5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

تبلیغات آنلاین در گردشگری سلامت

تبلیغات آنلاین در گردشگری سلامت نقش مهمی در جذب بیماران بین المللی ایفا می کند. در سال‌های اخیر که دنیای وب رشد سریعی را تجربه کرده است، تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفته و بسیاری از کسب و کارها اقدام به سرمایه‌گذاری روی تبلیغات مبتنی بر اینترنت گرفته‌اند. امروزه روش های تبلیغات آنلاین به قدری موثر شده‌اند که هیچ برند معتبری را نمی‌توان یافت که در این زمینه فعالیت‌هایی نداشته باشد.

ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، بازاریابی محتوایی، اینفلوئنسر مارکتینگ، ویرال مارکتینگ فقط برخی از روش‌های مارکتینگی هستند که کسب و کارهای مختلف برای تبلیغات محصولات و خدمات یا ایجاد برند از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این مطلب مروری بر انواع پرکاربرد روش های تبلیغات آنلاین خواهیم داشت و چگونگی اجرای هر کدام از این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات همانطور که باعث درآمدزایی برای شما می شود، خالی از پرداخت هزینه هم نیست. اگر دنبال تبلیغات هدفمند و اصولی هستید، باید کمی سر کیسه را شل کنید. البته که عددی که برای حضور در یک کمپین تبلیغاتی مانند فیسبوک و گوگل اد می پردازید، در مقابل مبلغی که از فروش یک پکیج راینوپلاستی نصیب کلینیک/شرکت شما می شود، قابل ملاحظه نخواهد بود. بگذارید خیلی جلو نرویم و اول به شرح مسئله بپردازیم. 

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری به روش نمایش تبلیغ از طریق درج بنر در سایت‌های مختلف گفته می‌شود. بنرها تصاویری هستند که ممکن است حاوی نوشته، عکس یا طرح‌های گرافیکی باشند. تبلیغات بنری به دلیل ماهیت بصری، تبلیغات نمایشی (Display marketing) نیز نامیده می‌شود.

هدف از این تبلیغات بنری است که بازدید کننده را از وب سایت میزبان به صفحات اصلی یا صفحات فرود (لندینگ) وب سایت تبلیغ کننده جذب کند.

این روش از روش های تبلیغات آنلاین است که به دلیل ماهیت بصری و توانایی ارائه کلمات، تصویر، رنگ و مولفه‌های دیگر تبلیغاتی جزو موثرترین روش‌ها محسوب می‌شود. این بنرها را در جاهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های معتبر و پربازدید، اصلی‌ترین مکان‌ها برای ارائه بنرها به شکل تبلیغاتی هستند ولی می‌توان آن‌ها را مثلا در ایمیل مارکتینگ نیز مورد استفاده قرار داد.

اگر یک سایت گردشگری سلامت دارید، باید در سایت‌های پربازدید کشورهای مبدأ اقدام به درج بنرهای تبلیغاتی کنید یا به دنبال شرکت‌هایی باشند که این تبلیغات بنری را در سایت‌های پربازدید یک کشور درج می‌کنند. یکی از نکات مهم دیگر در انتخاب سایت، برای درج بنر و هدفمدسازی تبلیغات بنری این است که کسب و کار آن تا حدودی مرتبط با شما باشد یا جامعه مخاطبین شما از سایت موردنظر بازدید کنند و جزو کاربران آن باشند.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی از روش های تبلیغات آنلاین است که اغلب برای تبلیغات در نتایج جستجوی موتورهای جست و جو و عمدتا گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبلیغات کلیکی (که با نام PPC نیز شناخته می‌شود) مخفف پرداخت به ازای هر کلیک است و نوعی بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود که در آن تبلیغ‌کنندگان به ازای هر بار کلیک روی تبلیغشان، هزینه‌ای را به شرکت تبلیغ‌کننده پرداخت می‌کنند.

تبلیغات کلیکی این امکان را به تبلیغ کنندگان می‌دهد تا وقتی شخصی در جستجوی کلمه کلیدی مرتبط است، با قرار دادن لینک در صفحه جست و جو یا جاهای دیگر به لندینگ پیج‌های سایت شما هدایت شود.

هنگامی که PPC به درستی کار می‌کند، هزینه آن بسیار ناچیز است، زیرا این بازدیدها بیشتر از هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید ارزش دارند. به عبارت دیگر، اگر ما هزار تومان برای یک کلیک پرداخت کنیم و کلیک منجر به فروش یک کالای ۳۰۰ هزار تومانی شود، کاملا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود و برای مثال اگر مالک یک کسب و کار در حوزه گردشگری سلامت باشید، این تبلیغات برای شما ارزش افزوده بسیار مناسبی خواهد داشت.

ساختن یک کمپین PPC موثر بسیار دشوار است. تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب، سازماندهی این کلمات کلیدی در کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغاتی، تنظیم صفحات فرود یا لندینگ پیج فقط برخی از قدم‌های ساخت کمپین برای تبلیغات کلیکی است. بنابراین اگر می خواهید PPC را شروع کنید، یادگیری چگونگی انجام درست آن مهم است.

گوگل ادز یا تبلیغات در گوگل

تبلیغات آنلاین در گردشگری سلامت

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی پولی یا کلیکی است و یکی از انواع محبوب روش های تبلیغات آنلاین است که دسته‌بندی کل آن در بخش قبلی بیان شد. این بدان معنی است که کسب و کار شما در لحظه‌ای که مشتریان ایده آل شما به دنبال محصولات و خدماتی هستند، در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده می‌شود. به این ترتیب گوگل می‌تواند یکی از ابزارهای قدرتمند برای بازاریابی باشد. استفاده از این پلتفرم برخلاف موتور جست و جوی گوگل رایگان نیست و با توجه به امکاناتی که قرار است در اختیار شما گذاشته شود مبالغ و پلن‌های متفاوتی دارد.

در این پلتفرم برای هر کلمه کلیدی که قصد تبلیغ بر روی آن را داشته باشید، یک مقدار هزینه مشخص تعیین می‌شود که مقدار بر اساس رقابت بر روی آن کلمه است. همچنین، این پلتفرم آمار تبلیغات کلیکی (PPC)، زمان ورود کاربران به سایت شما، کلمات کلیدی جست و جو شده آن‌ها و هر اطلاعات دقیقی در مورد تبلیغات را به خوبی دسته‌بندی کرده و در اختیار شما می‌گذارد.

استفاده از گوگل ادز یک روش موثر برای هدایت ترافیک و مشتریان به وبسایت شما است و می‌توانید پرسونای مخاطبین خود را به خوبی از طریق این پلتفرم بشناسید. با گوگل ادز می‌توانید میزان ترافیک وب سایت خود را افزایش داده، تماس‌های تلفنی بیشتری دریافت کرده و بازدیدهای سایت خود را افزایش دهید.

با گذشت زمان، گوگل ادز به شما کمک می کند تا آمارهای تبلیغات خود را تجزیه و تحلیل کنید و به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید تا کسب و کار شما بتواند به همه اهداف کمپین پرداخت شده شما برسد. علاوه بر این، می‌توانید تبلیغات خود را متناسب با بودجه خود تنظیم کنید.

باز هم تاکید اصلی بر روی استفاده از کلمات کلیدی درست و پر بازدید است. برای اینکار می توانید از google keyword planner کنید تا ببینید کلمه کلیدی مورد نظر شما در یک کشور و زبان خاص در چه وضعیتی از بازدید قرار دارد.

پارامترهای مهم در تبلیغات گوگل

در صورتی که از گوگل ادز برای بهبود روش های تبلیغات آنلاین خود استفاده کنید، متوجه می‌شوید که گوگل پارامترهای زیادی را ارائه می‌دهد که همگی آن‌ها را از دل تجزیه و تحلیل تبلیغات شما بیرون کشیده است. در زیر چند پارامتر مهم در گوگل ادز را معرفی خواهیم کرد:

ایمپرشن (Impression): به تعداد دفعات مشاهده تبلیغ شما در صفحه نتیجه جستجو گفته می‌شود.

هزینه هر کلیک (CPC): به مقدار هزینه‌ای که هر کلیک بر روی تبلیغات شما دربرداشته است، گفته می‌شود.

نرخ کلیک (CTR): تعداد کسانی که روی تبلیغ کلیک کرده‌اند تقسیم بر تعداد ایمپرشن است.

لندینگ پیج به چه معناست و چه نقشی در تبلیغات آنلاین دارد؟

در بازاریابی دیجیتال، یک لندینگ پیج یک صفحه وب مستقل است که به طور اختصاصی برای استفاده در انواع تبلیغات اینترنتی مثل تبلیغات بنری یا تبلیغات کلیکی ایجاد می‌شود. این صفحه جایی است که بازدید کننده بعد از کلیک روی یک لینک در یک ایمیل یا تبلیغات گوگل، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر یا سایر موارد، وارد این صفحه می‌شود. به همین دلیل توجه به طراحی لندینگ پیج، نقش مهمی در اجرای روش های تبلیغات آنلاین دارد.

برخلاف صفحات وب که به طور معمول اهداف بسیاری دارند و کاربران را به جستجو در وبسایت تشویق می‌کنند، لندینگ پیج‌ها با تمرکز بر هدایت مشتری به صفحه خرید، طراحی می‌شوند. این تمرکز است که باعث می‌شود لندینگ پیج بهترین گزینه برای افزایش نرخ تبدیل کمپین‌های بازاریابی و کاهش هزینه‌های بازاریابی کسب و کار شما باشد.

از دیدگاه فنی، همه صفحات یک وبسایت می‌توانند بسته به نوع کاربری یک وبسایت نوعی لندینگ پیج باشند ولی معمولا کسب و کارها چنین کاری نمی‌کنند و تعداد مشخصی از صفحات را به عنوان لندینگ پیج در نظر می‌گیرند. با این حال، همه صفحات لندینگ پیج هم مشابه هم نیستند و کسب و کارها با توجه به نیاز خود و نظر کارشناسان تبلیغاتی می‌توانند لندینگ پیج‌های مختلفی را طراحی کنند تا بتوانند خدمات یا کالاهای متنوعی را تبلیغ کنند و یا یک برند را بهتر به مشتری عرضه کنند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) به چه معناست؟

یکی از مفاهیمی که در مبحث روش های تبلیغات آنلاین استفاده فراوانی از آن می‌شود، نرخ تبدیل یا همان عبارت لاتین Conversion Rate  است.

یکی از تعاریف نرخ تبدیل سایت، نسبت بازدیدکنندگانی که از شما خرید می‌کنند نسبت به کل بازدیدکنندگان سایت است. نرخ تبدیل بالا نشانگر بازاریابی و طراحی سایت موفق است.

محاسبه نرخ تبدیل بسیار ساده است. به عنوان مثال، اگر سایت شما در ماه گذشته ۱۷۴۹۲ بازدید کننده و ۲۳۰۵ تبدیل داشته باشد، نرخ تبدیل سایت شما ۱۳.۱۸٪ است. اگر سایت شما به خوبی طراح شده باشد و کدهای آن مشکلی نداشته باشند، بیشتر انواع تبلیغات آنلاین (به عنوان مثال، Google Ads ، Facebook Ads) و پلتفرم‌های تحلیل سایت (به عنوان مثال Google Analytics) به راحتی می‌توانند نرخ تبدیل وبسایت شما را محاسبه کرده و به شما نشان بدهند.

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) به فرایند بهینه سازی صفحات لندینگ پیج و وب سایت برای افزایش نرخ تبدیل سایت گفته می‌شود و این روزها بسیاری از برندهای موفق روی این مسئله به صورت تخصصی کار می‌کنند. نکته جالب در مورد CRO این است که به شما کمک می‌کند از ترافیکی که قبلا داشتید، بهتر استفاده کنید و در حقیقت راندمان فروش سایت شما را افزایش خواهد داد. به عنوان مثال، حتی بدون افزایش ترافیک سایت، بهبود نرخ تبدیل شما از ۱٪ به ۲٪ میزان درآمد شما را دو برابر می‌کند.

چطور در فیسبوک و یوتیوب تبلیغ کنیم؟

تبلیغات آنلاین در گردشگری سلامت

از این بازار بزرگ می توانید چشم بپوشید؟

به جرات دنیای بازاریابی آنلاین سهم بزرگی در تبدیل نرخ مشتریان بالقوه به بالفعل دارد و نمی شود آن را نادیده گرفت و فقط به روش های آفلاین و بازاریابی های سنتی در گردشگری سلامت اکتفا کرد. حتی در کشوری مانند عراق که بازار عمده آن در گردشگری سلامت، هنوز هم آفلاین است اما حضور تعدا بالای جوانان عراقی در فیسبوک می تواند نشان دهد که این بازار هم به زودی شکل و رنگ جدیدی به خود خواهد گرفت و آمیزه ای از بازاریابی آفلاین و آنلاین را در بسیاری از کشورهای سنتی شاهد خواهیم بود.

امروزه اینستاگرام یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان است و ویژگی‌های متعددی که در نسخه‌های جدید خود ارائه کرده است، باعث شده که استفاده از آن یکی از بهترین روش های تبلیغات آنلاین باشد. راه اندازی یک پیج در اینستاگرام و ارائه محصولات و خدمات در آن، معمول‌ترین روش تبلیغات در اینستاگرام است. استفاده از هشتگ‌ها در پست‌ها برای یافتن کاربران جدید و اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام نیز دو روش دیگر مرسوم برای تبلیغات در این اپلیکیشن کاربردی هستند. اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده از افراد مشهور در اینستاگرام برای تبلیغ کردن حساب کاربری یا محصول شما در ازای پول است.

بازاریابی فیس بوک نیز به ایجاد و استفاده فعال از یک صفحه فیس بوک به عنوان یک کانال ارتباطی برای حفظ ارتباط  و جذب مشتری اشاره دارد. فیس بوک به طور فعال این امکان را برای شما فراهم می‌کند، به کاربران این امکان را می‌دهد تا پروفایل‌های شخصی یا صفحات تجاری را ایجاد کنند که سعی در جذب گروهی از مشتریان برای خرید یک محصول یا خدمت دارند. فیسبوک بیشترین تعداد کاربران را در بین شبکه‌های اجتماعی دارد و پتانسیل استفاده از این شبکه اجتماعی در کشورهایی که تعداد کاربران آن بالا است، بیشتر است. به عنوان یک کسب و کار بخش گردشگری سلامت، اگر تعداد کاربران فیس بوک در کشور مبدأ بالا باشد، باید روی این شبکه اجتماعی نیز حساب ویژه‌ای باز کنید.

تبلیغات در یوتیوب

هر روز در سراسر دنیا ویدیوهای متنوع یوتیوب ۱ میلیارد ساعت بازدید دارند. این عدد قابل توجه نشان می‌دهد که یوتیوب تعداد زیادی مخاطب را برای هر کسب و کار در یک نقطه جمع کرده و فقط باید در این فضا بازاریابی خوبی انجام داد.

ایجاد محتوای ویدیویی جذاب بسیار دشوارتر از نوشتن آگهی متنی یا بنرهای تصویری است و در عین حال روشی بسیار اثربخش‌تر از دو روش مذکور است و کاربر ارتباط خاصی با تبلیغات ویدیویی برقرار می‌کند. تبلیغات یوتیوب این امکان را فراهم کرده که به راحتی تبلیغات تلویزیونی را به دنیای دیجیتال بیاوریم و به همین دلیل یکی از بهترین روش های تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود.

تبلیغات یوتیوب به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. ساده‌ترین روش این است که یک کانال در یوتیوب تاسیس کنید و اقدام به ارائه ویدیوهایی برای توضیح محصولات یا خدمات خود کنید. البته این کار چندان هم آسان نیست، چون یوتیوب معیارهای بسیار زیادی دارد که طبق آن‌ها کیفیت ویدیو (از نظر ارائه محتوای مناسب) را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس ویدیوهای بهتر را به مخاطبین بیشتری نشان می‌دهد.

روش دیگر تبلیغات در یوتیوب این است که از تبلیغات میان ویدیوهای دیگران استفاده کنید. روش اول هزینه‌ی چندانی برای شما ندارد ولی در روش دوم، شما باید مستقیما با یوتیوب تماس بگیرید و هزینه‌ای را برای تبلیغات به آن‌ها بپردازید.

این روش هم با توجه به امکان درج فیلم‌های ویدیویی از امکانات پزشکی، شرایط کلینیک، عمل‌های جراحی و بیماران خشنود، روشی مناسبی برای جذب مشتریان بیشتر در کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری سلامت به شمار می‌رود.

سایت خود را رصد کنیم!

تبلیغات آنلاین در گردشگری سلامت

تمام کارهای بالا را انجام داده اید و حالا باید ببینید در کجای کارید! 

بیماران شما از کدام کشورها هستند؟ چقدر از زمان خود را در سایت شما گذرانده اند؟ از کدام محتوا بیشتر بازدید شده است؟ کدامی یک از روش های فوق باعث ایجاد ترافیک در سایت من شده است؟

پاسخ به تمام این سوالات و صدها سوال زیرساختی دیگر در گوگل آنالیتیکس موجود است. ابزاری رایگان برای تحلیل وضعیت سایت شما. برای شروع باید گوگل آنالیتیکس را روی سایت خود نصب کنید.

لازم است تا ابتدا یک حساب گوگل بسازید یا اگر دارید از همان استفاده کنید. یک نکته خوشحال کننده این است که شما با یک حساب می توانید تا ۵۰ سایت و اپلیکیشن را رصد کنید. یعنی برای رصد هر سایت به یک حساب گوگل یونیک نیاز ندارید. بعد از نصب، یک آی.دی مختص به شما ایجاد می شود که باید آن را ذخیره کنید تا بتوانید برای چک کردن سایت یا اپلیکیشن های دیگر خود از آن استفاده کنید. 

آموزش کامل نصب و نحوه استفاده از آن را در این بخش بخوانید. اما بهتر است برای نتیجه گیری کامل و بهینه، از متخصصین این حوزه استفاده کنید و با توجه به تحلیل هایی که به شما داده می شود، استراتژی مارکتینگ خود را بازنگری کنید! بررسی رفتار خرید بیماران بین المللی شما در بخش های مختلف این آنالیز، راهنمای خوبی خواهد بود برای اینکه ببینید چه نوع محتوایی را در کجا تولید کنید.

فرض کنید شما ماه ها است روی پیج انگلیسی خود در اینستاگرام کار می کنید و چیزی هم از آن حاصل نشده! این ابزار ممکن است نتایج جالبی به شما بدهد که متوجه شوید لازم است کل شیوه تولید محتوا در بازار هدف خاصی را تغییر دهید.

و در آخر:

در این مطلب مروری بر روش های تبلیغات آنلاین داشتیم و روش‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم. روش‌های تبلیغات آنلاین بسیار بیشتر از موارد گفته شده در این مقاله هستند و یادگیری هر کدام از آن‌ها باعث خواهد شد که مشتریان زیادی به سمت کسب و کار شما هدایت شوند و درآمد شما افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید