5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

خدمات لجستیک و آسایش خیال بیمار!

قبل از شروع بحث در مورد خدمات لجستیک و جایگاه آن در گردشگری سلامت، می خواهیم نگاهی به نظریه زنجیره ارزش پورتر داشته باشیم.

طبق این نظریه، اگر بخواهیم کسب و کارهای هم شکل را از نظر میزان ارزش آفرینی با هم مقایسه کنیم، نباید کل کسب و کار را به عنوان یک بسته واحد در نظر بگیریم; بلکه باید آن را به بخش های کوچک تقسیم بندی کرده و میزان ارزش آفرینی هر بخش در کل مجموعه را مورد ارزیابی قرار دهیم. در واقع باید بدانیم هر بخش(هر چند کوچک)، چه نقشی در ایجاد و خلق یک ارزش جدید در کسب و کار شما، دارد.

طبق نظریه پورتر بنام “زنجیره ارزش” در سال ۱۹۸۵، بسیاری از کسب و کارها به فکر طراحی زنجیره ارزش در کار خود شدند.

صنعت گردشگری سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست و دانستن زنجیره ارزش این کسب و کار و نقش و ارزش آفرینی هر کدام از زیرمجموعه های آن، امری ضروری است.

برای دیدن زنجیره ارزش گردشگری سلامت به این بخش مراجعه کنید.

همانطور که می بینید، درمان بخشی از فرآیند سفر درمانی بیمار است و نه تمام آن! بخش دیگری از زنجیره ارزش ، شامل لجستیک گردشگری سلامت است.

قبل از سفر، همانطور که لازم است تا بیمار به جستجوی بیمارستان و نحوه درمان خود بپردازد، لازم است تا از نحوه سفر و شرایط اقامت خود و همراهش در ایران، مطمئن شود. 

بسیاری از شرکت های تسهیلگر با ارائه خدمات کامل درمان و غیر درمان در قالب یک پکیج مشخص، کار گردشگران سلامت را تسهیل کرده اند.

در واقع برنامه ریزی برای گردشگری سلامت کمی پیچیده تر از گردشگری است.

بسته به نوع خدمات درمانی که می خواهید در ایران دریافت کنید، ممکن است زمان سفر و اقامت شما در ایران کمی غیرقابل پیش بینی باشد و این موضوع در مورد جراحی های پر تهاجمی مانند قلب باز و پیوند اعضا بیشتر مشخص می شود.

بنابراین موضوع ویزا، اقامت، ترانسفر و سایر ملزومات غیر درمانی بیمار، اهمیت ویژه ای پیدا می کند و با تامین کلیه این خدمات از طریق بیمارستان یا همکاری با شرکت های ارائه دهنده خدمات سفر، بار سنگینی را از دوش بیماران خود برمی دارید!

گردشگری سلامت گردشگری و سلامت نیست  بلکه گردشگری برای سلامت است

همانطور که تمام فعالان صنعت گردشگری سلامت می دانند، گردشگر سلامت یک گردشگر عادی نیست.

او برای دیدن جاذبه های توریستی ایران و خرید فرش ایرانی سفر نمی کند! او به دنبال بازیابی سلامت خود است و در کنار آن، گردشگری را چاشنی امور درمانی بیماران می کنیم تا علاوه بر دریافت خدمات درمانی، خاطره ساز لحظه های به یاد ماندنی از سفر درمانی او به ایران شویم.

به علاوه در بسیاری از موارد بهتر است گردشگری را نیز به نوعی با خدمات درمانی پیوند بزنیم. به طور مثال برای دوره نقاهت برخی از بیماری ها با اجازه پزشک معالج،       می توان از تورهای گردشگری درمانی و تندرستی مانند آب معدنی درمانی و اسپاها نیز استفاده کنیم. 

فراموش نکنید که جای خدمات گردشگری تندرستی در تورهای گردشگری بیماران بین المللی ما بسیار خالی است! در واقع کل پکیج ما چه در بخش درمان و چه در بخش گردشگری، می تواند با هدف بازیابی سلامتی و تسریع روند بهبودی وی، بسته شود.

خدمات لجستیک گردشگری سلامت شامل چه مواردی است؟

خدمات لجستیک گردشگری سلامت شامل طیف وسیعی از فرآیندهای غیر درمانی یک گردشگر سلامت می شود.

لجستیک گردشگری سلامت

تمام امور مرتبط با ویزا، بلیط، محل اقامت، ترانسفر، مترجم و تورهای گردشگری در بسته خدمات لجستیک قرار می گیرند.

فرمت استاندارد با آژانس های بند گردشگری شامل چه مواردی است؟

شما به عنوان بیمارستان به دو صورت می توانید با آژانس های گردشگری دارای بند ب قرارداد همکاری ببندید.

یک نوع قرارداد جهت تبلیغات، بازاریابی، جذب و معرفی بیمار می باشد که شبیه قرارداد همکاری شرکت های تسهیل گر با بیمارستان است و در بخش قرارداد همکاری با شرکت های داخلی و واسطه ها به طور مفصل راجع به آن صحبت کردیم.

نوع دیگر قرارداد با آژانس ها فقط شامل ارائه خدمات لجستیکی به گردشگران سلامت شماست. یعنی در این بخش شما فقط موظف به ارائه خدمات مرتبط با سفر بیمار مانند ویزا، بلیط، هتل، خدمات ترانسفر، مترجم و… است که هر کدام را بسته به نیاز مرکز درمانی می توانید در اختیار آنها قرار دهید.

قرارداد شما در این بخش می تواند شامل مفاد زیر باشد:

مشخصات کامل طرفین 

موضوع قرارداد: ارائه خدمات درمانی از طرف شما و ارائه خدمات لجستیک و سفر از طرف آژانس. آژانس می تواند بسته های خدمات لجستیک آژانس را در سایت بیمارستان قرار دهد.

قیمت: این بند با توافق طرفین به ازای معرفی هر بیمار از طرف بیمارستان برای دریافت خدمات لجستیک، قابل تنظیم است و می تواند دارای بندهای مختلفی باشد. 

مدت قرارداد: معمولا یک ساله است

نحوه پرداخت: در مورد نحوه پرداخت به توافق مشترک برسید و آنرا در قرارداد ذکر کنید. مثلاً ممکن است جهت معرفی تعداد کمتر یا بیشتر از حد مشخصی در ماه، مبلغی از قرارداد کسر یا به آن اضافه شود.

شرایط فورس ماژور: شرایط غیرقابل پیش بینی مانند جنگ، اغتشاش، حوادث طبیعی و هر چیزی که در روند ورود گردشگر سلامت اختلال ایجاد می کند را ذکر کنید. با وجود شرایط فورس ماژور، قرارداد ملغی خواهد شد.

مرجع حل و فصل اختلافات احتمالی: این مورد نیز با توافق طرفین قابل اجراست. می توانید  اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت گردشگری را به عنوان مرجع حل و فصل اختلاف معرفی کنید. البته این موضوع باید به اطلاع مراجع ذیربط برسد.

به تمامی موارد بالا آیتم های زیادی را به عنوان بندهای مکمل در هر بخش می توانید اضافه کنید تا شفاف سازی کامل در مورد نحوه فعالیت طرفین، کاملاً مشخص شود. فرض کنید، به علت پیش آمدن شرایط حاد بیمار، همراهان وی مجبور به اقامت طولانی تر در هتل شوند و به علت نداشتن پول کافی، از تسویه حساب با هتل خودداری کنند. 

در اینصورت نحوه پرداخت هزینه های اجباری پیش آمده و سایر موارد قانونی و میزان زیان وارد شده، بر عهده کدام طرف است و به چه مقدار؟

لیست آژانس های دارای مجوز از وزارت گردشگری

از طریق سامانه جامع وزارت گردشگری، می توانید با انتخاب استان و شهر مورد نظر خود، لیست دفاتر مجاز این وزارتخانه را مشاهده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید