5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یک صنعت ریفرال!

بیماران ریفرال در گردشگری سلامت بخش بزرگی از مشتریان شما را می توانند تشکیل دهند، اگر با ریفرال مارکتینگ و اصول آن آشنا باشید. ریفرال مارکتینگ همان مفهوم Loyalty یا تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار است که باز هم ارتباط مستقیم با کیفیت خدمات شما دارد.

هدف از ریفرال مارکتینگ، افزایش فروش نیست بلکه شما با روش های مختلف، سعی می کنید بیمار را تشویق به دریافت خدمات مجدد از بمارستان یا شرکت خود کنید و در نهایت آنها را وارد دسته مشتریان وفادار سیستم خود کنید.

تبلیغات مبحثی است که در سال های اخیر، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته. بسیاری از افراد محبوب و موفق در هر صنعتی در شبکه های مختلف اجتماعی حاضر شده اند و پیشنهاد خرید یک محصول خاص را به مخاطبان خود داده اند. لازم نیست جای دوری برویم. به لباس های خود نگاهی بیندازید. طی چند سال اخیر چند دست لباس را طبق معرفی و تایید یک فرد مشهور در مورد یک برند خاص، خریده اید؟

اجازه بدهید این موضوع را وارد صنعت گردشگری سلامت کنیم. صنعتی که از آن به عنوان یک صنعت ریفرال ذکر می شود. دلیل آن چیست؟

یک گردشگر سلامت مانند یک مشتری در یک سیستم تجاری، از لحظه ای که برای دریافت خدمات درمانی، وارد بیمارستان یا کلینیک شما می شود تا لحظه ای که پس از ترخیص، بیمارستان را ترک می کند، دارای چرخه عمر مشخص و تعریف شده ای است. 

فوت کوزه گری شما جایی است که بیمار را بعد از ترخیص، از چرخه عمر خود  خارج نکنید و به اصطلاح کاری کنید که گلوی او پیش شما گیر کند! بگذارید بیمار شما، بارها و بارها مجدداً وارد چرخه عمر گردشگران سلامت در بخش IPD شما بشود و این همان تعریف کلمه ریفرال است. 

البته ریفرال بیمار، شکل دیگری هم دارد که در ادامه به آن میرسیم.

قبل از آن باید تکلیف خود را با انواع مشتریان وفادار مشخص کنیم. تعریف ریچارد اُلیور از مشتریان وفادار بیش از دو دهه است که در تجارت های مختلف بکار می رود:

  • وفاداری در سطح شناختی (Cognitive Loyalty): در این حالت مشتری یک شناخت نسبی به برند شما پیدا می کند و بر اساس اطلاعات موجود تشخیص می دهد که در حال حاضر، این برند از بقیه برندها بهتر است. این حالت ممکن است خیلی دوام نیاورد و یک برند قوی تر از شما، قاپ مشتریان شما را بدزدد!
  • وفاداری در سطح عاطفی (Affective Loyalty): این حالت بر پایه احساسات و عواطف شکل می گیرد و مشتری دوست دارد که از شما خرید کند. او از خرید خود راضی است و بخاطر دریافت خدمات بالاتر از انتظارش، خوشحال هم هست!
  • وفاداری در سطح رغبت و تعهد (Conative Loyalty): در این حالت مشتری خود را متعهد به خرید مجدد از یک برند مشخص می داند و علاقه ای به تحقیق در مورد برندهای جدید ندارد و حتی درباره برند شما هم مجدداً تحقیق نمی کند! اینها همان مشتریانی هستند که از تبلیغات “دهان به دهان” استفاده می کنند و در همه جا، شما را به عنوان یک برند برتر معرفی می کنند.
  • وفاداری در سطح اقدام و اصرار (Action Loyalty): بالاترین سطح وفاداری یکک مشتری به برند! مشتری تحت هر شرایطی(حتی دور بودن مسافت) فقط و فقط از یک برند مشخص خرید می کند.

مشتریان قبلی شما بهترین تبلیغ

در قسمت بالا از ریفرال مارکتینگ صحبت کردیم و خرید لباس از یک برند خاص که توسط افراد مشهور در صنعت مد، معرفی می شوند.

شاید شما هم، وقتی پای بیماری، درمان، جراحی و بیمارستان به میان بیاید و بخواهید جایی را برای درمان خود انتخاب کنید، بیشتر از اینکه با توصیه جراح مبنی بر انجام پروسیجر درمانی در یک بیمارستان خاص، راهی آن بیمارستان شوید  ترجیح می دهید سراغ افرادی در آشنایان و فامیل که قبلاً در آن بیمارستان خدمات درمانی خاصی را دریافت کرده اند، بروید. 

شاید در خدمات پزشکی و درمان بجای استفاده از افراد مشهور و محبوب که بیشتر جنبه تبلیغات در پزشکی را نشان می دهد، بهتر باشد از افراد بسیار معمولی و ناشناخته ای که فقط یک بیمار راضی محسوب می شوند، استفاده کنیم.

یک بیمار راضی آینه ای از کیفیت خدمات شماست که با بیانی ساده و حقیقی و به دور از جنبه تبلیغاتی، شما را به دیگران معرفی می کند(ریفرال: معرفی از طریق مشتریان)

مشتری ریفرال یعنی چه؟

عبارت بازاریابی دهان به دهان شکل ساده ریفرال مارکتینگ است. مشتری شما به دو صورت می تواند وارد چرخه بازاریابی ریفرال در سیستم شما بشود: 

بیماران ریفرال در گردشگری سلامت

  • تکرار خرید، که توسط یک بیمار راضی از مرکز و خدمات درمانی شما انجام می شود که در قسمت بالا آن را بررسی کردیم.
  • خرید توسط مشتری جدید به واسطه معرفی محصول شما توسط مشتری راضی: جمله معروف کاتلر که هر مشتری راضی ۳ مشتری جدید با خود می آورد، تعریفی است از ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی. زمانی که با تبلیغات دهان به دهان یک بیمار جدید، وارد بیمارستان/کلینیک شما شود در واقع ریفرال مارکتینگ کارش را به درستی در مرکز درمانی شما پیش برده است. چرا که شما با رضایت خود، به عنوان یک تبلیغ کننده تعداد افراد جدیدی را وارد چرخه عمر مشتریان خود، کرده اید.

به طور کلی هر کاری که باعث شود شما به عنوان مشتری وارد سیستم شوید و پس از آن خرید کالا یا خدمات خود را تکرار کنید و به واسطه اعتماد و رضایت خود، تعداد جدیدی از مشتریان را وارد سیستم کنید، فرآیند ریفرال مارکتینگ به درستی در آن سیستم اجر شده است. 

صنعت گردشگری سلامت به واسطه هویت خود، در ارتباط  تنگاتنگ با سلامتی بیماران درسطح بین المللی است و بیمار راضی از خدمات شما، بهترین تبلیغ کننده و عامل ریفرال مارکتینگ برای بیمارستان/کلینیک شما در کشور خود خواهد بود. 

این بیماران سفیران شما هستند در کشور خود! نمایندگانی که بدون دریافت هزینه، شما را به دیگران معرفی می کنند.

باشگاه مشتریان چه کاربردهایی دارد؟

در واقع ایجاد محیطی است برای تشویق بیشتر مشتریانی که با تکرار خرید، رضایت خود را نسبت به کالا یا خدمات شما، نشان داده اند.

با ایجاد باشگاه مشتریان به آنها نشان میدهیم همانطور که شما با تکرار خرید، ما را متمایز از دیگران کرده اید، شما هم برای ما متمایز از سایر مشتریانی هستید که با یکبار خرید از سیستم ما خارج شده اند.

باشگاه مشتریان اگر به درستی طراحی شود، عامل موثری خواهد بود برای تکرار خرید

باز هم این موضوع را به گردشگری سلامت وصل می کنیم. فرض کنید یک بیمار راضی از کشور عراق برای بار دوم اقدام به گرفتن خدمات درمانی از بیمارستان/کلینیک شما می کند. از اینجا به بعد وظیفه شماست که او را جدا از سایر بیمارانی که تنها یکبار از شما خدمات درمانی دریافت کرده اند، بدانید و این تمایز را با روش های مختلف به بیمار نشان دهید و تبدیل او به مشتری حامی را برای بیمارستان یا برند شخصی خود، تضمین کنید.

فرصت تبدیل مشتری وفادار به حامی را به راحتی از دست ندهید.

بیماران ریفرال در گردشگری سلامت

رشد بیماران ریفرال در گردشگری سلامت با سامانه یکپارچه باشگاه مشتریان

اینجاست که باز هم پای برنامه ریزی و طراحی نقشه راه، به میان کشیده می شود. شما بدون داشتن یک برنامه منسجم قطعاً نمی توانید مشتریان راضی خود را تبدیل به مشتریان حامی کنید و آن هم در صنعتی مانند هلث توریسم که با انواع بیماران از کشورها و فرهنگ های مختلف سروکار دارید.

یک سیستم یکپارچه که بر اساس هر کشور و منطقه، قادر باشد مشتریان شما را دسته بندی کند و بر اساس در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورهای موثر مانند قدرت خرید، مقدار خرید قبلی، فرهنگ کشور مبدا و سایر عوامل موثر، یک سیستم جامع و خلاق و جذاب برای تکرار خرید آنها طراحی کند.

بیمار عراقی را باز هم در نظر بگیرید که برای بار دوم و این بار برای دریافت خدمات ناباروری، اقدام به دریافت خدمات درمانی از بیمارستان/کلینیک شما کرده است. چه بسته ای برای او در باشگاه مشتریان طراحی می کنید که به قدری برای او جذاب باشد که خرید خدمت را تکرار کند؟

تخفیف های پلکانی بر اساس هر خرید برای او جذاب تر است یا گذاشتن یک سفر رایگان به شهر سیاحتی یا زیارتی؟ بر اساس چه شاخصی در مورد هر بیمار تعیین می کنید که سفر رایگان مشهد برای او جذاب تر است یا تخفیف ۲۰ درصدی؟

برای بیمار اروپایی خود که خدمات زیبایی را برای بار دوم از شما دریافت می کند، چه طرحی در ذهن دارید؟ 

و حالا این موضوع را به کل کشورهای بازار هدف خود بسط دهید. نتیجه جالب خواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید