5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

بیمار بین الملل را چطور پذیرش کنم؟

پذیرش بیماران بین الملل از کشورهای مختلف، موضوعی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی بین فعالان این صنعت میان رشته ای و ارز آور،  پیدا کرده است.

ایران کشوری است با ظرفیت های بسیار زیاد در حوزه پزشکی، مراقبت های درمانی و جاذبه های گردشگری فراوان و دور از ذهن نیست اگر بتواند به یکی از مقاصد اصلی گردشگران سلامت تبدیل شود.

اما راه ورود به بازار توریسم درمانی چیست؟

پذیرش بیمار بین الملل هم مانند بیمار ایرانی، قوانین خاص خودش را دارد. شما باید ارزیابی ها را شروع کنید و ببینید برای مطرح شدن در سطح بین المللی، فاکتورهای لازم را دارید یا نه؟

این فاکتورها چه چیزهایی هستند و چه مرجعی آنها را تعیین می کند؟

بخشی از فاکتورها به الزامات قانونی و اخذ مجوزهای لازم برمی گردد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم اما توجه داشته باشید که صرفاً گرفتن مجوزهای قانونی لازم، شما را به بیماران بین المللی نمی رساند.

شما باید آیتم های لازم برای انتخاب شدن توسط یک گردشگر سلامت را نیز داشته باشید. 

کیفیت یکی از این آیتم های مهم است که به لزوم دریافت مجوز هایی که رتبه و اعتبار شما را در سطح داخلی و بین المللی نشان دهد، اشاره می کند و سایر عوامل مانند قیمت، سهولت دسترسی، مقصد ایمن و عوامل دیگر نیز از دیدگاه بیماران بین المللی جزو فاکتورهای مهم به شمار می آیند.

بنابراین برای جذب بیمار که در آخرین مرحله زنجیره گردشگری سلامت است، باید مسیرهای مختلفی را طی کنید و گام به گام جلو بروید.

گام اول اخذ مجوز از وزارت بهداشت ایران است.

مراحل اخذ مجوز پذیرش بیماران بین الملل

مجوز (IPD (International Patient Department چیست؟ همانطور که اعتباربخشی داخلی برای جذب بیماران داخلی در ایران، برای تمام بیمارستان ها امری اجباری است در بخش بین الملل نیز اخذ این مجوز، جهت جذب و پذیرش گردشگران سلامت، امری اجباری محسوب می شود. 

بر اساس آیین نامه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، تمام مراکزی که می خواهند برای اخذ این مجوز اقدام کنند، باید حداقل استانداردهای لازم و تعیین شده در چک لیست و آیین نامه را در مرکز درمانی خود پیاده کنند. چک لیست و آیین نامه گردشگری سلامت را از سایت زیر می توانید دانلود کنید:

http://iht.behdasht.gov.ir/page/

در انتهای صفحه چک لیست مرتبط با مراکز درمانی قرار دارد.

طبق قوانین، کلیه بیمارستان های درجه دو به بالا(دو، یک و یک عالی) می توانند برای اخذ مجوز پذیرش بیماران بین الملل، اقدام کنند و لازم است تا با مطالعه دقیق آیین نامه و دستورالعمل ها، تمام فرآیندها و ملزومات لازم را تدوین و پیاده سازی کنند و بعد از خودارزیابی و بازدید دانشگاه متبوع، اقدام به درخواست بازدید نهایی از اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت را داشته باشند.

باز هم یادآوری میکنم، مجوز IPD ، حداقل استانداردهای لازم در بخش بیماران بین الملل را مشخص می کند و اخذ این مجوز به معنای پایان کار شما و ورود بیمار به بیمارستان شما نخواهد بود.

گام های بعدی شروع برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات شماست تا خود را به جهان معرفی کنید و نقطه تمایز خود با بیمارستان های هم ردیف خود را، به گردشگران سلامت عرضه کنید.

بخش های بازاریابی تا جذب بیمار را در سایت سیتوسا مطالعه کنید. راه کارهای خوبی برای شما داریم!

و در نهایت توجه داشته باشید که کل برنامه شما در IPD بیمارستان باید با هدف ارائه تجربه ای ناب از گردشگری سلامت به بیماران بین الملل، قبل از ورود به ایران تا بازگشت به کشور خود و بهبودی کامل، باشد.

فرآیند نویسی را از کجا شروع کنم؟

اگر در قسمت بالا، چک لیست گردشگری سلامت وزارت بهداشت را دانلود کرده باشید، لیستی از ملزومات و فرآیندهای مختلف از پذیرش تا ترخیص را باید آماده کنید. این فرآیندها به ۱۷ دسته تقسیم می شوند و شیوه کار و برنامه شما برای بیمار بین الملل در هر بخش را نشان می دهد.

فرض کنید برای پذیرش بیماران بین الملل از چهار طریق شرکت،  پزشک، واسطه ها و سایت بیمارستان استفاده می کنید.

پس فرآیند پذیرش شما باید شامل چهار دسته فوق باشد و روش جذب و پذیرش در هر کدام مشخص شده باشد. همین روند را برای تمام آیتم هایی که نیاز به فرآیندنویسی دارند، انجام دهید.

فرآیند نویسی نحوه کار و برنامه بیمارستان شما را روی کاغذ به تصویر می کشد و چیزی که بیشتر از آن حائز اهمیت است، اجرای آنها است. چیزی که واقعاً در عمل برای گردشگران سلامت پیاده می کنید.

و باز هم برمی گردیم به یادآوری شعارمان در سیتوسا:

به حداقل ها اکتفا نکنید!

شما علاوه بر فرآیندهای الزامی میتوانید تعداد زیادی فرآیند، چک لیست و پرسشنامه برای هر بخشی که با گردشگر سلامت در تعامل است، تدوین و پیاده سازی کنید.

یکی از فرم های اختیاری می تواند، طراحی فرم نیازسنجی هر بیمار قبل از سفر به ایران باشد.

روی آن فکر کنید؛ ایده های جالبی به ذهنتان خواهد رسید که تمام آنها منجر به جلب اعتماد بیشتر و ارتقا رضایت بیمار بین الملل شما خواهد شد.

لزوم اجرای فرآیندها

فرآیندهای نوشته شده در ده ها کاغذ، شاید فقط در بازدیدهایی که نیاز به نشان دادن مستندات دارد، به کار بیایند و تا آنها را از کاغذ بیرون نکشید و در هر مرحله از تعامل با بیمار بین الملل، استفاده عملیاتی از آنها را شروع نکنید، فرق بین اهمیت داشتن و نداشتن آن ها را احساس نکنید.

به طور مثال فرآیند پذیرش بیمار بین الملل در بیمارستان شما، هر چقدر هم صحیح و با توجه به استانداردهای بین المللی نوشته شده باشد، تا زمانی که فرم های پذیرش شما به زبان فارسی است و مترجم همراه بیمار آن ها را پر می کند و بیمار بدون اطلاع از فرمی که در آن به زبان فارسی اجازه قطع عضو و تزریق فرآورده های خونی را خواسته است، آن را امضا میکند، داشتن و نداشتن فرآیند پذیرش برای بیمارستان شما فرقی نمی کند!

اجرای عملیاتی فرآیندهاست که به استانداردسازی روح می بخشد و به بیمارستان و برند شما اعتبار می دهد.

چک لیست الزامی مراکز درمانی جهت اخذ مجوز پذیرش بیماران بین الملل

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید