5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

گشت و گذاری در دهکده سلامت

همیشه از اسم شهرک سلامت و دهکده سلامت حس خوبی پیدا می کردم. یک کسب و کار مدرن، بکر با آینده ای قطعاً درخشان در صنعت گردشگری سلامت.

قبل از اینکه ببینیم در دنیا این شهرکها و دهکده ها چقدر جلو رفته اند و ما کجاییم، تعریف کوتاهی از دهکده های سلامت داشته باشیم:

فکر کنید وارد یک منطقه بکر و دور از هیاهوی شهری می شوید تا از امکانات مختلف مرتبط با سلامتی خود باخبر شوید و در طول مدت اقامت در منطقه ای خوش آب و هوا، کمکی به سلامتی و بازگرداندن حال خوب خود کنید! اینجا یک دهکده سلامت است!

دهکده سلامت معمولاً هر دو بخش درمان و تندرستی را پوشش می دهد. بخش درمان قطعاً بدون وجود بیمارستان ها و کادر پزشکی معنایی ندارد و بسیاری از دهکده های سلامت دارای بیمارستان و بخش های مختلف درمانی مانند IVF، ارتوپدی، مغز و اعصاب، خدمات زیبایی، خدمات پاراکلینیک و.. هستند.

همانطور که در بخش گردشگری تندرستی به این نکته اشاره کردیم، بسیاری از افراد متقاضی دریافت خدمات درمانی، می توانند با توصیه پزشک و تسریع بهبود در دوران نقاهت بیماری، از خدمات تندرستی متنوع استفاده کنند.

در یک دهکده سلامت بیمار می تواند کلیه خدمات درمانی، تندرستی، اقامتی، تفریحی و رفاهی را در یک مکان دریافت کند. یک فرصت مناسب برای بیمار و همراهان وی.

شاید اسم شهرهای سلامت هم زیاد به گوشتان خورده باشد. معمولاً اگر دهکده های سلامت در مقیاس وسیعی از خدمات  درمانی و تندرستی فعالیت کنند، دیگر اسم دهکده برای آنها کوچک می شود و از شهرک های سلامت نام می برند.

دهکده های سلامت می توانند ارتباط مستقیمی در توسعه گردشگری سلامت داشته باشند. هر چند احداث این دهکده ها یا شهرک ها نیاز به پشتوانه های مالی قوی و اخذ مجوزهای گوناگون دارد اما عامل موثری در توسعه گردشگری سلامت کشور نیز می باشد.

همیشه یکی از دغدغه های فعالین این حوزه، تکمیل کلیه خدمات و زنجیره های لازم برای بیماران خارجی بوده است.

این دهکده ها فرصتی را در اختیار فعالین این حوزه قرار می دهد تا کلیه خدمات لازم برای بیماران و همراهان را در یک مکان مشخص و بدون نیاز به رفت و آمدهای طولانی، انجام دهند.

به علاوه همانطور که اشاره کردیم بیماران از کلیه خدمات درمانی و تندرستی، زیر نظر مستقیم پزشک معالج، در یک مکان می توانند بهره ببرند.

قطعاً میزان رضایتمندی این گردشگران سلامت و همراهان وی نسبت به بیمارانی که خدمات مختلف را در کلینیک های مختلف، هتل های دور از محل درمان و… دریافت می کنند بیشتر است و این همان اصل موضوع کار است: رضایتمندی بیماران.

به علاوه این دهکده های سلامت، خدمات درمانی را با خدمات، تجاری ، آموزشی ، مسکونی و … ادغام می کند.

یک دهکده سلامت چه بخش هایی دارند؟

  • مراکز درمانی
  • انواع آزمایشگاه های تشخیصی پیشرفته و سایر بخش های پاراکلینیک مانند رادیولوژی و…
  • مراکز چکاپ های کامل و تشخیص درمان احتمالی
  • مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی مجهز
  • ارائه انواع خدمات گردشگری تندرستی: آب های معدنی، اسپا، و…
  • طب سالمندی
  • طب سنتی
  • هتل ها و اقامتگاه های متوع
  • انواع خدمات رفاهی و تفریحی مکمل برای همراهان بیماران
  • شهرک سلامت شیراز جزو اولین پروژه های این بخش است که در حال اجرا است و بیش از ۶۰% زیرساخت های آن در حال تکمیل است. پروژه ای دیگری که در حال آماده سازی هستند در شهرهای مختلفی مانند اردبیل، نور و… مشغول به فعالیت می باشند تا با توجه به ظرفیت های بالای پزشکی و گردشگری کشور، بتوانیم سهم خود را در بازار گردشگری سلامت ارتقا دهیم.
  • شهرک سلامت اصفهان یکی دیگر از پروژه های در حال تکمیل این بخش است که با هدف تبدیل شدن به قطب درمان و مراقبت های سرطانی در حال فعالیت و پیشبرد پروژه است.
  • دهکده سلامت تهران آیلند نیز یکی دیگر از پروژه های در حال تکمیل این بخش در پایتخت کشورمان است که در زمینی به مساحت ۴۷ هکتار در حال تکمیل است
  • دهکده سلامت بیمارستان رضوی، با بیش از ۴۰۰ هکتار و ۵۰ تا ۱۰۰ تختخواب بیمارستانی برای بیماران خارجی و درمان های نازایی، ارتوپدی، چشم، قلب و عروق و… در حال ساخت است.

و چندین پروژه دیگر مانند دهکده سلامت صبا قم، دهکده سلامت قشم، دهکده سلامت البرز و دهکده سلامت طرقبه مشهد نیز در حال ساخت هستند.

قطعاً در سال های آینده و با تمرکز و مشارکت بخش دولتی و خصوصی، این پروژه ها به مرحله اجرا و تکمیل می رسند و علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث ارتقا ورود بیماران خارجی به کشورمان نیز خواهند شد.

سری به کشورهای دیگر بزنیم. دهکده های سلامت در کدام کشورها در حال ساخت و یا در حال کار است؟

  • به تازگی ، سیستم بهداشت و درمان پراویدنس در واشنگتن دی سی ، اجرای یک دهکده بهداشت را برای محوطه دانشگاه خود اعلام کرده است . سیستم بهداشت پراویدسن پیش بینی می کند دهکده بهداشتی آن شامل مراقبت های اولیه ، مراقبت های ویژه ، جراحی سرپایی ، مراقبت های بهداشتی از راه دور / مجازی ، خدمات تشخیصی و خدمات داروسازی باشد.

پراویدنس همچنین در صدد است تا مراقبت های پس از حاد خود را گسترش دهد و با Ascension Living همکاری کند ، که جوامع زندگی مسن ، زندگی مساعدت و مراقبت طولانی مدت را اداره می کند. دهکده سلامت پراویدنس همچنین شامل فضای سبز تفریحی و مسیرهای پیاده روی است.

  • دهکده سلامت AdventHealth ، در ۱۷۲ هکتار در مرکز شهر پر جنب و جوش اورلاندو واقع شده است. این دهکده سلامت شامل بخش های مختلف ویژه ای مانند: دسترسی به یکی از بزرگترین سیستمهای بیمارستانی غیرانتفاعی در ایالات متحده، تیم های سرگرمی ، هنری و ورزشی در کلاس جهانی، حمل و نقل قابل دسترسی – راه آهن، اتوبوس، دوچرخه، خودرو و دسترسی به بندر، دسترسی به یک شبکه سرمایه متمرکز در جهت توسعه علوم زندگی و نوآوری و سایر بخش های مرتبط
  • شهر بین المللی سلامت عمان: دارای مساحتی بالغ بر  هشتصد هزار مترمربع و با داشتن ۵۳۰ تخت خواب درمانی، مرکز انتقال عضو، مرکز تشخیص و درمان، استراحتگاه های رفاهی درمانی و یک هتل لوکس جهت اقامت همراهان بیمار و با هزینه ای بالغ بر ۱ میلیارد دلار در حال احداث است.
  • شهر سلامت سلطان قابوس عمان: این شهر سلامت شامل ۵ بیمارستان با امکانات رفاهی و آزمایشگاه های مجهز می باشد. هزینه ی اجرای این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
  • Metro Health Village: در سال ۲۰۰۳ گرنجر گروپ ، اولین دهکده سلامتی دارای گواهینامه LEED در جهان را در آمریکا افتتاح کرد. یک دهکده ۱۸۰ هکتاری با یک مجموعه درمانی و بهداشتی در کلاس جهانی شامل خدمات مراقبت  های حاد پزشکی، سلامتی، زندگی سالمندان ، هتل های متنوع و خدمات آموزشی است.

و با کمی جستجو در دنیای آنلاین با ده ها شهرک و دهکده سلامت در جهان آشنا می شوید که دروازه هایی از نوآوری و تکنولوژی در کسب و کارهای گردشگری سلامت را نوید می دهد.

مراکزی که شاید در سال های آینده جای بیمارستان ها را گرفته و بیماران ترجیح دهند تا در یک مرکز کامل از خدمات درمانی، تندرستی، لجستیک و رفاهی، کلیه خدمات مورد نیاز خود را در یک مکان دور از هیاهو و همراه با آرامش دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید