5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان

طبق آخرین تحقیقات بعمل آمده، بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان کشورهایی هستند که آنها را به نام “جهان سوم یا در حال توسعه“، می شناسیم.

از میان کشورهای پیشرو در صنعت توریسم سلامت که در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین کشورهای  گردشگری پزشکی در جهان انتخاب شدند، به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

فراموش نکنید که وجود زیرساخت های لازم مانند حمایت سیاسی دولت ها، هتل ها و مراکز اقامتی مجهز، استفاده رایج از زبان انگلیسی در مراکز درمانی و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت، وجود مترجمان مختلف، وابستگی های مذهبی و فرهنگی، تسهیل خدمات سفر و لجستیک و سایر عوامل، نقش مهمی در تعیین بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان دارند.

هند:

گردشگری پزشکی به عنوان موفقیت دوم هند، بعد از فناوری اطلاعات محسوب می شود(هند در زمینه فناوری یکی از کشورهای پیشگام است).

هند دارای مراکز مختلف درمانی در زمینه های جراحی قلب باز، جراحی قلب کودکان، تعویض مفصل هیپ و زانو، زیبایی، دندانپزشکی، پیوند مغز استخوان، درمان های سرطان و … می باشد.

کلینیک های این کشور علیرغم بسیاری از رقبایش دارای زیرساخت های تکنولوژیکی و آخرین تجهیزات تشخیصی پزشکی و الکترونیکی است.

بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان

صنعت داروسازی این کشور نیز مطابق مقررات دقیق اداره غذا و داروی ایالات متحده امریکا است و علاوه بر این، کیفیت مراقبت درمان این کشور نیز در حد استانداردهای ایالات متحده می باشد.

کیفیت خدمات درمانی در برخی از مراکز درمانی به قدری بالا است که خدمات غیر رایج مانند اقدام ری سورفیسینگ هیپ را برای متقاضیان دریافت جراحی هیپ انجام می دهند(این جراحی هزینه و ترومای کمتری، نسبت به جراحی مرسوم تعویض مفصل هیپ در امریکا دارد).

بهبود بیمارستان های هند از لحاظ استانداردهای اعتباربخشی بین المللی ، موجب افزایش حقوق پزشکان و بازگشت بسیاری از نیروهای درمانی این کشور از کشورهای غربی با تجارب کسب شده و آموزش های پیشرفته پزشکی به این کشور شده است.

با وجود داشتن پزشکان معتبر آموزش دیده در غرب و تسلط کادر درمانی بیمارستان های این کشور به زبان انگلیسی و وجود مترجم های مختلف در بیمارستان های این کشور، هزینه های درمان و جراحی در هند بسیار پایین است و همین امر موجب رشد این صنعت شده است.

برخی از بازیگران اصلی صنعت توریسم سلامت در کشور هند عبارتند از:

تایلند:

امروزه تایلند را به عنوان یکی از بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان می شناسیم. اما چگونه تایلند به عنوان یک مقصد معتر گردشگری پزشکی شناخته شد؟

بحران مالی ۱۹۹۷ ضربه سختی را به اقتصاد تایلند وارد کرد و بیمارستان های خصوصی این کشور برای جبران خسارات وارده، به گردشگری سلامت روی آوردند.

در واقع استراتژی دولت تایلند به منظور افزایش بازاریابی در کشورهای دیگر، گسترش روابط بین کشورها، بهبود مدیریت خدمات سلامت و توسعه تکنولوژی در مراکز درمانی خود بود.

بیمارستان های تایلند برای بسیاری از آمریکایی ها مقصد امنی محسوب می شود. بسیاری از متخصصان تایلندی دارای گواهی حرفه ای بریتانیایی یا ایالات متحده می باشند.

اولین مناطقی که تحت این استراتژی رشد و ارتقا یافتند شهرهای بانکوک، فوکت، چیانگ مای و کوساموئی بود.

بیماران بین المللی تایلند توسط دپارتمان ارتقاء صادرات تایلند به سه گروه مجزا تقسیم شده اند:

  • گردشگران سلامت مستقیم: این افراد با هدف درمان و بخصوص دریافت پروسیجرهای درمانی ویژه ای مانند بیماری های قلب و عروق، اعصاب، بیماری های چشم و کلیه به این کشور سفر می کنند.
  • مهاجران: این دسته شامل خارجی هایی که در تایلند و کشورهای نزدیک به آن کار می کنند، می شود.  این افراد عموماً خواهان دریافت خدمات درمانی مرتبط با بیماری های قلبی، فشارخون، مراقبت های تنفسی و جراحی پلاستیک هستند.
  • گردشگران: خارجیانی که به قصد گردشگری وارد این کشور می شوند و بنابه دلایل مختلف خواهان دریافت خدمات درمانی نیز می شوند. ژاپنی ها بزرگترین گروه این دسته هستند و برخی از بیمارستان های بانکوک بخش جداگانه ای را برای پذیرش گردشگران ژاپنی در نظر گرفته اند.

در ادامه به معرفی برخی از مراکز درمانی معتبر این کشور می پردازیم:

بامرانگراد: این بیمارستان چند تخصصی با ۵۵۴ تخت و متخصصانی آموزش دیده در بریتانیا، اروپا و ایالات متحده(بیش از ۲۰۰ متخصص این بیمارستان دارای بورد تخصصی از ایالات متحده هستند)، یکی از معتبرترین مراکز درمانی این کشور است.

بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان

اعتبار این بیمارستان به حدی است که تبلیغات بسیاری از شبکه های تلویزیونی امریکا و مجلات بین المللی را پوشش داده است.

سالانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از سراسر جهان در این بیمارستان پذیرش می شوند و بیش از ۷۰ مترجم در این بیمارستان مشغول به کار هستند.

فوکت: اصلی ترین تمرکز این بیمارستان بین المللی در جراحی های تغییر جنسیت است و سالانه  پذیرای بیش از ۸۰ هزار بیمار بین المللی از سراسر جهان است.

اردن:

وزارت گردشگری اردن، با تکیه بر یک سری امکانات تندرستی مانند چشمه های معدنی گرم و دریای راکد، کمیته ای را در سال ۱۹۷۲ تاسیس کرد. اعضای این کمیته شامل نمایندگانی از وزارت گردشگری، بانک مرکزی، وزارت کار، وزارت شهرداری و انجام برنامه ریزی بود.

هدف این کمیته بررسی، توسعه بالقوه و بهره برداری از این مکان های درمانی در کشور اردن بود(هراهشه، ۲۰۰۲).

اما این کشور به منظور توسعه گردشگری پزشکی، زیرساخت های لازم و بهره برداری از امکانات گردشگری و باستانی را نیز گسترش داد و در نهایت هیئت جدیدی به نام هیئت گردشگری پزشکی در اواسط سال ۲۰۰۲ در خارج از این کشور و به منظور بازاریابی و تبدیل این کشور به قطب درمان پزشکی و جراحی، تاسیس شد.

هر چند بسیاری از بیماران عربی از اوایل دهه ۷۰ میلادی برای دریافت خدمات درمانی با کیفیت وارد این کشور می شدند اما وزارت بهداشت اردن در سال ۱۹۹۸ دفتری در فرودگاه ملکه علیا به منظور تسهیل امور گردشگران پزشکی، تاسیس کرد.

بسیاری از بیماران عرب برای درمان های قلبی، مغز و اعصاب، ارتوپدی و داخلی وارد این کشور می شوند.

دو بیمارستان مشهور این کشور به نام ملک حسین(مرکز سرطان) و بیمارستان اردندارای، دارای گواهینامه کمیسیون مشترک بین المللی هستند.

از دیگر مراکز درمانی معتبر این کشور می توان به بیمارستان الاسرا و مرکز پزشکی الخلیدی اشاره کرد.

از نقاط قوت این کشور می توان به موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد که در تقاطع اروپا، آفریقا و آسیا قرار دارد.

ترکیه:

هه فعالان صنعت گردشگری سلامت همسایه نزدیکمان را به عنوان یکی از رقبای اصلی و البته پیشگام در گردشگری سلامت می شناسیم.

ترکیه نیز یکی دیگر از بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان محسوب میشود و سیستم مراقبت سلامت خصوصی ترکیه در تلاش است تا این کشور را به یک مرکز صنعتی ارائه کننده خدمات سلامت در جهان تبدیل کند.

برنامه های سرمایه گذاری بلند مدت برای ارتقاء گردشگری سلامت این کشور در کنار تضمین مراقبت ایمن و ارزان قیمت، از برنامه های این کشور است.

یکی از فعالیت های این کشور در جهت توسعه صنعت توریسم سلامت، تجهیز مراکز درمانی ترکیه است.

بیمارستان های ترکیه، با کارکنان دارای گواهینامه های بین المللی و معتبر جهانی و بورد تخصصی پزشکی، در برابری و رقابت با سیستم های پزشکی سایر کشورهای توسعه یافته سراسر دنیا، قرار دارند.

بهترین کشورهای گردشگری سلامت در جهان

بسیاری از متخصصان این کشور، اعتباربخشی بین المللی شده اند و طیف وسیعی از خدمات پزشکی مختلف مانند جراحی پلاستیک و زیبایی، جراحی چشم، دندانپزشکی، اقدامات سلول های بنیادی، دیالیز و کلیه را پوشش می دهند.

البته فراموش نکنیم که این کشور و بسیاری از کشورها در جراحی های زیبایی جزو رقبای اصلی ایران محسوب نمی شوند و یک دلیل آن تبحر پزشکان ایرانی در انجام انواع جراحی های زیبایی با کیفیت بالا و قیمت پایین است.

برخی از بهترین بیمارستان های این کشور را با هم بررسی کنیم:

  • بیمارستان های آنادلو: این بیمارستان در محوطه ۱۷۰ هزار متر مربع در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد. این مرکز درمانی ارائه دهنده خدمات فوق تخصصی مانند آنکولوژی، کاردیولوژی، چشم پزشکی، غدد دستگاه گوارش، نفرولوژی، درماتولوژی، نورولوژی و… است.

این بیمارستان به بیماران بیش از ۴۰ کشور از سراسر جهان، خدمات درمانی ارائه می دهد و بیش از ۳۵% پزشکان این بیمارستان دارای گواهی بورد ایالات متحده می باشند.

  • گروه بیمارستان های مدی کن: این گروه درمانی با بستن قرارداد با بیمارستان های سایر کشورها در صدد توسعه گردشگری پزشکی است. به طوریکه جراحی های ساده در بیمارستان های داخلی انجام شده و در جراحی های با ریسک بالا، بیمار را به یکی از بیمارستان های مدی کن در استانبول یا آنکارا ارجاع می دهند و در صورت نیاز نیز پزشکان این بیمارستان برای انجام جراحی مورد نیاز به بیمارستان های کشورهای طرف قرارداد سفر می کنند..

سابقه جراحی های موفق در این زنجیره بیمارستانی، بالاتر از متوسط جهانی است و این یکی از بزرگترین مزیت های رقابتی و اعتمادسازی بیماران خارجی برای سفر به این کشور است.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در گردشگری پزشکی این کشور استفاده همزمان از انواع گردشگری تندرستی مانند اسپاها، حمام های درمانی، تسکین یا تسهیلات شستشوی بخار داغ و… برای گذراندن دوره نقاهت بیماران در ترکیه است.

و اما در انتها به معرفی ۱۰ بیمارستان برتر در سطح جهان بر اساس نظریه اتحادیه کیفیت سفر پزشکی در سال ۲۰۱۷ می پردازیم:

این بیمارستان ها بر اساس شاخص های زیر به عنوان برترین بیمارستان های جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شدند:

  • کیفیت و نتایج پزشکی
  • مدیریت بیماران بین الملل
  • بازاریابی بیماران بین الملل
  • ارزش گذاری برای خدمات
  • ایمنی و امنیت بیمار
  • شفافیت
  • توجه به نیازهای منحصر به فرد بیماران خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید