5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

نقش شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

شبکه‌های اجتماعی در توریسم سلامت نقش بزرگی ایفا می کنند. به طور کلی، هر چه به آینده نزدیک‌تر می‌شویم، جایگاه شبکه‌های اجتماعی در جهان مستحکم‌تر می‌شود. شبکه‌های اجتماعی شاید در ظاهر تنها مکانی برای سرگرمی و وقت گذرانی باشند، اما کسب و کارهای هوشمند همواره از آن برای کسب درآمد سود برده و از تمام ظرفیت‌های آن جهت برندسازی برای خود استفاده می‌کنند. فعالیت در شبکه های اجتماعی باعث می‌شود تا بدون نیاز به تبلیغات پر هزینه، مخاطبین را جذب کنید. در واقع تمام کاربران سرمایه‌های بالقوه هستند که تنها با یک جرقه به سرمایه‌های فعال تبدیل می‌شوند.

بزرگ‌ترین مزیت شبکه‌های اجتماعی گسترده بودن فضای آن‌ها است؛ به گونه‌ای که حتی می‌توان از دورترین نقاط جهان مشتریان مرتبط را جذب کرد. مشتریانی که تنها با یک نگاه شیفته صفحه و روش کار شما شده و از طریق چت یا گفتگوی آنلاین بیشتر با شما آشنا خواهند شد.

در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی در توریسم سلامت و جذب بیمار، نقش بسیار پر رنگی داشتند. به طوری که بسیاری از افراد برای انجام انواع جراحی زیبایی و دریافت خدمات درمانی به پیج‌های کاری در فضای مجازی سر زده و از پزشکان نوبت می‌گیرند. به همین علت در این مقاله از وبلاگ سیتوسا تصمیم گرفتیم به ارتباط میان استفاده از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب و جذب گردشگران سلامت، نگاهی داشته باشیم.

در کل جهان حدود ۷.۵ میلیارد انسان، ۳.۵ میلیارد حساب کاربری شبکه های اجتماعی و ۵ میلیارد دستگاه موبایل وجود دارد که در مجموع حدود ۴۵ درصد از جمعیت کل دنیا!

روش تعامل در دنیای امروزی با نحوه ارتباطات در گذشته به کلی فرق کرده و شما هم باید برای موفقیت در صنعتی بین المللی مانند گردشگری سلامت، همگام با تغییرات دنیا همراه شوید.

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

 

اهمیت شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

اگر به شبکه‌های اجتماعی نگاهی تجاری نداشته باشید، هیچگاه در حوزه کسب و کار خود موفق نخواهید شد. درست است که شبکه‌های اجتماعی تنها ابزاری برای پر کردن اوقات فراغت هستند، اما اصلی‌ترین هدف آن‌ها ایجاد ترافیک برای وب‌سایت و افزایش مشتری است.

  • ایجاد ترافیک

کافیست در پیج خود اقدام به تولید محتواهای جذاب پزشکی کنید. دیر یا زود بر تعداد فالوورهای شما افزوده شده و شما می‌توانید در لابه‌لای محتواهای جذاب و آموزشی خود، برند یا موقعیت شغلی خود را تبلیغ کنید.

  • روابط عمومی با کاربران

تجربه ثابت کرده است که ۹۰ درصد افراد فعالیت در شبکه های اجتماعی را به فعالیت مستمر در سایت‌های اینترنتی ترجیح می‌دهند. از این رو، بهتر است سایت‌های پزشکی خود را به یکی از شبکه‌های اجتماعی توریسم سلامت که بسیار پر طرفدار هستند(مانند اینستاگرام )لینک بدهید تا کاربران وارد پیج شما بشوند.

شبکه‌های اجتماعی بیشتر از هر چیز دیگری اطلاعات را به کاربران انتقال می‌دهند. کاربران نیز به راحتی می‌توانند با ادمین‌های پیج ارتباط برقرار کرده و ترغیب به دریافت نوبت و مراجعه به کلینیک شما شوند.

  • برندسازی

بسیاری از کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند، از پیج‌های رسمی و کاری زیادی بازدید می‌کنند. اگر نگاهی به برندهای معتبر جهان نظیر آدیداس یا پوما بیاندازید، خواهید دید که تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها بسیار زیاد بوده و همین امر عاملی برای برندسازی و جلب نظر مشتری شده است. علاوه بر این، مخاطبان با دیدن مطالب شما دید بهتری به کلینیک شما پیدا خواهند کرد. این روزها بسیاری از کلینیک‌های معتبر در دنیا، از پیج‌های خود برای معرفی بیشتر و آگاهی از برند استفاده می‌کنند.

  • اعتبار

عضویت در شبکه‌های اجتماعی مختلف بر اعتبار وب‌سایت اصلی و از همه مهمتر کلینیک شما اعتبار می‌بخشد. بسیاری از افراد قبل از یافتن پزشکان خبره ابتدا سری به پیج‌های پزشکی زده و نظرات کاربران را مشاهده می‌کنند. این امر تاثیر زیادی بر جلب اعتماد آن‌ها دارد. در واقع فعالیت در شبکه های اجتماعی شما را به روز و فعال نشان می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی در توریسم سلامت

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت و جذب مخاطب، نیاز به تولید محتواهای باکیفیت و فعالیت مستمر در تمامی شبکه‌های پرطرفدار نظیر فیسبوک، تلگرام، لینکدین و از همه مهمتر اینستاگرام دارد.

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت با رویکرد تولید محتوای پزشکی

بسیاری از افراد چه در داخل و چه در خارج از کشور علاقه خاصی برای مراجعه به پزشک ندارند. آن‌ها حتی سعی دارند تا از یکی از سایت‌های پزشکی روشی ایده‌آل برای درمان بیماری خود پیدا کنند. این همان سکوی پرتاب شماست! شما باید با تولید انواع محتوای باکیفیت پزشکی و کاربردی به تمام سوالات آن‌ها پاسخ دهید؛ البته، مطالب شما باید به گونه‌ای باشند که افراد را نسبت به سلامتی خود حساس کرده و آن‌ها را برای مراجعه حضوری تشویق کنند.

  • داشتن استراتژی تولید محتوا 

    به یاد داشته باشید که طی کردن یک روند اصولی در تولید محتوا تاثیر زیادی بر روحیه کاربران دارد. اینطور نباشد که تمامی مطالب شما مختص به یک موضوع باشد.

    سعی کنید از مطالب متنوع و کلیپ‌های جذاب استفاده کنید. اگر دارای شبکه‌های اجتماعی مختلف هستید، حتما محتواهای گوناگونی در آن‌ها بارگذاری کنید. این امر موجب می‌شود تا حوصله کاربران از مطالب تکراری شما در شبکه‌های مختلف اجتماعی سر نرود.

  • هرگز کامنت‌های انتقادی را پاک نکنید

    هیچگاه کامنت‌های پست خود را نبندید. اجازه دهید تا کاربران هر نظری که دارند ارائه کنند. این امر نشان از معتبر بودن پیج شما داشته و افراد حس آزادی بیان پیدا می‌کنند. فعالیت در شبکه های اجتماعی تنها محدود به تولید محتوا نمی‌شود. خیلی از کاربران علاقه به درج کامنت و تبادل نظر دارند.

    پشتیبانی آنلاین و ۲۴ ساعته

    توصیه می‌شود برای اعتبار بخشیدن به پیج خود از چندین کارشناس شبکه‌ مجازی کمک بگیرید. بهتر است تمام آن‌ها به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط باشند تا به خوبی با گردشگران سلامت ارتباط برقرار کنند. ارتباط مناسب با شهروندان خارجی بسیار مهم بوده و در جذب آن‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.  

چطور از فیسبوک برای جذب بیمار استفاده کنیم؟

فیس بوک یک شبکه اجتماعی با بیش از دو بیلیون کاربر ماهانه می باشد. به عبارت دیگر بیش از یک چهارم جمعیت دنیا در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند که یک فرصت بسیار بزرگ برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت محسوب می شود. البته بهتر است تا قبل از هر چیز بازار هدف خود و میزان حضور مردم آن کشور در فیسبوک را بررسی کنید.

در ابتدا، نگاهی به کشورهای همسایه و بازار هدف ایران در گردشگری سلامت بیندازیم:

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

میزان استفاده ماهانه از فیسبوک بیش از ۲ میلیارد بار است. مخاطبان فیسبوک زنان و مردان بین ۱۸ تا ۶۵ سال هستند. فیسبوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان است. این یعنی از طریق آن تقریبا می‌توانید با هر کسی ارتباط بگیرید. به احتمال زیاد بیشتر افرادی که در پایگاه داده مشتریان شما ثبت می‌شوند یک حساب فیسبوک داشته باشند. به همین دلیل فیسبوک یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای مختلف در جهان است.

برای جذب بیمار از بازار چند میلیونی کشورهای همسایه، حتماً یک صفحه فعال در فیسبوک داشته باشید و کل محتوای شما به زبان عربی باشد. باز هم تاکید اول بر تولید محتوای مناسب و هدفمند است. در واقع محتوای مناسب، کلید راه شما نیست; خود راه اصلی است!

ویدئوهای خود را به زبان کشور مقصد یا زیرنویس آن کشور، آپلود کنید و یک لندینگ پیج هم برای ویدئو قرار دهید. لندینگ پیج بیماران را به سایت شما متصل می کند و بیماران می توانند راه های برقراری ارتباط و گرفتن مشاوره های درمانی خود را با شما شروع کنند.

یکی دیگر از قابلیت های مهم فیسبوک و اینستاگرام استفاده از بخش پروموشن برای هدفمند کردن پست های پر بازدید شماست. شما می توانید کشور، گروه سنی و تمام مولفه های مورد نظر خود را کاملاً شاخص بندی کنید و پست های شما برای همان گروه هدف ارسال شود.

در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم، این بخش فیسبوک برای کاربران ایرانی بلاک است و انجام هر گونه تبلیغاتی که به کاربران ایرانی مربوط باشد، با بلاک حساب بانکی پرداخت کننده در هر کشوری که باشد، مواجه خواهد شد.

نکاتی در مورد اینستاگرام

اینستاگرام، با بیش از ۱ میلیارد کاربر ماهانه، یکی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ در جهان محسوب می‌شود. کاربران اینستاگرام زنان و مردان بین ۱۸ تا ۶۴ سال هستند. اکثریت کاربران اینستاگرام زیر ۲۵ سال سن دارند که باعث می‌شود مخاطبان آن بیشتر جوانان باشند. اینستاگرام در مناطق شهری محبوبیت بیشتری دارد. این یعنی برای جذب گردشگران سلامتی پتانسیل بسیار خوبی دارد. با استفاده از ویدئو، تصاویر، و استوری‌های با کیفیت می‌توانید گردشگران سلامتی را از نقاط مختلف به دیدن و پیگیری محتوای خود ترغیب کنید.

  • جذب  فالوور در اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در زمینه جذب فالوور در اینستاگرام آن توجه داشته باشید پیوستگی و پشتکار است. برای مثال اگر قصد معرفی کلینیک‌های با کیفیت در زمینه گردشگری سلامت را دارید، هر روز با یک پست این کار را ادامه دهید. برای اینکه نتایج بهتری در جذب مخاطب و فالوور در اینستاگرام بگیرید، بهتر است پست‌های خود را با فواصل زمانی مشخص، مثل هر روز، دو روز یک بار و مانند این منتشر کنید.

نکته موثر دیگر برای جذب مخاطب در اینستاگرام، استفاده از ویدئو، ویدئوهای زنده، و استوری است. مخاطبان اینستاگرام بیشتر به این نوع محتواها توجه می‌کنند. به این ترتیب برای مثال می‌توانید با فیلمبرداری از مراکزی که قصد معرفی آنها به گردشگردان سلامت را دارید شروع کنید. استفاده از ویدئوی زنده نیز به خصوص اگر امکان حضور مهمان معروف یا جذابی در برنامه خود داشته باشید به شما در جذب فالوور در اینستاگرام کمک می‌کند. ۵۷% برندهایی که از استوری استفاده کرده‌اند آن را بسیار موثر معرفی کرده‌اند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید محتوایی زمانمند و روزانه به مخاطبان خود منتقل کنید.

مورد دیگری که در جذب مخاطب اینستاگرام بسیار مهم است، مطالعه و بررسی هشتگ‌ها است. استفاده از هشتگ‌های کلی و هشتگ‌های مکانی مناسب، کمک بسیار زیادی به افزایش مخاطبین و بازدیدهای صفحه شما می‌کند. اگر به همان مثال کلینیک‌ها برگردیم، با استفاده از هشتگ‌های مکانی به خوبی می‌توانید مخاطبی را که به دنبال این مکان مشخص بوده است را جذب کنید. این کار به ویژه در حوزه گردشگری سلامت موثر است.

 شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت را با یوتیوب و توئیتر کامل کنید

یوتیوب در سال ۲۰۱۶ به زیرمجموعه های گوگل اضافه شد و امروز دومین شبکه پر بازدید دنیاست.

 یکی از استفاده های کاربردی یوتیوب در بحث ویدئو مارکتینگ است. چه هدف شما از ساخت ویدئو، آموزش، نمایش رضایتمندی مشتری، تبلیغ، معرفی محصول یا خدمات خود باشد، گام اول شما ساخت یک ویدئوی جذاب، با محتوا و با کیفیت است; آن هم در شبکه ای که ماهیانه ۱ میلیارد بیننده در سراسر جهان دارد و تعدادی از این افراد شاید، مشتریان شما در گردشگری سلامت باشند که به دنبال انتخاب مقصدی مطمئن برای سفر درمانی خود، بین میلیون ها ویدیو بارگذاری شده در حال جستجو هستند. فراموش نکنید که ۷۴% مشتریانی که ویدئویی خوب از معرفی یک محصول را در یوتیوب دیده اند، بعد از آن اقدام به خرید آن کرده اند. پس این شبکه نقش بزرگی در تبدیل نرخ تبدیل به فروش دارد.

شاید بازدیدکنندگان یوتیوب، تا بحال به وبسایت شما سر نزده باشند و ویدئوهای شما را در آنجا ندیده باشند. شانس دیده شدن خود را در شبکه ای که ماهانه ۵ میلیارد ساعت (۱ ساعت به ازای هر فرد در جهان) ویدئو در کانال خود بارگذاری می کند را از دست ندهید. یوتیوب میتواند مشتری را به سمت دیده شدن سایت شما و آشنایی با خدمات درمانی بیمارستان شما، بیشتر ترغیب کند و هر چقدر مشتریان شما زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند و ویدئوهای شما را ببینند و با امکانت شما آشنا شوند، پالس خوبی برای گوگل می فرستد: یک سایت دوست داشتنی و با ارزش برای گوگل!

 ویدئوی خود را طوری بسازید که مشتری شما کنجکاو شود تا به سایت شما سری بزند و ته و توی سایت و امکانات درمانی شما را دربیاورد! اگر فیلم هایی از داستان بیماران قبلی خود می سازید، علاوه بر نحوه ساخت آن، به کلمات کلیدی مرتبطی اشاره کنید تا در ویدئوی شما هر چه بیشتر پخش شود. در یوتیوب برخلاف شبکه های اجتماعی دیگر، محدودیت تعداد کلمه کلیدی ندارید و تا ۵۰۰ کلمه هم می توانید استفاده کنید. اما همان چند تای اول است که می تواند ترافیک سایت شما را بالا ببرد. 

توئیتر: این شبکه اجتماعی در تامین محتوا و اطلاعات جدید از سراسر جهان به مخاطبان کارایی زیادی دارد. میزان استفاده ماهانه از توییتر بیش از ۳۳۰ میلیون بار است. کاربران توئیتر زنان و مردان بین ۱۸ تا ۴۹ سال است. کاربران توئیتر بیشتر با محتوا درگیر می‌شوند و به همین دلیل بیشتر کسب و کارها یک حساب توئیتر دارند که اخبار مهم خود را در آن پوشش می‌دهند. محتوای پست‌های توئیتر محدود به ۲۸۰ کاراکتر یا کمتر است. این یعنی باید در یک توئیت هم متن جذابی ایجاد کنید و هم اطلاعات مناسبی به اشتراک بگذارید.

استراتژی های کلیدی در شبکه ها اجتماعی

  • برنامه‌ریزی

اولین اصل در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی اهداف و امور شرکت است. اهداف شما باید به دقت برنامه‌ریزی شوند. به گونه‌ای که بتوانند جایگاه شما را به بالاترین حد خود برسانند. خلاقیت در ایجاد کمپین‌ها، ارائه تخفیفات ویژه، تولید محتواهای خاص همگی جزو اهداف مهم برای رسیدن به موفقیت در شبکه‌های اجتماعی هستند.

  • تولید محتوا

اصل بعدی فعالیت در شبکه های اجتماعی مربوط به فرآیند تولید محتوا می‌شود. در این خصوص توضیحات کامل را ارائه داده‌ایم. تنها راه پیروزی شما در فضای اینترنت تولید محتوای باکیفیت و جذاب است.

  • انتشار محتوا

سعی کنید محتواهای خود را در بازه‌های زمانی مشخص منتشر کنید. اینگونه نباشد که مدام در حال انتشار مطلب باشید؛ زیرا می‌تواند حوصله کاربران را از تعداد پست‌های شما سر ببرد. زمان مناسب برای انتشار محتوای پزشکی هر ۳ روز یک بار است. سعی کنید هفته‌ای ۱ استوری آن هم با مضمون ایجاد کمپین منتشر کنید تا کاربران را عصبی نکند. تحقیقات نشان داده است که کاربران افرادی را که بیش از حد پست و استوری منتشر می‌کنند از صفحه خود حذف خواهند کرد.

  • تبلیغ

مهمترین بخش در نحوه فعالیت در شبکه های اجتماعی تبلیغات است. تبلیغات هدفمند می‌توانند شما را به آنچه که می‌خواهید برسانند. سعی کنید تبلیغات خود را در قالب کلیپ‌های جذاب و آموزشی جای دهید تا مخاطبان در قبال آن حساسیت نشان ندهند. بسیاری از کاربران میانه خوبی با تبلیغات نداشته و همیشه سعی در مسدود کردن پیج‌های تبلیغاتی دارند.

  • استفاده از تصاویر با کیفیت

فعالیت در اغلب شبکه‌های اجتماعی بویژه اینستاگرام، بدون ارائه تصاویر با کیفیت ممکن نیست. این امر به خصوص در مورد خدمات پزشکی بسیار مهم است و گرفتن تصاویر قبل و بعد از عمل‌های زیبایی یا تصاویری از تجهیزات به روز کلینیک شما، می‌تواند بیماران زیادی را به استفاده از خدمات ترغیب کند.

اطلاعات جمعیت شناختی در مورد اینستاگرام را با هم ببینیم:

شبکه های اجتماعی در توریسم سلامت

اگر طیف زیادی از مشتریان شما در اینستاگرام وجود دارند، موارد زیر را برای تعیین استراتژی خود در این شبکه در نظر بگیرید:

  • ۳۸% مشتریان شما خانم هستند
  • ۵۹% بین سنین ۲۹-۱۸ سال: به جراحی های زیبایی برای این سنین، می توانید توجه بیشتری داشته باشید.
  • ۳۷% کاربران این شبکه اجتماعی، سواد دانشگاهی دارند. حتما از روش های نوین جستجو در کشورهای مقصد آشنایی دارند و اطلاعات سایت های مختلف در مورد نحوه درمان خود را با دقت بررسی می کنند.
  • ۳۸% مشتریان شما خانم هستند
  • ۵۹% بین سنین ۲۹-۱۸ سال: به جراحی های زیبایی برای این سنین، می توانید توجه بیشتری داشته باشید.
  • ۳۷% کاربران این شبکه اجتماعی، سواد دانشگاهی دارند. حتما از روش های نوین جستجو در کشورهای مقصد آشنایی دارند و اطلاعات سایت های مختلف در مورد نحوه درمان خود را با دقت بررسی می کنند.
  • ویژگی خاص بیمارستان/خودتان به عنوان یک پزشک/شرکت خود و… را بدانید و با خلق ارزش و اینکه نسبت به رقبا یک نقطه تمایز دارید، جایگاه خود را بسازید. آن هم در ذهن مشتری!
  • رقبای خود را در سایر کشورها بشناسید و شبکه های اجتماعی آنها را دنبال و بررسی کنید. خواندن نظرات مشتریان آنها در بخش هایی مانند کامنت می تواند اطلاعات خوبی به شما بدهد و در واقع می توانید نوعی تحلیل رفتار مخاطب را هم شناسایی و تحلیل کنید.

سرمایه گذاری بر روی نسل هزاره

تحقیقات نشان می‌دهند که ۷۰% از فعالان شبکه‌های اجتماعی جوانان و نوجوانان هزاره سوم هستند. شما باید فعالیت در شبکه های اجتماعی را متناسب با سلیقه آن‌ها پیش ببرید. در غیر این صورت شانسی برای جذب مشتری و کسب درآمد نخواهید داشت. بیشتر جوانان علاقه به محتواهای باکیفیت و به روز داشته و استقبالی از مطالب پیش پا افتاده نمی‌کنند. به طور کلی، رویکردهای مدرن بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مدام در حال تغییر است؛ دلیل این امر نیز افزایش سن جوانان و ورود نوجوانان به سن طلایی خود است.

در واقع، اغلب بازاریابان در تلاشند تا محتواهای خود را به روز نگه داشته و متناسب با خط فکری نوجوانان و جوانان ۲۰ الی ۲۵ ساله تولید کنند. فرقی نمی‌کند که شما در حوزه پزشکی یا ورزشی فعالیت می‌کنید. وظیفه اصلی شما هدایت مخاطبان به ویژه جوانان به سمت برند خود از طریق شبکه‌های اجتماعی است. هیچگاه فعالیت خود را در شبکه‌های خارج از دسترس نظیر فیسبوک کم نکنید. درست است که فیسبوک در ایران فیلتر است، اما اغلب کاربران خارجی از فیسبوک به عنوان رسمی‌ترین شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

و در آخر:

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارها برای جذب مشتری و کسب سرمایه بویژه در بخش سلامت و گردشگری سلامت هستند. این روزها بسیاری از کلینیک‌ها و پزشکان برای جذب گردشگران سلامت اقدام به فعالیت گسترده در فضای مجازی کرده و از این روش مشتریان زیادی پیدا می‌کنند. شما نیز می‌توانید با حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی مختلف از این فرصت بدون مرز استفاده کرده و درآمد خود را با جذب بیماران بین‌المللی به بیشترین مقدار ممکن برسانید.

2 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب . لطفا حاصل جمع درصد های مربوط به گروه سنی و جنسیت در بخش مربوط به دموگرافی اینستاگرام بررسی شوند .

    1. سلام و عرض ادب دوست عزیز..ممنون از پیامتون..انشاله این مورد هم بررسی می کنیم و در سایت قرار می دیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید