5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

چرا بهتر است بیمارستانم را مورد ارزیابی بین المللی قرار دهم؟

برند سازی در گردشگری سلامت، شامل کلیه فرآیندهای بهم پیوسته ای است که با هدف ایجاد جایگاه برتر در ذهن بیمار بین الملل و با تکیه بر نقاط تمایز شما، تدوین و اجرا می شود.

ایران در کیفیت و قیمت خدمات پزشکی و جاذبه های گردشگری، حرف های زیادی برای گفتن دارد و باید با روش های مختلف آن ها را به گردشگران سلامت نشان دهد.

نکته ای که در گردشگری سلامت وجود دارد، تمرکز اول بیمار بر کیفیت خدمات درمانی است تا جاذبه های گردشگری. بیمار در اولین جستجو به دنبال استانداردهای بیمارستان شماست و این حق اوست که بداند قرار است زیر تیغ جراحی کدام بیمارستان و پزشک برود.

بر همین اساس و با تکیه بر رعایت استانداردها و ایمنی خدمات مراقبتی بیماران، برخی از شرکت های خصوصی معتبر در سطح بین الملل اقدام به ارائه استانداردهای اعتباربخشی بین المللی به بیمارستان ها کردند.

اگر نگاهی کوتاه به صفحه اول بیمارستان های پیشرو در گردشگری سلامت دنیا بیندازید، لیستی از گواهینامه های مختلف اعتباربخشی مانند JCI، ACI ، TEMOS و.. را می توانید ببینید.

این گوهینامه ها حامل یک پیام به گردشگران سلامت هستند: بیمارستان من علاوه بر داشتن گواهینامه های داخلی، مورد ارزیابی و تایید استانداردهای بین المللی هم قرار گرفته است.

به علاوه در کشورهایی مانند دبی، بیمارستان هایی که موفق به اخذ گواهینامه های بین المللی نشده اند، اجازه پذیرش بیماران بین الملل را ندارند. این موضوع نیز به اهمیت داشتن گواهینامه های بین المللی در توریسم سلامت، اشاره می کند.

نقطه تمایز شما در بازار رقابت جهانی چیست؟

شما به عنوان یک بیمارستان تک تخصصی یا جنرال، چه ویژگی های خاصی در خود می بینید که بیمار بین الملل را مجاب کند تا بین صدها بیمارستان در سراسر دنیا، شما را برای درمان خود انتخاب کند؟ اینها همان نقاط تمایز شما هستند. مواردی که شما را جدا از بیمارستان های هم رده خود می کند و می تواند شامل طیف وسیعی از نقاط قوت شما مانند پزشکان برند در سطح جهان، قیمت مقرون به صرفه،  گواهینامه های بین المللی اعتباربخشی، ارائه خدمات لجستیکی کامل در مرکز درمانی و… باشد.

انواع استانداردهای بین المللی

در این بخش به سه دسته از معتبرترین گواهینامه های اعتباربخشی بین المللی اشاره می کنیم:

JCI : شاخه ای از JCAHO: Joint Commission For Accreditation of Healthcare Organization JCI است که به ارزیابی بیمارستان ها در سطح بین المللی می پردازد. مراکز درمانی پس از آموزش و پیاده سازی استانداردهای این سیستم امریکایی، موفق به اخذ گواهینامه می شوند.

(ACI (Accreditation Canada International : مانند JCI است ولی توسط کشور کانادا ارائه می شود.

TEMOS : اعتباربخشی ویژه گردشگری سلامت برای بیمارستان ها، کلینیک ها، شرکت های تسهیلگر و سایر فعالان این صنعت است. این گواهینامه توسط کشور آلمان صادر می شود و هر بخش فرآیندها و سیستم استانداردسازی جداگانه ای دارد.

استانداردهای بین المللی، اجبار یا اختیار؟

در ایران داشتن گواهینامه های بین المللی اختیاری است و بخصوص با توجه به اختلاف قیمت ارزهای بین المللی با ریال، هزینه زیادی برای ارزیابی و دریافت این گواهینامه ها باید پرداخت شود و متاسفانه به علت تحریم های موجود امکان ارائه برخی گواهینامه ها مانند JCI نیز در ایران وجود ندارد.

از کجا شروع کنم؟

در ابتدای کار به این مسئله توجه کنید که برای جذب بیمار لازم است تا زنجیره ای از کارهای جایگاه یابی، برندسازی، بازاریابی، تبلیغات، بهبود کیفیت بخش درمان و غیر درمان و.. را انجام دهید و اعتباربخشی بین المللی کمکی است به شما برای نشان دادن کیفیت استاندارد بیمارستان شما در سطح بین المللی و تکمیل بخشی از فرآیند برندسازی.

اگر می خواهید با صرف هزینه ای گزاف اقدام به کسب گواهینامه بین المللی کنید و تصور می کنید داشتن این گواهینامه، شما را از تکمیل بقیه بخش های این زنجیره معاف می کند و به خودی خود باعث ورود تعداد زیادی از گردشگران سلامت به بیمارستان شما می شود، در اشتباهید!

در کنار تکمیل تمام بخش های لازم، برای شروع لازم است تا مطالعه ای در مورد انواع گواهینامه های بین المللی داشته باشید.

نگاهی به سایت https://accreditation.ca/ بیندازید و برای ارتباط با نمایندگان ACI ، کشور ایران را انتخاب کرده و با نماینده ایرانی این مرکز(جناب آقای دکتر حجتی) ارتباط بگیرید.

بعد از دریافت مشاوره های اولیه، می توانید گام به گام به جلو بروید و پس از طی مدت زمان مشخص و فراگیری و پیاده سازی استانداردها با کمک تیم ارزیابی این شرکت، بازرسی از بیمارستان طی چند مرحله به عمل می آید و در صورت کسب نمره مشخص گواهینامه ACI که در سه رده پلاتینیوم، گلد و دایموند موجود است به شما اعطا می شود. مدت اعتبار این گواهینامه ها دو سال است.

تعدادی از بیمارستان های ایران مانند عرفان و شفا(لاهیجان) در حال حاضر دارای این گواهینامه بین المللی هستند.

بیمارستان رضوی نیز در سال های قبل و با مدیریت آقای دکتر هاشم زاده (رئیس  اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت) موفق به اخذ بالاترین درجه اعتباربخشی ACI (دایموند) در ایران شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید