5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

فالوآپ بیمار بین الملل ، از پیگیری تا بهبود

پروسه فالوآپ بیمار بین الملل شامل بخش های مختلفی است. در بیماران داخلی به علت کم بودن بُعد مسافت بیماران با پزشک یا بیمارستان(هم مرزی جغرافیایی)، انجام فرآیند کامل فالوآپ بسیار راحت تر از بیماران خارجی است.

فرآیند فالوآپ بیماران(چه داخلی و چه خارجی)، از زمان ترخیص شروع می شود و تا بهبودی کامل ادامه دارد.

در واقع بسیاری از مشکلات و سوالات بیمار، بعد از ترخیص شروع می شود. چون تازه واکنش های بدن به جراحی انجام شده، خودش را نشان می دهد و این موضوع برای بیمارانی که از کشورهای دیگر به ایران می آیند اهمیت زیادی دارد.

البته بیمارستان ها و پزشکان هم، معمولاً در پکیج خدمات درمانی خود طول دوره نقاهت تا ویزیت نهایی پزشک را در نظر می گیرند و بعد از آن به بیماران بین الملل فرم اجازه پرواز را تحویل می دهند.

اما باز هم بسیاری از عوارض برای پروسیجرهای درمانی مانند ارتوپدی، قلب، زنان و بسیاری از جراحی های زیبایی بعد از بازگشت بیمار به کشور خود، ممکن است بوجود بیایند و در آن زمان، بیمار به شما دسترسی ندارد.

چه برنامه ای برای فالوآپ بیماران بین المللی خود دارید؟

فالوآپ بیمار بین الملل شامل چه مراحلی است؟

همانطور که گفتیم برنامه فالوآپ باید از لحظه ترخیص بیمار از بیمارستان انجام شود. به همین منظور بیمارستان ها در کنار آموزش های قبل از ترخیص که توسط پرستار بخش به بیمار و همراه او داده می شود،

می توانند با تهیه پمفلت های آموزشی چند زبانه، بیمار را در مورد نحوه مراقبت از زخم، داروهای مصرفی و مراقبت های بعد از عمل و… بیمار را راهنمایی کنند تا در بازگشت به کشور خود و در صورت نیاز، آن را مطالعه کند.

یکی از موثر ترین روش های فالوآپ امکان برقراری ارتباط  تصویری با پزشک معالج است. در واقع اینجا به اهمیت مبحث آنکال بودن کارشناس بیماران بین الملل پی می بریم.

درست است که شما طبق فرآیندهای موجود در بیمارستان یا مطب شخصی خود، در زمان های مشخص با بیمار تماس می گیرید اما بیمار ممکن است در ساعات دیگری با توجه به شرایط احتمالی پیش آمده، تقاضای برقراری ارتباط مستقیم با پزشک معالج خود را داشته باشد.

در نظر داشته باشید که بیماران بین الملل در کشورهای مختلفی هستند و اختلاف ساعت آنها با ایران ممکن است زیاد باشد و لازم است که در ساعات خارج از تایم کاری هم پاسخگوی بیماران خود باشید.

اگر تعداد این بیماران محدود باشد، یعنی شما به عنوان بیمارستان یا پزشک با تعداد کمی از بیماران خارجی سر و کار دارید، این مسئله چالش برانگیز نخواهد بود اما زمانی که شما با حجم زیادی از بیماران بین المللی سروکار دارید باید به فکر یک فرآیند ساخت یافته برای پاسخگویی ۲۴ ساعته به گردشگران سلامت خود باشید.

تا اینجای کار، بیمارستان ها و پزشکان فعال در گردشگری سلامت کمابیش فرآیندهای فوق را انجام می دهند.

بخش مهم دیگری که جای آن در کشور ما خالی است، امکان ارجاع بیماران به پزشک و مراکز درمانی کشور مبداء آنها است.

فالوآپ بیمار بین الملل

فرض کنید بیمار شما با جراحی تعویض مفصل زانو، ۱ ماه بعد از بازگشت به کشور خود دچار عوارض بعد از جراحی شده است. شما بعد از بارها تماس صوتی و تصویری در این مدت و ارائه تمام مشاوره های لازم، سعی در بهبودی بیمار داشتید اما عارضه برطرف نشد و لازم است تا بیمار را به صورت حضوری ویزیت کنید تا اقدامات بعدی را برای بیمار انجام دهید.

فکر می کنید بازخورد بیمار چه خواهد بود اگر به او بگویید برای ویزیت مجدد به ایران سفر کند؟

یکی از بزرگترین مسائل مرتبط با رضایت بیماران، امکان دسترسی راحت به پزشک است و برای حضور در بازار گردشگری سلامت با توجه به ماهیت رقابتی آن، لازم است تا هر روز سبد خدمات خود را کامل تر کنید.

بیمار شما بعد از انجام جراحی و بروز عارضه احتمالی، نباید مجبور به سفر مجدد به ایران شود و به خصوص اگر مشکل او به آسانی قابل حل باشد(مسائل مالی و مشکلات سفر مجدد را به عوامل دیگر اضافه کنید).

البته در پروسیجرهای درمانی پر تهاجم و جراحی ها، معمولاً سایر پزشکان(بجز پزشک معالج) اجازه جراحی مجدد روی بیمار را ندارند(مگر در شرایط خاص) و در صورت تشخیص و نیاز به جراحی مجدد، معمولاً بیماران باید به ایران بازگردند و خدمات درمانی لازم را مجدداً دریافت کنند.

اما بسیاری از عوارض احتمالی با ویزیت مجدد و دریافت مشاوره های درمانی لازم(بدون نیاز به جراحی مجدد) بهبود می یابد و اینجا همان نقطه ای است که می توانید فالوآپ خود را با ارجاع بیمار به پزشکان همکار خود در نزدیکترین شهر یا کشور به بیمار، بهبود بخشید.

فالوآپ بیمار به عهده کیست؟

جدا از نیاز به دخالت دولت برای عقد قراردادهای دو جانبه و بین المللی با بیمارستان های کشورهایی که صادر کننده تعداد زیادی از بیماران هستند، بخش خصوصی هم باید در این زمینه فعال عمل کند.

بیمارستان ها می توانند با عقد قرارداد با مراکز درمانی کشورهای مختلف جهت همکاری های دوجانبه در بسیاری از موارد از جمله ارجاع و فالوآپ بیماران بین الملل، گام بزرگی در تکمیل این فرآیند مهم، بردارند.

یکی دیگر از مسائلی که لزوم همکاری های دوجانبه پزشکان و بیمارستان های کشور مبداء و مقصد را بیشتر از قبل نشان می دهد، پاندمیک کرونا است. شما به عنوان یک پزشک می توانید نقش بسزایی در بهبود فرآیند فالوآپ بیماران خود و بیمارستانی که در آن کار می کنید، داشته باشید.

قراردادهای همکاری بین دو پزشک بسیار آسانتر از بروکراسی های اداری بین دو بیمارستان در دو کشور مختلف است.

شما می توانید با عقد قراردادهای B2B با همکاران خود در کشورهای مبداء، بیمار خود را در سریع ترین زمان ممکن و بدون نیاز به انجام سفر مجدد به ایران، توسط همکار خود در همان کشور، ویزیت و پروسه درمان او را کامل کنید.

و در نهایت فراموش نکنید که فالوآپ، حق قانونی بیماران است!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید