5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

قرارداد مستقیم با شرکت تسهیلگر خارجی

شرکت های تسهیلگر یا آژانس مسافرتی خارجی در کشور مبداء یکی از بهترین گزینه های ممکن برای عقد قرارداد همکاری در توریسم سلامت هستند.

قبل از آن اجازه بدهید تا تعریف مشخصی از قرارداد را با هم مرور کنیم: ماده ۱۸۳ قانون مدنی، قرارداد را اینگونه تعریف می کند: «یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آن ها قرار گیرد.» 

قراردادها انواع مختلفی دارند که بحث در مورد جزئیات آنها خارج از موضوع ماست. اما یکی از مهمترین قراردادهایی که در صنعت گردشگری سلامت مورد استفاده قرار می گیرد، قراردادهای B2B هستند. این قراردادهای تجاری بین صاحبان ارائه دهنده خدمات درمان و شرکت ها است و امروزه بخش بزرگی از تعاملات مربوط به معرفی، تبلیغات و جذب بیمار از طریق همین قراردادها انجام می شود. 

در واقع داشتن قرارداد مستقیم با شرکت های تسهیلگر خارجی باعث می شود تا برند شما، توسط شرکت های تجاری در کشورهای دیگر، معرفی شود و اگر این کار در کشوری مانند عراق، عمان، آذربایجان و سایر کشورهایی که بازار هدف ایران در گردشگری سلامت هستند به درستی و توسط شرکتهای معتبر آن کشور انجام شود، نتایج آن را به زودی خواهید دید.

نقش و اهمیت آژانس مسافرتی خارجی در کشور مبدا

شرکت هایی که به عناوین مختلف مانند آژانس مسافرتی خارجی ، شرکت های تسهیلگر گردشگری سلامت و… در کشورهای بازار هدف شما، فعالیت می کنند، می توانند کمک خوبی برای بیمارستان یا شرکت شما در کشور مورد نظر باشند. 

آنها سالهاست که در کشور خود فعالیت می کنند و به خوبی با بازار، روش های مارکتینگ و آداب و سنت مردم کشورشان آشنا هستند. در واقع قراردادهای B2B شکلی از بازاریابی ویروسی هستند که شما را در سطح بازار آن کشور و بین مخاطبان خود، پخش می کند. البته استراتژی شما در بستن قرارداد با شرکت ها، نقش مهمی در نتیجه کار خواهد داشت. مثلاً شاید استراتژی شما بستن قرارداد با تعداد زیادی از آژانس ها و شرکت های توریسم سلامت در کشور مبدا باشد. اما استراتژی دیگر شاید این باشد که به سراغ دانه درشت های هر کشور بروید! 

این فکر حتماً به ذهن خیلی از فعالان این صنعت مانند شما، رسیده و حتماً می دانید که برای جذب دانه درشت ها، باید بسته پیشنهادی شما به اندازه کافی درشت باشد و متفاوت از قراردادهای معمولی! 

در ضمن این نکته را هم فراموش نکنید که جذب بیمار از طریق B2B برای بار دوم منجر به جذب بصورت B2C خواهد شد. چرا که بیمارانی که از طریق شرکت یا آژانس های کشور خود برای بار اول به شما مراجعه کرده اند، در صورت رضایت می توانند بار دوم بصورت مستقیم با شما ارتباط برقرار کنند. یعنی جذب مستقیم بیمار یا همان B2C از طریق بیماران ریفرال. 

 

آژانس مسافرتی خارجی

چطور شرکت های خارجی را پیدا کنیم و با آنها قرارداد ببندیم؟

روش های مختلفی برای پیدا کردن شرکت های فعال در حوزه توریسم سلامت وجود دارد که بخشی از آن آنلاین و بخشی دیگر آفلاین است:

کافی است سری به گوگل بزنید و اسم شرکتهای تسهیلگر و آژانس مسافرتی خارجی فعال در گردشگری سلامت را در کشورهای مورد نظر خود جستجو کنید تا با شرکت هایی که بصورت آنلاین در حال فعالیت هستند، آشنا شوید. 

بعضی سایت ها مانند علی بابا (http://www.alibaba.com) با بستر B2B طراحی شده اند، هر روز هزاران بازدید کننده از این سایت چینی بازدید می کنند و در واقع طراحی این سایت ها به گونه ای است که خریدار را به تولیدکننده معرفی و متصل می کند.

در صفحه زرد کشورهای مختلف جستجو کنید: YELLOW PAGE ها بانک اطلاعات تماس تولید کننده های کالا و خدمات در صنف های مختلف هر کشور را در اختیار شما قرار می دهد. برای این کار کافی است YELLOW PAGE را به همراه اسم کشور مورد نظر خود در گوگل سرچ کنید: www.afghanyellowpage.com

کمک گرفتن از رایزنان تجاری، دفاتر و اتاق های بازرگانی که با هدف گسترش تجارت های بین المللی شکل گرفته اند.

بررسی میدانی: شاید لازم باشد تا یک شخص یا تیم متخصص در امور قراردادهای خود را راهی کشورهای هدف بکنید تا بصورت حضوری به بررسی بازار و شرایط عقد قرارداد با شرکت های گردشگری سلامت بپردازند. این روش بسیار پر هزینه است و در ابتدای کار توصیه نمی شود.

نمایشگاه های بین المللی: یکی از بهترین فرصت های برقراری ارتباط با شرکت های فعال در گردشگری سلامت، حضور در نمایشگاه های مهم هر کشور مانند Arab Health ، Oman Health ، IMTJ Events و… است. این روش نسبت به سطح گسترده ی ارتباطاتی که به دست خواهید آورد، کم هزینه تر از روش قبلی است.

فرمت استاندارد یک قرارداد بین بیمارستان و شرکت تسهیلگر خارجی

درست است که قرارداد شما یک قرارداد خصوصی محسوب می شود و بسته به شرایط توافق دو طرف قابل تنظیم است اما  رعایت مسائل کلی زیر برای تمام قراردادهای بین المللی لازم است:

  • مشخصات کامل طرفین 
  • موضوع قرارداد: یکی از مهمترین بخش های قرارداد است که اگر کاملاً شفاف نباشد علاوه بر تغییر ماهیت قرارداد، می تواند موجب ابطال آن نیز شود. به صراحت و با جزئیات توضیح دهید که شما به عنوان بیمارستان به ارائه خدمات کامل درمانی+ خدمات لجستیک بیمار/ فقط خدمات درمانی بیمار می پردازید و شرکت نیز، وظیفه معرفی گردشگران سلامت به تعداد نامحدود/مشخص را طی بازه زمانی تعیین شده، بر عهده دارد.
  • قیمت: این بند نیز با توافق طرفین به ازای معرفی هر بیمار، قابل تنظیم است و می تواند دارای بندهای مختلفی باشد. مثلاً به ازای هر ۱۰۰۰ دلار، سود دریافتی شرکت به میزان مشخصی بالا برود.
  • مدت قرارداد: مدت قرارداد از زمان امضای دو طرف شروع شده و تا زمان مشخص شده در متن قرارداد هویت قانونی دارد. مواردی که می تواند باعث فسخ قرارداد قبل از موعد تعیین شده، بشود را در قرارداد ذکر کنید.
  • نحوه پرداخت: با توجه به اینکه امکان انتقال ارز در بانک های ایران به بسیاری از کشورها وجود ندارد، در مورد شرایط و نحوه پرداخت به توافق مشترک رسیده و آنرا در قرارداد ذکر کنید
  • شرایط فورس ماژور: این موضوع در کشورهایی که درگیر مسائل داخلی مانند جنگ و آشوب هستند، بسیار مهم است و بیان کننده فسخ یا تغییر مفاد قرارداد در صورت پیش آمدن شرایط بحرانی به دلایل مختلف است.
  • مرجع حل و فصل اختلافات احتمالی: این مورد نیز با توجه به اینکه قرارداد شما در سطح ملی و دولتی نیست، با توافق طرفین قابل اجراست. می توانید اتاق بازرگانی کشور مبدا یا مقصد را به عنوان مرجع حل و فصل اختلاف معرفی کنید و البته این موضوع باید به اطلاع مراجع ذیربط برسد.
  • زبان قرارداد: زبان قرارداد از ارکان اصلی در تجارت های بین المللی است. گاهی عدم آشنایی یکی از طرفین به اصطلاحات و علائم اختصاری زبان یک کشور، موجب خسارت های زیادی طی اجرای قرارداد می شود. متن قرارداد را به زبانی تهیه کنید که هر دو طرف آشنایی کامل به آن داشته باشند.
  • به تمامی موارد بالا آیتم های زیادی را به عنوان بندهای مکمل در هر بخش می توانید اضافه کنید تا شفاف سازی کامل در مورد نحوه فعالیت طرفین، کاملاً مشخص شود. فرض کنید طبق قانون کشوری امکان اهدا تخمک یا اسپرم برای بحث های ناباروری وجود ندارد و شرکت طرف قرارداد اقدام به ارسال بیماران متقاضی دریافت خدمات مذکور می کند. در این موارد لازم است جزئیات قانونی از قبل در قرارداد ذکر شده باشد تا علت عدم پذیرش بیمار یا پذیرش با شرایط ویژه برای شرکت و بیمار، مشخص شده باشد.

نمونه قرارداد به زبان انگلیسی و عربی و سایر قراردادهای لازم را در “کتاب کسب و کار گردشگری سلامت” قرار دادیم.

5 پاسخ

  1. سلام روز بخیر
    نمونه قرار دادهای انگلیسی و عربی انتهای مطلب قابل رویت نیستند،لطفا اگر ممکن است در این خصوص راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید