5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

چک لیست اختیاری بیمار: هر آن چیزی که باید بدانید !

تفاوت تهیه و پیاده سازی چک لیست اجباری و اختیاری مانند تفاوت داشتن یا نداشتن مجوزهای اعتباربخشی بین المللی در بیمارستان شماست.

اجباری از طرف وزارت بهداشت برای تهیه و پیاده سازی هیچکدام از آنها(اعتباربخشی بین المللی/چک لیست اختیاری نیازسنجی بیماران ) نیست و در صورت اخذ هر یک، تعهدی در افزایش پذیرش بیماران بین المللی در مرکز درمانی شما، وجود ندارد. پس چرا اصلاً باید به سراغشان برویم؟

انجام بسیاری از کارها باعث بوجود آمدن تمایز در کار شما می شود. تمایز به تنهایی و به خودی خود باعث بالا رفتن فروش در تجارت و کسب و کار نمی شود اما جزو آیتم های مهمی است که در تکمیل ارزش سازمانی شما برای رشد و ارتقا جایگاه در ذهن مشتری، نقش اساسی دارد.

در صنعت گردشگری سلامت هم اوضاع به همین شکل است. شما با جامعه بین المللی در حال رقابت هستید و مشتریان شما افرادی هستند که برای بازیابی سلامت خود در حال جستجو بین بهترین ها هستند!

اینجا جایی است که اکتفا کردن به حداقل ها چاره کار نیست. نیازهای گردشگران سلامت به طور مداوم در حال تغییر است و خواسته های آنها بیشتر و بیشتر می شود. 

چه مدت می خواهید منتظر اعلام یک ویرایش جدید در چک لیست های اجباری داخلی شوید و فرآیندی را به فرآیندهای قبلی اضافه کنید؟

فکر می کنید تنها اکتفا کردن به چک لیست های ضروری موجود، پاسخگوی نیازهای گردشگران سلامت کشورهای مختلف است؟ یا بازار شما به قدری محدود است که پیاده سازی صحیح چک لیست های اجباری برای شما کافی است؟ 

اگر جواب شما مثبت است، پس خواندن ادامه مطلب به کار شما نمی آید! روی سخن ما با بیمارستان ها و شرکت هایی است که به طور پویا در حال مطالعه، تحلیل و به روز رسانی نیازسنجی های بیماران بین المللی خود هستند و در فکر بزرگتر کردن بازار هدف.

چک لیست اختیاری چیست؟

هر بیمار بین الملل از هر کشوری می تواند حامل پیام های آموزشی زیادی برای شما باشد. به خواسته های معقول(نه هر خواسته ای) آنان دقت کنید. گاهی اوقات آنها نقشه راهی را به شما نشان می دهند که می تواند به شما کمک کند تا نیازهای یک جامعه آماری خاص را شناسایی کنید.

فرض کنید ۷ نفر از ده بیمار عراقی شما در ماه قبل، خواستار اجاره یک واحد مسکونی مستقل در نزدیکی بیمارستان بودند. آنها علاقه ای به اقامت در هتل یا هتل آپارتمان نداشتند و می خواستند به صورت مستقل در یک خانه اقامت داشته باشند.

در چک لیست وزارت بهداشت این آیتم وجود ندارد اما بهتر نیست شما برای ارتقا رضایتمندی بیماران خود چنین آیتمی را جزو چک لیست اختیاری خود لحاظ کنید و فرآیند مرتبط با آن را تدوین و پیاده سازی کنید؟

همین کار را در مورد بیماران کشورهای دیگر نیز انجام دهید. فرض کنید شما یک شرکت تسهیلگر درمانی هستید که تهیه تمام ملزومات سفر بیمار به عهده شماست. شما بیشتر از همه به چک لیست های مختلف نیاز دارید.

هر چند هنوز چک لیست اجباری از طرف وزارت بهداشت برای شرکت های تسهیلگر ابلاغ نشده است اما بهتر است شما منتظر نمانید و دست به کار شوید و شروع به تهیه چک لیست نیازسنجی بیمار و تدوین فرآیندهای اجرایی هر کدام کنید.

این کار چه سودی دارد؟

توجه به نیازهای مختلف و تهیه فرآیندهای مرتبط با بیماران گامی است برای ارتقا جایگاه برند در ذهن بیمار.

حتی اگر تعداد کمی بیمار از یک کشور بخصوص دارید، با شناسایی نیازهای آنان و درج در یک چک لیست اختیاری خلاقانه، بازار هدف خود را در طی زمان، گسترده تر کنید. این بیماران پس از درمان و داشتن رضایت از خدمات شما، تبلیغ کننده خوبی برای شما در کشور خود خواهند شد.

در علم بازاریابی مبحثی وجود دارد به نام “جایگاه یابی دوگانه” که در آن، مشتریان ادعاهای شما را در مورد برندتان قبول ندارند و شما دارای جایگاه دوگانه ای شده اید. چیزی که تصور میکنید هستید و چیزی که در ذهن مشتری ساخته اید.

باید به گونه ای عمل کنید که جایگاه واقعی شما با چیزی که گردشگر سلامت از شما در ذهن خود خلق کرده است، یکسان باشد و این نشان دهنده عملکرد واقعی شما در مواجه شدن با بیماران بین الملل از کشورهای مختلف است.

بسیاری از برندهای رقیب شما در کشورهای منطقه، به تحلیل نیازهای مشتریان پرداخته اند و هر روز به صورت پویا در حال بروز رسانی آن ها هستند.

بحران جدید پیش آمده در دنیا(COVID-19)، نیاز به داشتن چک لیست های اختیاری را بیشتر از قبل کرده است. چند هفته پیش در یک وبینار به نام “گردشگری سلامت بعد از پاندمیک” در کشور آمریکا، به لزوم داشتن چک لیست های اختیاری اشاره کردند که در بخش “هلث توریسم ایران بعد از کرونا” به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

و در آخر، نتیجه گیری کلی این بخش شامل همان شعار قدیمی ما است: به حداقل ها اکتفا نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید