاه ها و ساختمان ها توسط مردمی از کشور افغانستان اداره می شود. در ایران به شکل سیستماتیک و با دخالت دولت، چنین محله هایی ویژه گردشگران سلامت، ایجاد نشده است، اما خانه های زیادی برای اجاره کوتاه مدت وجود دارد. 

اقامتگاه بیمار بین الملل

چرا اقامتگاه بیمار بین الملل مهم است؟

ایران مقصد گردشگران سلامت برای دریافت انواع خدمات درمانی و زیبایی است.

بسیاری از درمان ها مانند جراحی های قلب، ارتوپدی و ناباروری پروسه ای طولانی دارند و مدت زمان اقامت این دسته از بیماران در ایران، بیشتر از جراحی های زیبایی خواهد بود.

بنابراین انتخاب اقامتگاه بیمار بین الملل یکی از ارکان مهم خدمات لجستیکی است که در بسته پکیج های غیر درمانی بیمار قرار می گیرد.

علاوه بر این، گردشگران سلامت معمولاً به تنهایی سفر نمی کنند و یک یا تعداد بیشتری همراه با خود دارند که طی انجام پروسه درمانی نیازی به حضور تمام همراهان در بیمارستان نیست و بیمارستان هم اجازه حضور بیش از یک همراه را به بیماران نمی دهد.

بنابراین لزوم وجود اقامتگاه در پکیج خدمات گردشگری سلامت بیماران، امری بدیهی است. اما اقامتگاهی که برای گردشگران سلامت در نظر میگیرید چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ در ادامه مطالب به بررسی این موضوع می پردازیم.

عوامل مهم در انتخاب اقامتگاه بیمار بین الملل

وقتی قرار است به عنوان تفریح و سفر عازم کشور دیگری شوید، قطعاً ترجیح شما انتخاب یک هتل در نقاط خوش آب و هوای هر منطقه ای است. اما زمانی که سفر شما با هدف درمان و بازگشت سلامتی انجام شود، معیارهای شما در انتخاب هتل، آب و هوای خوب و نزدیکی به مراکز خرید و تفریحی نخواهد بود. 

شما به هتلی نیاز دارید که شما را به آسانی به بیمارستان و مطب پزشک برساند.

پرسنل هتل باید با موقعیت خاص گردشگران سلامت آشنایی داشته باشند و اگر مترجم هایی به زبان شما ندارند، در صورت پیش آمدن شرایط اورژانسی، همکاری های لازم را با بیمار انجام دهند.

توجه به بسیاری از جزئیات در انتخاب نوع هتل برای گردشگران سلامت، حائز اهمیت است.

فرض کنید بیمار شما برای جراحی های ارتوپدی به ایران مراجعه کرده و شما یک هتل لوکس با تعداد زیادی پله در ورودی هتل با فرش قرمز! برای بیمار رزرو کرده اید. 

بیمار شما به فرش قرمز روی پله ها توجهی نخواهد کرد، وقتی هدف او جراحی تعویض مفصل زانو است و لازم است تا بارها بعد از جراحی، به مطب پزشک و جلسات اولیه فیزیوتراپی برود.

اینجا پله های هتل لوکس شما، نارضایتی بیمار را در پی خواهد داشت!

پس توجه داشته باشید که معیار انتخاب هتل در گردشگران عادی با گردشگران سلامت، متفاوت است و اینکه بدون در نظر گرفتن نوع جراحی، فاصله بیمارستان و مطب تا هتل، آشنایی پرسنل هتل با مقوله گردشگری سلامت و شناخت نیازهای احتمالی و شرایط اورژانسی بیمار، تنها به ستاره های هتل اکتفا کنید امری اشتباه است.

هتل های نزدیک بیمارستان خود را میشناسید؟

اگر در بیمارستان خود سوئیت های مجزا برای بیماران بین الملل ندارید یا با شرکت های ارائه دهنده خدمات لجستیکی کار نمی کنید، بهتر است هتل های نزدیک به بیمارستان را شناسایی کنید و برای عقد قرارداد با آنها اقدام کنیدو اگر پزشکی هستید که به طور مستقیم بیماران بین المللی خود را جذب می کنید باز هم بهتر است پکیج کاملی از خدمات غیر درمانی را در کنار پروسیجر درمانی بیمارتان آماده کنید. برای اینکار می توانید از شرکت های تسهیلگر یا آژانس های گردشگری کمک بگیرید.

یکی از عوامل مهمی که بیمار ممکن است از دریافت خدمات درمانی در بیمارستان شما منصرف شود، عدم امکان فراهم کردن خدمات غیر درمانی در مرکز شماست، چرا که بیمارستان ها و پزشکان زیادی هستند که آماده ارائه پکیج کامل به گردشگران سلامت هستند و شما هم باید برای خارج نشدن از بازار رقابت، تمام نیازهای بیمار را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که در بسته خدمات درمانی خود، تنوع قیمت را در نظر بگیرید تا بیمار با توجه به بودجه خود بتواند هتلی برای همراهان و گذراندن دوره نقاهت خود، رزرو کند. 

به علاوه همانطور که در قسمت قبل ذکر کردیم هر چقدر مسافت بین هتل تا بیمارستان کوتاه تر باشد، رفت و آمد همراهان و بیمار به بیمارستان، آسانتر خواهد بود.

و در آخر، نکته حائز اهمیت جلب رضایت بیمار و همراهان اوست که کشور خود را به قصد درمان، ترک کرده و میهمان ما در ایران است. سعی کنید میزبان خوبی برای آن ها باشید.

در مورد هتل بیمارستان ها چه میدانید؟

وجود بیمارستان و هتل در یک مجموعه واحد، هتل بیمارستان است. در ایران به علت نبودن اتفاق نظر در اهدای مجوز به هتل بیمارستان ها(مجوز بیمارستان از وزارت بهداشت و مجوز هتل از وزارت گردشگری)، امکان تاسیس هر دو مجموعه در یک قالب واحد تا کنون وجود نداشته است.

یکی از مواردی که  کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری سلامت بسیار به آن اهمیت می دهند، امکان ایجاد شرایط درمان در کنار خدمات غیر درمانی در یک مجموعه واحد است. 

شکل نو و امروزی آن را در شهرهای سلامتی که در دبی و ترکیه در حال ساخت است می توانید ببینید.

مجموعه کاملی از بیمارستان ها، هتل ها و مراکز اقامتی و تفریحی، مراکز خرید و.. در یک قالب مشخص و واحد به شکلی که تمام نیازهای بیمار و همراهان او، در همان مجموعه تامین شود و نیازی به خارج شدن و طی کردن مسافت های طولانی برای اقامت و.. نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید