5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

من یک تسهیلگرم!

من یک تسهیلگرم!

شرکت های تسهیلگر گردشگری سلامت ، نقطه اتصال متخصصان حوزه مختلف درگیر در گردشگری سلامت با بیماران بین المللی هستند.

تسهیل کنندگی در خدمات سلامت، ارتباط مستقیمی با برون سپاری برخی از انواع خدمات تخصصی و پیچیدگی های مرتبط با آن دارد و شامل طیف وسیعی از اشخاص حقیقی و حقوقی می شود که به نوعی در زنجیره تامین کنندگان آن قرار دارند.

تسهیل کنندگان بین پزشکان و بیمارستان های مختلف، بازاریابی و برندینگ مراکز درمانی، خرید بلیط، رزرو هتل و… اقدام به انجام خدمات تخصصی می کنند تا هم تمرکز بیمارستان ها و پزشکان را از انجام کارهای غیر مرتبط با درمان به سمت و سوی کار اصلی آنها(تشخیص و درمان) سوق دهند و هم از سوی دیگر، تمام امور مرتبط با گردشگران سلامت را تسهیل می کنند.

چه کسانی در گردشگری سلامت، یک تسهیل کننده محسوب می شوند و نقش آنها چیست؟

  • دولت: مسئول تنظیم سیاست های مرتبط با گردشگری سلامت، قرارداد های لازم با بیمه های مختلف، تخصیص بودجه برای تسهیل امور ارسال و دریافت بیماران، صدور مجوز های لازم، اعطای تسهیلات به شرکت های فعال در این حوزه، عقد قراردادهای همکاری با دولت های ارسال کننده بیمار، تسهیل صدور ویزای T و.. است

        توجه داشته باشید که دولت بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند بریتانیا از سال ۲۰۰۵ به شهروندانی که برای درمان به خارج از مرزهای این کشور سفر می کنند (تا              سه ساعت پرواز) تسهیلات درمانی در نظر می گیرد.

  • شرکت های بیمه: در کشورهای توسعه یافته، شرکت های بیمه جزو بازیگران و واسطه های بزرگ گردشگری سلامت محسوب می شوند. چیزی که در کشور ما هنوز به آن پرداخته نشده است.

        این شرکت ها با عقد قرارداد با بیمارستان های مشخص در خارج مرزها، بیماران کشور خود را با بسته ارزان تر، به کشورهای مذکور می فرستند.

فرض کنید یک شرکت بیمه بزرگ در آلمان با یک کارخانه صنعتی با ۳۰۰۰ پرسنل قرارداد همکاری دارد. این افراد در صورت بیماری بجای دریافت خدمات درمانی در کشور خود، با دریافت تسهیلات و پکیج ارزان به کشور تایلند فرستاده می شوند. این چیزی است که زمان عقد قرارداد لحاظ شده است.

شرکت های بیمه ای ایران، می توانند تسهیلگران بزرگی برای گردشگری سلامت ایران و فروش خدمات سلامت در کشورهای دیگر باشند.

 تسهیلگر گردشگری سلامت

  • شرکت های تسهیل گر گردشگری سلامت: شرکت های نوپا در ایران که تسهیل کننده امور مرتبط به گردشگران سلامت در پکیج های مشخص، با قیمت و کیفیت مناسب هستند. در این بخش به کار این شرکت ها می پردازیم که با حمایت های اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، جزو بازیگران اصلی این صنعت در ایران شدند.
  • رسانه های تخصصی گردشگری سلامت: نشریات تخصصی همواره ارائه کننده طیف وسیعی از اطلاعات برای مخاطبان خود هستند و یک منبع بزرگ و موثق برای گردشگران سلامت به وجود می آیند.

        یک رسانه تخصصی گردشگری سلامت در سطح بین المللی را در نظر بگیرید. بخشی از این رسانه ها به معرفی شرکت های تسهیل گر، مراکز درمانی معتبر و… می پردازد          و می تواند یک واسطه قابل اعتماد برای معرفی و اتصال بیماران بین المللی به این مراکز باشد.

در کشور ما نیز اولین رسانه تخصصی گردشگری سلامت به نام مدتورپرس مدتی است فعالیت خود را شروع کرده و قطعا با گسترش فعالیت، یکی از بزرگترین رسانه های گردشگری سلامت ایران در سطح بین المللی خواهد شد.

  • انجمن های تخصصی وابسته به گردشگری سلامت، گردشگری، آژانس های هواپیمایی و .. بخش دیگری از تسهیل کنندگان این صنعت محسوب می شوند.

      در بخش خدمات لجستیک در مورد نحوه فعالیت با آژانس های گردشگری صحبت کردیم. انجمن های تخصصی مانند انجمن گردشگری و انجمن گردشگری سلامت نیز           می توانند با گردهم آوری بیمارستان ها، پزشکان، آژانس ها و اشخاص فعال در این حوزه، پل ارتباطی موثر و موثقی برای معرفی و اتصال بیمار با مراکز تحت قرارداد                انجمن، باشند.

در این مبحث می خواهیم به معرفی بیشتر شرکت های تسهیل گر گردشگری پزشکی بپردازیم.

شرکت های تسهیلگر گردشگری سلامت نقش بسزایی در درک نیازهای بیماران بین المللی دارند و بر اساس نیازسنجی بیماران، خدمات مختلفی مانند مشاوره های پزشکی با کمک تیم درمان مستقر در شرکت و مترجم های چند زبانه، قیمت دهی شفاف، تهیه تمام ملزومات سفر درمانی و… را ارائه می دهند.

در شرکت های گردشگری پزشکی بزرگ، بیمار با مراجعه به وبسایت میتواند خدمات مورد نیاز خود در بخش های مختلف را انتخاب کند و تصمیم بگیرد برای سفر به کدام کشور برود.

این شرکت ها معمولاً با گسترده تر شدن فعالیت خود، کشورهای دیگری را به سبد خرید بیماران اضافه کرده اند و بیمار می تواند با مقایسه انواع بیمارستان ها، پزشکان، قیمت پروسیجرهای درمانی، بسته های سفر و… به کشور مورد نظر خود سفر کند.

این موضوع هنوز بین شرکت های تسهیلگر گردشگری سلامت کشورمان پیاده سازی نشده است و ایران تنها، مقصد مسافران سلامت آنها است.

فکر می کنید وقتی صحبت از شرکت های تسهیل گر قدیمی و شناخته شده می کنیم، چند سال از حوزه فعالیت آنها گذشته است؟

بگذارید سری به بزرگترین شرکت تسهیل گر گردشگری سلامت در آمریکا بزنیم; هاسپیتال پلانت

هاسپیتال پلانت

قبل از سال ۲۰۰۲، سه جوان هندی مقیم آمریکا، بر روی طراحی یک مدل کسب و کار شخصی در حال تحقیق و برنامه ریزی بودند. طی یک سفر کاری به تایلند، یکی از این سه نفر بیمار و در بیمارستانی در تایلند بستری شد.

قیمت های مناسب درمان و بدون صف انتظار، دو عاملی بود که این سه جوان را متوجه یک فرصت کسب و کار در بخش درمان شهروندان آمریکایی در این کشور در حال توسعه کرد.

به این ترتیب هاسپیتال پلنت به عنوان اولین شرکت تسهیلگر خدمات گردشگری پزشکی در سال ۲۰۰۲ ر کالیفرنیا تاسیس شد و تا سال ۲۰۱۰ موفق به اعزام ۳۶۰۰ شهروند آمریکایی به کشورهای در حال توسعه شد.

این شرکت در حال حاضر به عنوان بزرگترین شرکت تسهیل گر آمریکا با داشتن دفاتر مجزای بازاریابی در هند، بریتانیا، فرانسه، استرالیا و نیوزیلند در حال کار است و با بیمارستان های وابسته به موسسات پزشکی معتبر مانند هاروارد و جان هاپکینز کار می کند و در مراحل گسترش کار خود، اقدام به جذب پزشکان و پرستاران از کشورهای مختلف کرده است.

شرکت های تسهیلگر گردشگری سلامت در ایران

شما یک شرکت تسهیل گر گردشگری سلامت هستید که در سطح بین المللی کار می کنید و قرار است کار خود را در کشورهای دیگر هم گسترش دهید.

شرکت های تسهیل گر در ایران، طی دو سال اخیر و با حمایت های وزارت بهداشت و آقای دکتر سعید هاشم زاده ریاست محترم اداره گردشگری سلامت این وزارتخانه، فعالیت رسمی خود در ایران را شروع کردند.

امروز، بهترین فرصت در اختیار شما است تا از همین ابتدای کار برای ورود به دنیای تجارت در گردشگری سلامت با زیرساخت های استاندارد و مطابق با بازار بین المللی،  وارد شوید.

یکی از پایه ای ترین ملزومات زیرساختی شرکت شما، وبسایت است. وبسایت شما چیزی فراتر از سایت بیمارستان ها و پزشکان است چون شما به عنوان تسهیل گر گردشگری سلامت ملزم به تهیه تمام خدمات مرتبط با بیماران خارجی در یک پکیج مشخص و شفاف هستید.

محتوای یونیک و جامع، قیمت گذاری شفاف و.. بخشی از الزامات سایت شماست که در بخش های مربوط در مورد آنها صحبت کردیم.

در این بخش به بررسی بخش دیگر سایت، یعنی اطلاعات تامین کنندگان می پردازیم:

 تسهیلگر گردشگری سلامت

تامین کنندگان شما شامل طیف وسیعی از بیمارستان ها، دی کلینیک ها، پزشکان و هتل ها است. شما می توانید در مرحله گسترش کار خود تامین بخش دیگری از خدمات مرتبط با بیماران خارجی را بر عهده بگیرید. خدماتی مثل تامین تجهیزات پزشکی خاص مانند انواع پروتزهای زیبایی.

بیمار بین الملل با ورود به سایت شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت ، باید بداند قرار است به کدام کشور برود و حتماً سعی کنید در وبلاگ خود بخشی را برای معرفی ایران، در نظر بگیرید.

در مرحله بعد و پس از خواندن اطلاعات کامل در مورد پروسیجرهای درمانی، بیمار باید بتواند بیمارستان و پزشک خود را انتخاب کند.

شما می توانید به دو صورت بیمار را به تامین کنندگان درمانی وصل کنید:

  • ایجاد یک بستر جامع با امکان معرفی کامل مراکز درمانی و پزشکان در بستر آنلاین با امکان مقایسه قیمت های مراکز درمانی مختلف، پنل مدیریت اطلاعات بیماران و اتصال به بخش IPD بیمارستان ها، تشکیل پرونده الکترونیک با امکان تبادل آنلاین با کارشناس درمان شرکت، کارشناس IPD و بیمار(پیاده سازی این سیستم نیاز به یک سیستم CRM تخصصی گردشگری سلامت دارد).
  • در این روش سعی بر ارتباط مستقیم بیمار با تامین کنندگان، از طریق بستر آنلاین شرکت شماست. یک روش مطمئن و تخصصی که یکی از اصلی ترین روش های جذب بیماران خارجی در کشورهای پیشرو در توریسم سلامت است.
  • معرفی مراکز درمانی در سایت و امکان ارتباط بیمار با تامین کنندگان از طریق شرکت. در حال حاضر این روش به عنوان رایج ترین نوع جذب بیماران بین الملل توسط شرکت های تسهیل گر در ایران است.

        برای انجام بهینه این شکل از جذب بیماران بین المللی لازم است تا شما در وبسایت خود اطلاعات کاملی از تامین کنندگان را قرار دهید. اجازه بدهید تا بیمار با یک                  وبسایت شفاف و اطلاعات دقیق روبرو شود. این مسئله اولین نکته ای است که به شما در جلب اعتماد بیماران بین المللی کمک می کند.

برای گسترش کار خود لازم است تا با توجه به بازار هدف، تامین کنندگان خود در شهرهای مختلف را افزایش دهید.

ممکن است بیماری از کشور عراق خواهان دریافت خدمات ناباروری در شهر مشهد باشد و بیماری از عمان متقاضی جراحی چشم در شیراز!

لازم است تا سبد عرضه خود را گسترده کنید و تمام آنها را در صفحات ترجمه شده (با توجه به بازار هدف) در اختیار بیماران خود قرار دهید تا بیمار با دریافت اطلاعات کامل، انتخاب نهایی خود را انجام دهد.

علاوه بر خدمات درمانی، توجه به نیازهای غیر درمانی بیمار را فراموش نکنید. اقامت و تامین خدمات مرتبط با سفر بیمار، از جمله دغدغه های مهمی است که بیماران را به چالش می کشاند.

لیست کاملی از هتل ها، سوئیت های مجهز و هتل آپارتمان های طرف قرارداد خود در شهرهای مختلف ایران را در وبسایت خود بگذارید تا بیمار در کنار انتخاب تامین کنندگان درمانی، خدمات مربوط به سفر خود را نیز از شما دریافت کند. ترانسفر، بلیط و مترجم را فراموش نکنید.

و در آخر، به یاد داشته باشید که سایت شما ویترینی است که می تواند بیمار خارجی را در اولین مرحله مشتاق به خرید یا منصرف از آن کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید