5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

بیمار خارجی چه اطلاعاتی درباره شما لازم دارد؟

تولید محتوا چه تاثیری بر رفتار خرید مشتریان دارد؟ فکر می کنید تولید محتوا گردشگری سلامت در جذب بیماران بین المللی چقدر موثر است؟

شاید بهترین روش برای درک بهتر از شرایط و اطلاعات مورد نیاز بیمار بین الملل برای شروع سفر درمانی به کشور دیگر، نوعی همزادپنداری با او باشد.

بیایید خودمان را در شرایط مشابه با بیمار خارجی قرار دهیم.

اما، قبل از اینکه خود را در شرایط بیمار قرار دهید، باید بدانید با چه گروهی از گردشگران سلامت سر و کار خواهید داشت تا بتوانید محتوای مناسب با نیاز آنها را تولید کنید.

دسته اول: بیمارانی که با هدف درمان، کوله بار سفر می بندند و عازم کشور مقصد برای بازیابی سلامت جسم و روان خود می شوند.

دسته دوم: افرادی که بیمار نیستند و برای دریافت انواع خدمات زیبایی یا تندرستی تصمیم به انجام سفر به کشوری ارزانتر و با کیفیت بالاتر، می گیرند.

در دسته بندی نوع اول شرایط زیر را مشابه سازی کنید:

من، انسانی هستم که در حال دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری هستم و بنا به دلایل مختلف مانند صف انتظار طولانی در بیمارستان های دولتی کشور خودم و یا هزینه های بالای درمان در بیمارستان های خصوصی کشورم، می خواهم شانس خود را در کشورهای دیگر امتحان کنم.

اولین کار من، مشورت و شروع به پرس و جو از دوستان و آشنایان مورد اعتماد خود در مورد کشورهایی است که می توانند ارائه دهنده خدمات با کیفیت و با توجه به بودجه بندی و شرایط مالی من باشند، خواهد بود.

در این قسمت از بررسی لزوم داشتن جایگاه و تصویر ذهنی مثبت، به عنوان کشور توریستی رد می شویم; چون این بحث شامل مباحث گسترده ای است که خارج از موضوع این مطلب است.

من ایران را به عنوان کشور مقصد، انتخاب کردم و می خواهم در مورد مراکز درمانی و پزشکان این کشور، اطلاعات لازم را کسب کنم.

وارد سایت بیمارستان های مختلف می شوم و قطعاً در اولین نگاه، بیمارستان هایی که صفحه ای به زبان من ندارند، بلافاصله از لیست انتخاب من خارج خواهند شد.

در این قسمت حتماً متوجه لزوم شناخت بازار کشورهای مبداء گردشگران سلامت برای کشور ایران، شده اید. اگر بازار هدف را به درستی شناسایی کرده باشید، مشتریان خود را ناامید از گرفتن اطلاعات کافی، راهی مراکز درمانی دیگر و بعضاً کشور دیگر، نخواهید کرد و برای تمام مشتریان کشورهای بازار هدف خود، صفحه ای به زبان آنها در سایت خود خواهید داشت.

اما اینکه محتوای سایت شما باید شامل چه چیزهایی باشد، در قسمت بعد به بررسی آن خواهیم پرداخت.

می رسیم به دسته دوم مشتریان:

من انسانی هستم، که برای دریافت انواع خدمات زیبایی  یا تندرستی، به دنبال کشوری با کیفیت ارائه بالا و قیمت مناسب هستم. یکی از دلایل اصلی من برای انجام این کار، گران بودن و خارج از تعهدات بیمه ای خدمات زیبایی و غیر درمانی در کشور خودم است.

ادامه مراحل رفتاری من، مشابه با سایر گردشگران سلامت است که در بالا به آن اشاره کردیم.

پس وجه مشترک تمام گردشگران سلامت مشخص است و آن شروع جستجو در وب سایت های کشور ایران برای دریافت انواع خدمات درمانی یا زیبایی است.

چرا روی کلمه انسان تاکید می کنیم؟

قطعاً تمام مشتریان هر صنف از بازار داخلی و بین المللی انسان ها هستند. اما علت تاکید آن از این لحاظ است که شما در بازار داخلی با انسان هایی از کشور خودمان و فرهنگ تقریباً مشابه موجه اید و از همه مهمتر مشتریان شما، انسان هایی هستند که دریافت کننده کالایی خاص هستند و شما با مسئله درمان و بیماری آنها سر و کار ندارید.

اما در گردشگری سلامت، شما با انسان هایی متفاوت از لحاظ زبان و شیوه برقراری ارتباط، فرهنگ، سنت و آیین در ارتباط هستید و از همه اینها مهمتر اینکه هدف سفر این افراد،  برای بازیافتن سلامت جسمی و روحی است.

باز هم تاکید می کنم همزاد پنداری اصلی مهم در گردشگری سلامت است. مشتری(بیمار) شما با داشتن انواع نگرانی و استرس از سفر به کشوری که تا به حال به آن سفر نکرده و حتی بنا به دلایل مختلف دیگری مانند وجود تبلیغات منفی از ایران در کشورهای دیگر، نگران بسیاری از امور مرتبط با امنیت خود است، تصمیم به سفر به کشورمان می گیرد. حال به تمام موارد فوق، بیماری او را هم به عنوان عامل مکمل بر افزایش استرس، اضافه کنید.

بنابراین؛ تفاوت مشتریان بازار داخلی و مشتریان بین المللی در گردشگری سلامت امری بدیهی است و شاید بهتر باشد به جای کلمه مشتری، آنها را میهمان خود خطاب کنیم و در مرحله اول سعی کنیم با روش های مختلف، بار استرس و نگرانی بیمار را از روی دوش او برداریم و این همان جلب اعتماد بیمار است. 

محتوا و اطلاعات شفاف چه اهمیتی دارد؟

محتوا گردشگری سلامت

  • محتوای شفاف و کامل مساوی است با اعتمادسازی و جلب رضایت بیماران:

در واقع محتوای مناسب ارتباط مستقیم با بازاریابی دارد. یعنی با ارائه اطلاعات و محتوای درست، شروع به بازاریابی محتوا کرده اید.

زمانی که بیمار وارد صفحه وب سایت بیمارستان شما می شود، ذهنی پر از سوال دارد که شما باید پاسخگوی تمام سوالات احتمالی بیمار باشید. محتوای سربسته و صرفاً اطلاعات کلی، پاسخ سوالات بیمار شما نخواهد بود.

محتوای وب سایت شما محیطی باید باشد برای شروع یک مذاکره و در این مذاکره ارائه هرگونه اطلاعات مفید را حق بیمار بدانید. 

قطعاً اگر بیمارستان جنرال هستید و بیش از ۵۰ نوع پروسیجر درمانی متفاوت را ارائه می دهید، باید برای تمام آنها توضیحات و محتوای کامل، شفاف و در عین حال صمیمانه و به دور از عباراتی که بیمار آشنایی با آنها ندارد، داشته باشید.

  • باز هم برمی گردیم به لزوم شناخت بازار هدف، فرهنگ شناسی مشتریان، در جایگاه بیمار قرار گرفتن و سپس تولید محتوا:

به طور مثال اگر بازار هدف شما کشور عراق است، باید تولید کننده محتوای شما کاملاً آشنا به زبان، اصطلاحات رایج و فرهنگ مردمان آنجا باشد  و محتوایی مطابق با نیازهای مردم این کشور و با توجه به رعایت اصول نگارش، فرهنگ، مذهب و هر چیزی که لازم است تا بیمار، با مرکز درمانی شما ارتباط نزدیک برقرار کند و شما را به عنوان مکانی امن، پاسخگو و مسئول در قبال بازیابی سلامت خود بشناسد. حتی توجه به جزئیاتی مانند منوی غذایی مطابق با ذائقه و فرهنگ بیمار می تواند به ایجاد حس ارتباط و نزدیکی بیشتر، کمک کند.

و همین موضوع برای بازار هدف شما در مورد سایر کشورها نیز صدق می کند.

مسئله مهم دیگری که در شفاف سازی اطلاعات بیمار حتما باید مد نظر قرار گیرد، نحوه قیمت گذاری خدمات درمانی است. قیمت گذاری باید به گونه ای باشد که بیمار بابت مبلغ، نحوه پرداخت و سایر امور مرتبط با امور مالی علاوه بر دریافت اطلاعات کامل هنگام پذیرش و ترخیص، درگیر مسائل مرتبط با امور مالی بیمارستان نشود. در مورد نحوه قیمت گذاری صحیح و تنظیم بسته خدماتی، توضیحات کاملی در وبلاگ قرار داده ایم.

توجه داشته باشید که هر چقدر اطلاعات شما کامل تر، واضح تر و شفاف تر باشد و بیمار بتواند پاسخ سوالات متعدد خود را از درون محتوای وب سایت و یا سایر راه های ارتباطی پیدا کند، شما را در لیست مقصد نهایی خود برای دریافت خدمات سلامت، قرار می دهد.

  • آمار، همواره نقش مهمی در بازی کسب و کارها ایفا می کند. آماری از انواع جراحی های موفق خود، تعداد بیماران بین المللی، تعداد جراحان و پزشکان و هر گونه آماری که به بیمار کمک می کند تا اطلاعات بیشتری درباره شما بداند، بیمار را یک گام به شما نزدیکتر می کند.

 

در زیر یک نمونه چک لیست از مواردی که بیمار نیاز دارد تا در مورد آنها اطلاعات داشته باشد قرار داده ایم.

چک لیست محتوا گردشگری سلامت مورد نیاز

محتوا گردشگری سلامت

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید