5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

لرزه های کرونا بر گردشگری سلامت ایران

کرونا و گردشگری سلامت در ایران را چطور پیش بینی می کنید؟ کووید ۱۹ اقتصاد جهان را متحول کرد و هنوز هم دست و پنجه نرم کردن با آن ادامه دارد و نکته حائز اهمیت آن است که زمان پایان این بحران مشخص نیست

سال ۹۸ را با هزاران برنامه در راه اندازی و توسعه گردشگری سلامت در بیمارستان، شرکت یا آژانس خود شروع کردیم.

شش ماهه دوم سال در ایران برای تمام فعالان گردشگری سلامت یادآور خاطره های خوبی نبود. از قطع اینترنت بگیرید تا آخرین آن یعنی کرونا!

آخرین ضربه از سلسله مراتب اتفاقات غیرقابل پیش بینی به همه ما نشان داد که پیش بینی بحران و مدیریت آن را نباید فراموش کنیم و زیربنای کارمان را طوری بچینیم که اگر شیشه های آن فرو ریخت، کل بنا از بین نرود!

گردشگری سلامت صنعتی نوپا در ایران است که طی سال های اخیر و با توجه به تحریم های شدید نفتی، در نهایت دولت را مجبور کرد تا نیم نگاهی به سایر فرصت های بکر موجود در کشور بیندازد و گردشگری سلامت یکی از آنها بود.

۶۶ شرکت جدیدی که در سال گذشته شروع به فعالیت کردند و موفق به اخذ مجوز از وزارت بهداشت شدند، بخش بزرگی از تدوین و پیاده سازی این استراتژی نو بود که همه ما را به اتفاقات بهتر و سازنده در گردشگری سلامت کشور، امیدوار کرد.

اما، بحران کرونا گریبان همه فعالان این صنعت را طوری گرفت که بسیاری از شرکت های نوپا، هنوز شروع نکرده بودند،از دور گردونه خارج شدند!

گردشگری سلامت شامل بخش های مختلفی است و گردشگری پزشکی یکی از آنهاست. بخش دیگری که متاسفانه با وجود پتانسیل های بالای ایران، هنوز هم آن طور که باید و شاید وارد این حوزه نشده بود، بخش تندرستی آن است که با توجه به حال و هوای این روزها، شاید دیرتر از گردشگران پزشکی تصمیمی جدی برای آغاز به کار بعد از کرونا داشته باشند.

بازارشناسی یکی از مباحث مهمی است که این روزها به درد همه ما می خورد. بعد از کرونا به سراغ کدام بازار برویم؟

گردشگری سلامت: همانطور که در بالا هم گفتیم جای شرکت های فعال در گردشگری سلامت کشور بسیار خالی است. 

گردشگری سلامت دو طیف مختلف از متقاضیان را همراه خود دارد. یک بخش آن شامل افرادی است که برای گذراندن دوره نقاهت خود اقدام به دریافت خدمات خاص (مانند استفاده از چشمه های آب معدنی)  می کنند و دسته دیگر شامل افرادی است که به منظور جلوگیری از بیماری(گردشگری پیشگیرانه) اقدام به سفر می کنند.

ایران با داشتن انواع آب های معدنی، چشمه های طبیعی، اسپاهای مختلف و.. می توانست جایگاه ویژه ای بین کشورهای فعال در این حوزه داشته باشد و برخورداری از این نقاط قوت، می توانست فرصت مناسبی ایجاد کند تا بیماران علاوه بر گرفتن خدمات پزشکی، از خدمات ویژه گردشگری سلامت برای دوره نقاهت خود در ایران، استفاده کنند!

اما بخش دیگری از گردشگران سلامت، افراد سالمی هستند که با هدف اقدامات پیشگیرانه، بار سفر می بندند. این افراد معمولاً از لحاظ مالی دارای موقعیت خوبی هستند و علاقه زیادی به حفظ سلامتی خود دارند.

کشور مالزی یکی از برترین کشورهای پیشرو در ارائه انواع خدمات گردشگری سلامت در دنیا است. کووید ۱۹ چه بر سر این بازار بزرگ می آورد؟

نکته حائز اهمیت در این مبحث این است که متقاضیان گردشگری سلامت افرادی هستند که به قصد درمان، سفر نمی کنند. شاید آنها با باز شدن مرزها، سفرهای طولانی خود را در مسیرهای هوایی بلند مدت متوقف کنند و مکان های نزدیکتری را برای این کار انتخاب کنند. 

حتی ممکن است عده زیادی از آنها ریسک نکنند و برای حفظ سلامت خود، هرگونه سفر به مرزهای خارجی را از برنامه های خود حذف کنند. قطعاً نداشتن اجبار برای دریافت خدمات درمانی و سلامت، می تواند عامل بازدارنده مهمی باشد که بازار کشورهای فعال در این حوزه را به مخاطره می اندازد.

از طرف دیگر کشورهایی که در مقابله با بحران کرونا، موفق عمل کرده اند میتوانند بازار جدیدی در گردشگری سلامت و پزشکی برای خود بوجود آورند و عده زیادی از متقاضیان بخش گردشگری و پزشکی را به کشور خود دعوت کنند.

گردشگری پزشکی: هدف گردشگران پزشکی، درمان است. دریافت خدمات درمانی و پزشکی برای این دسته از گردشگران سلامت، امری اجباری است. چیزی که در گردشگران سلامت وجود ندارد.

نکته مهم در این دسته از بیماران بین المللی این است که با باز شدن مرزها، همچنان تقاضا وجود خواهد داشت. اما از کدام بازار و به چه شکل؟

چیزی که محتمل به نظر می رسد تغییر رویکرد در مقصد سفر خواهد بود. شاید این دسته از متقاضیان هم مانند گردشگران سلامت، ترجیح بدهند به کشورهای نزدیکتر به خود سفر کنند و از سفرهای طولانی بخصوص در مسیرهایی که نیاز به ساعتها انتظار در فرودگاه و تغییر مسیر پرواز دارد، اجتناب کنند. 

از طرف دیگر مقالات و سخنرانی های بسیاری در مورد نقش و اهمیت ارائه خدمات تله مدیسین بعد از کرونا خوانده ایم. 

قبل از این بحران نیز، بسیاری از شرکت های تسهیلگر کلیه مشاورات پزشکی قبل از ورود بیمار را بصورت آنلاین انجام می دادند و با اوضاع پیش آمده باید تمرکز بیشتری بر توسعه خدمات آنلاین خود داشته باشند.

اکنون زمان مناسبی نیست که بیمار بگویید، قیمت جراحی شما بعد از ویزیت اولیه در ایران مشخص می شود!

بسیاری از مشاورات پزشکی را به سوی ارتباطات مستقیم ویدئویی بیمار و تیم پزشکی سوق دهید و اجازه دهید بیمار بسیار شفاف تر از قبل جواب سوالات و مشاوره های اولیه را در خانه خود دریافت کند. مطالب مربوط به تله مدیسین را در این بخش بخوانید.

شما نقش تعیین کننده ای در انتخاب مقصد بیماران، بعد از کرونا خواهید داشت. دنیای آنلاین امروز، بعد از کرونا بسیار آنلاین تر خواهد شد و بسیاری از کشورهای اطراف ایران، بیشتر از قبل در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها به جستجو خواهند پرداخت.

و اما سخن آخر:

فرآیندهای قبل از ورود بیمار به ایران، در ایران و فالوآپ خود را بازنگری اساسی کنید!

اکنون زمانی است که نتایج حاصل از کرونا و گردشگری سلامت در ایران را باید مورد بازبینی قرار دهیم و از فرصت بوجود آمده در جهت ساختن زیرساخت های لازم برای بعد از این دوران، استفاده لازم را ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید