5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

سایت خود را رصد کنید

گوگل آنالیتیک

آنالیز ترافیک سایت گردشگری سلامت برای بررسی عملکرد مطلوب سایت شما مورد نیاز است. این ابزارها به مدیر وبسایت کمک می‌کنند تا به آمار و اطلاعات مهمی دسترسی داشته باشند. یکی از این بازارهای جامع گوگل آنالیتیکس است که اطلاعات زیادی از جمله آمار بازدید، وسیله (Device)‌ بازدید، اطلاعات جغرافیایی بازدیدکنندگان، مدت حضور کاربران در هر صفحه، بانس ریت یا نرخ ریزش، نرخ کلیک‌خور هر لندینگ پیج، نرخ تبدیل سایت، و مواردی از این دست را گردآوری و تحلیل می‌کند.

گوگل آنالیتیکس یکی از کاربردی‌ترین و کامل‌ترین ابزارهای تحلیل سایت است که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است تا به مدیران وب سایت‌ها کمک کند به درک درستی از نحوه عملکرد سایت خود برسند و سپس در صورت لزوم تغییراتی را برای بهبود عملکرد انجام دهند.

یکی از کارهایی که بسیاری از مالکین سایت‌ها از جمله سایت‌های توریسم پزشکی انجام نمی‌دهند، بررسی دقیق و آنالیز ترافیک سایت گردشگری سلامت در گوگل آنالیتیکس است. بخشی از آن به دلیل ندانستن اهمیت این ابزار کاربردی و بخشی دیگر به علت این است که روش کار با آن را نمی‌دانند.

عدم استفاده از آنالیز ترافیک سایت گردشگری سلامت باعث می‌شود که سالانه گردشگران سلامت زیادی را که از مشتریان بالقوه شما هستند را از دست بدهید. اگر جزو این دسته از افراد هستید، مطالعه این مطلب از وبلاگ سیتوسا را از دست ندهید.

فرض کنید شما یک وبسایت گردشگری سلامت دارید که با آنالیزهای موجود متوجه شده اید از ترافیک بالایی برخوردارید ولی تعداد درخواست های شما از وبسایت کم است و در واقع نرخ تبدیل شما نسبت به بازدید بالایی که دارد، در جایگاه خوبی نیست.

این یک هشدار برای شماست تا ببینید دلیل اینکه نمی توانید علیرغم ترافیک بالایی که دارید، مشتری بالقوه را به بالفعل تبدیل کنید، چیست؟

برخی از سایت‌های آمارگیری و تحلیل سایت

یکی از ابزارهای تحلیل وبسایت SE Ranking است. این ابزار یکی از ابزارهای تحلیل وبسایت محبوب در میان وب مسترهای حرفه‌ای است. با استفاده از این ابزار می‌توان به امکاناتی مثل گزارش‌های اختصاصی، قابلیت پیگیری رتبه‌بندی و ترافیک سایت، رصد عملکرد رقبا، ترافیک رسانه‌های اجتماعی و رصد بک‌لینک‌ها دسترسی داشت.

این ابزار یک رابط کاربری ساده و جذاب دارد که به شما اجازه می‌دهد به سادگی اطلاعات را بررسی کنید. همچنین گراف‌ها و نمودارهایی برای انواع مختلفی از اطلاعات ایجاد می‌کند که فهم آنها را برای افراد مختلف ساده‌تر می‌کند.

ابزار دیگری که در زمینه تحلیل آمار وبسایت کارایی زیادی دارد Matomo Analytics نام دارد. این ابزار پیش از این با عنوان Piwik شناخته می‌شد. این ابزار دو نسخه دارد که یکی از آنها رایگان و دیگری نیاز به ثبت نام و پرداخت هزینه دارد. با استفاده از این ابزار می‌توانید به امکاناتی مثل داشبورد اختصاصی، پیگیری اهداف، اطلاعات پر جزئیات راجع به تک تک بازدیدکنندگان، و یک پلاگین مخصوص وبسایت فروش دسترسی داشته باشید. نسخه رایگان تا حد زیادی کارایی دارد.

ابزارهای تحلیل وبسایت دیگری که می‌توان از آنها نام برد شامل کیس‌متریک، ووپرا، چارت‌بیت، گاگز، و منشن می‌شود. هر یک از این ابزارها ویژگی و قابلیت‌های خاص خود را دارند.

اهمیت آنالیز ترافیک سایت گردشگری سلامت چیست؟

هدف شما از سئو سایت چیست؟ چرا روی تولید محتوای یونیک و استفاده از کلمات کلیدی پر مخاطب و.. اصرار دارید؟ احتمالاً یکی از دلایل اولیه شما بهبود جایگاه شما در گوگل و بالا رفتن بازدید(ترافیک) سایت شماست!

این بالا رفتن ها قرار است به چه جایی برسد؟ قطعاً هدف نهایی شما در کنار تکمیل تمام زنجیره مرتبط با برندسازی(جایگاه یابی، اعتمادسازی، بازاریابی، تولیدمحتوا و… )، فروش هدفمند(فروش با هدف تبدیل مشتریان بالفعل به وفادار و حامی) است.

شما محتوایی را بر اساس استراتژی های مختلف خود و با توجه به بازار هدفتان تولید کرده اید و لازم است تا نتیجه کار را مشاهده کنید.

نتیجه کار شما بدون تحلیل و بررسی مشخص نمی شود و برای اینکه بدانید در وبسایت شما چه خبر است لازم است تا سری به ابزارهای تحلیل سایت بزنید. ابزارهای مختلفی برای بررسی و تحلیل وبسایت ها وجود دارد و همگی آمار مهمی از اصلی ترین کانال ارتباطی آنلاین شما در اختیارتان قرار می دهد.

در قسمت بعدی به بررسی یکی از ابزارهای تحلیل سایت در گوگل وبمستر به نام گوگل آنالیتیک می پردازیم.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل سایت دنیا محسوب می‌شود. این ابزار یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که به مدیران وبسایت اطلاعات ارزشمندی را در مورد بازدیدکنندگان سایت می‌دهد. اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آیند، به ایجاد یک استراتژی بازاریابی موفق کمک می‌کنند.

آنالیز ترافیک سایت گردشگری سلامت

مزایای گوگل آنالیتیکس

بعد از ارائه شناختی کلی از ابزارهای برتر تحلیل وبسایت، بهتر است نگاهی به مزایای اصلی گوگل آنالیتیکس بیاندازیم.

برخی از دلایل محبوبیت گوگل آنالیتیکس به شرح زیر هستند:

  • بخش عمده‌ای از خدمات آن رایگان است
  • کارکردن با ابزارهای پایه آن ساده است
  • به صورت اتوماتیک داده‌ها را جمع می‌کند
  • امکان ساخت گزارش اختصاصی دارد
  • به سادگی با ابزارها و وبسایت‌های دیگر ادغام می‌شود
  • اطلاعات گسترده‌ای ارائه می‌دهد
  • برای ارزیابی شبکه‌های اجتماعی نیز کارایی دارد
  • به شما کمک می‌کند بفهمید از چه محتوایی باید بیشتر در سایت خود استفاده کنید

معیارهای قابل بررسی در گوگل آنالیتیکس

بعد از معرفی مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس، نوبت به معرفی معیارهای قابل بررسی در این ابزار می‌رسد. در ادامه برخی از مهم‌ترین سنجه‌ها (Metrics) در گوگل آنالیتیکس را معرفی می‌کنیم.

  • ترافیک (Traffic): پایه‌ای‌ترین معیار ترافیک وبسایت است. این معیار به شما می‌گوید چند نفر در یک دوره مشخص زمانی از وبسایت شما بازدید کرده‌اند.
  • منبع ترافیک (Traffic Source): این معیار منبع دقیق ترافیک وبسایت را مشخص می‌کند. با استفاده از این معیار به سادگی می‌توانید بفهمید که مشتریان سایت شما از کدام کانال‌ وارد آن شده‌اند (برای مثال از طریق لینک‌هایی که در سطح وب دارید یا از طریق جستجوی ارگانیک).
  • میانگین زمان بازدید ( Visit Time): این معیار به شما نشان می‌دهد یک کاربر (به صورت میانگین) چه مدت زمانی را در سایت شما گذرانده است.
  • میانگین صفحات در هر بازدید (Pege View): این معیار نشان می‌دهد یک کاربر (به صورت میانگین) وارد چند صفحه در وبسایت شده است.
  • صفحات برتر (Top Pages): این معیار به شما نشان می‌دهد که صفحات برتر وبسایت شما از نظر ترافیک، بانس ریت، مدت بازدید و سایر پارامترها، کدام صفحات بوده‌اند.
  • صفحات خروج (Exit Pages): همان طور که از عنوان آن می‌توانید حدس بزنید، این معیار نشان می‌دهد کدام صفحه یا صفحات باعث بیشترین نرخ خروج ترافیک از وبسایت شما شده است.
  • بانس ریت (Bounce Rate): این معیار درصد بازدیدکنندگانی که بعد از بازدید یک صفحه از وبسایت خارج شده‌اند را به نسبت کل بازدیدکنندگان آن محاسبه می‌کند.
  • کاربران یونیک و کاربران بازگشتی (Unique and Return Users): این معیار مشخص می‌کند چند درصد از کاربران برای اولین بار از سایت بازدید می‌کنند و چند درصد مجددا به سایت برگشته‌اند.
  • رفتار کاربر (User Behaviour): این معیار کاربران وبسایت را پیگیری می‌کند و مشخص می‌کند بعد از ورود، به کدام صفحه‌ها سر زده‌اند و چه مسیری را در وبسایت طی کرده‌اند.
  • مکان (Location): این معیار نشان می‌دهد که اکثر بازدیدکنندگان وبسایت در کجا قرار دارند.
  • سن (Age): این معیار سن مخاطبان را مشخص می‌کند. با استفاده از این معیار می‌توانید محتوای وبسایت را با توجه به سن اکثر کاربران بهینه و اختصاصی کنید.
  • سرعت سایت (Site Speed): این معیار نشان می‌دهد که هر صفحه چقدر طول می‌کشد تا لود شود.
  • تقسیم بر اساس نوع دستگاه (Device Type): این معیار مشخصات دستگاه و سیستمی که مخاطب با استفاده از آن از وبسایت بازدید کرده را معرفی می‌کند.
  • ترافیک اجتماعی (Social Traffic): با استفاده از این معیار مشخص می‌شود که بازدیدکنندگان از کدام شبکه اجتماعی شما بازدید کرده‌اند.

برخی کاربردهای گوگل آنالیتیکس در گردشگری سلامت

استفاده از گوگل آنالیتیکس در سایت‌های گردشگری سلامت کاربردهای خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از مهمترین آمارهایی که می‌توانید از این ابزار به دست آورید و برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید، اشاره خواهیم کرد.

آنالیز ترافیک سایت گردشگری سلامت

عمده کاربران از چه کشورهایی هستند؟

با استفاده از بررسی مکان کاربران، به سادگی می‌توانید ببینید که عمده کاربران سایت شما از چه کشورهایی وارد سایت می‌شوند. پس از فهمیدن کشورهای مبدأ اصلی، قادر خواهید بود که محتوای اختصاصی برای این گروه از کاربران تولید کنید و حتی محتواهایی به زبان همان کشور در سایت خود داشته باشید.

کاربران بیشتر از چه خدماتی استفاده می‌کنند؟

یکی دیگر از اطلاعات کاربردی گوگل آنالیتیکس برای تحلیل سایت‌های گردشگری سلامت این است متوجه خواهید شد پربازدیدترین صفحه شما کدام صفحه است. برای مثال می‌توانید متوجه شوید که آیا پیوند کلیه خواهان بیشتری دارد یا عمل‌های جراحی زیبایی مثل لیپوساکشن؟ با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید محتواهای پربازدیدتر را غنی‌تر کنید و اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبین آن خدمت قرار دهید.

کاربران از چه صفحاتی به سرعت خارج می‌شوند؟

همانطور که گفتیم یکی از معیارهایی که آنالیتیکس در اختیار شما می‌گذارد، بانس ریت یا نرخ ریزش و خروج کاربران از هر صفحه است. تصور کنید نرخ ریزش صفحه جراحی بینی در سایت شما بسیار بالا است. این نرخ ریزش بالا چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد؟

  • کاربران این خدمات را مناسب نمی‌دانند (برای مثال قیمت را بالا می‌دانند یا مواردی از این قبیل)
  • محتوای این صفحه مناسب نیست (یعنی نیاز به بهبود دارد تا کاربران در صفحه موردنظر بمانند.)

        بنابراین به سادگی می‌توانید این موارد را رفع کنید تا نرخ ریزش صفحه را پائین بیاورید.

کاربران از چه کانالی وارد سایت شما شده‌اند؟

اگر بدانید مشتریان خدمات گردشگری سلامت از چه کانالی سایت شما را شناخته‌اند و وارد آن شده‌اند، بسیار خوب است. می‌پرسید چرا؟ پاسخ مشخص است. برای مثال اگر کاربران از جستجوی ارگانیک وارد سایت شما می‌شوند، شما باید همچنان به این بخش توجه داشته باشید و سعی کنید از روش‌های دیگر جذب مخاطب نیز استفاده کنید؛ یا مثلا اگر کاربران از لینک‌های سطح وب یا تبلیغات وارد سایت شما شده‌اند، باید همچنان برای این نوع تبلیغات هزینه کنید تا منبع اصلی ترافیک سایت را حفظ کنید و در عین حال کمی هم برای تولید محتوای مناسب وقت بگذارید تا از طریق این کانال هم مخاطب داشته باشید.

سخن پایانی

گوگل آنالیتیکس ابزاری پیشرفته و دقیق است. برخی از کارشناسان معتقدند استفاده از این ابزار دشوار است و مناسب افراد تازه کار نیست ولی حقیقت این است که کار با پارامترهای اساسی این ابزار، زیاد سخت نیست. مراحل راه‌اندازی این ابزار ساده است و بعد از انجام تنظیمات اولیه، بسیاری از اطلاعات را به صورت اتوماتیک گردآوری می‌کند. اگر از مالکین سایت‌های گردشگری سلامت هستید، حتما از مزایای این ابزار کاربردی برای افزایش تعداد مشتریان خود استفاده کنید.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید