5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

کار با واسطه یا دلال های بیمار؟ چرا و چگونه؟

به یک مبحث پر کاربرد در دنیای تجارت و موضوع داغ گردشگری سلامت می رسیم: واسطه و دلال های بیمار خارجی

اجازه بدهید اول تکلیفمان را با معنی هر کدام از واژه های بالا روشن کنیم و بعد از آن به سراغ بقیه مباحث مرتبط به آنها برویم.

دلال: شخصی است که واسطه انجام کاری بین دو شرکت یا دو شخص با یکدیگر می شود. یعنی کالا یا خدمت شما به عنوان تولید کننده را به دست مشتری می رساند و در اصطلاح خودمانی تر، معامله را جوش می دهد!

واسطه: شخصی است که واسطه انجام کاری بین دو شرکت یا دو شخص با یکدیگر می شود. در اصطلاح خودمانی او کسی است که معامله را جوش می دهد!

تعریف هر دو یکسان است; چرا؟ بسیاری از افراد با این نظر موافق هستند که در واقع هم دلال و هم واسطه، تولید کننده و مشتری را به هم وصل می کنند. 

اما تفاوت در شیوه کار آنهاست. واسطه نیاز بازار است و دلالی نیاز فرد است برای رسیدن به سود و همین جای کار است که تمام مسیر حرکت آنها را از هم جا می کند.

تفاوت واسطه و دلال های بیمار خارجی چیست؟

اگر بیمارستانی هستید که تجربه پذیرش بیماران بین المللی را داشتید، بعید به نظر می رسد بگویید تا بحال با هیچ واسطه یا دلالی کار نکردید!

شما به عنوان بیمارستان یا مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی، چه کسی را به عنوان واسطه و چه کسی را به عنوان دلال می شناسید؟

یک مثال واقعی از تجربیات شخصی خودمان را بازگو می کنیم.

بیمار عراقی با همراهش و شخص دیگری وارد رادیولوژی بیمارستان A شد. مستقیم به سراغ منشی بخش رفت و از آنجا که بارها بیماران خارجی را به او معرفی کرده بود با مراوده ای دوستانه به منشی گفت یک MRI برای بیمار با  مبلغ یک میلیون و پذیرش سریع! و جواب جالب تر از منشی بخش بود که گفت: سهم من هم دویست هزار تومان است! 

فکر می کنم به تفاوت بین واسطه ها و دلال های بیمار پی برده باشید!

واسطه ها، شرکت یا افرادی هستند که به شکل قانونی و درست و با دریافت سود مشخص، بیمار را به شما معرفی می کنند. آنها در مراودات مالی با بیمار دخالت نمی کنند و برای سود بیشتر، به بیمار خدمات غیر استاندارد ارائه نمی دهند. 

واسطه و دلال های بیمار خارجی

حذف واسطه ها، درست یا غلط؟

قبل از ورود به دلالی در گردشگری سلامت، به این سوال جواب بدهید. شغلی را دیده اید که در آنها خبری از دلالی نباشد؟ فوتبال، لباس، ارز و دلار، طلا و سکه، خرید و فروش اعضای بدن و…

تمام افرادی که به عنوان واسطه یا دلال در حرفه های  مختلف مشغول به کارهستند، کانال های توزیع و زنجیره آن را به خوبی می شناسند و با تولیدکنندگان از یک طرف و تمام TouchPoint های مشتری از طرف دیگر، به خوبی آشنا هستند.

اگر شما یک منتشر کننده کتاب هستید چقدر از وقت و انرژی خود را باید هدر بدهید تا به تمام مشتریان خرد و کلان خود دست پیدا کنید. شما ناشر هستید نه توزیع کننده و اینجاست که واسطه ها به کمک شما می آیند و وظیفه رساندن کتاب های شما به مشتریان را بر عهده می گیرند.

گردشگری سلامت هم غیر از صنایع دیگر نیست و دلالی و واسطه گری در آن، امری بدیهی است و حذف واسطه ها علاوه بر اینکه غیرممکن است، در صورت تحقق، به بدنه زنجیره ارزش گردشگری سلامت لطمه وارد می کند; چرا که واسطه ها بخشی از این زنجیره ارزش هستند و به شما کمک می کنند تا فقط روی کار اصلی خود که ارتقا کیفیت درمانی است، تمرکز کنید.

فراموش نکنید که شرکت های تسهیلگر واسطه هایی هستند که بصورت تخصصی، ساخت یافته و خلاقانه  بیمار را به مراکز درمانی شما وصل می کنند.

 با انواع تسهیل گران گردشگری سلامت در مطلب، من یک تسهیلگرم آشنا شوید.

راهکار چیست؟

در واقع تمام مشکل کار جایی است که دلال، منفعت شخصی را به سود کلان و منفعت کلی گردشگری سلامت ترجیح می دهد و با ارائه خدمات بدون شناسنامه و گرفتن هزینه های غیر واقعی، به بدنه اصلی گردشگری سلامت، لطمه وارد می کند. 

شما به عنوان یکی از بازیگران صنعت توریسم سلامت، چه راهکاری برای ساماندهی آنها دارید؟

یک پیشنهاد این است که تمام بیمارستان ها با بستن قراردادهای مشخص، اجازه مداخلات مالی دلال و بیمار را به طور مستقیم و خارج از محیط بیمارستان بگیرد.

این کار در صورتی می تواند موثر واقع شود که پزشکان هم راستا با بیمارستان عمل کنند و این امر هم در صورتی اجرایی می شود که شما به عنوان بیمارستان، وارد عمل شوید و سیاست های محکمی برای نحوه ورود و پذیرش بیماران بین المللی خود توسط دلال ها، اتخاذ کنید. 

هیئت مدیره بیمارستان، نظارت مستقیمی بر روند کار پزشکان بیمارستان دارد و می تواند با تدوین خط و مشی های مشخص، نحوه معرفی بیمار بین الملل توسط پزشک و تعاملات مالی مربوط را مشخص کند.

راه دیگر، قرارداد شرکت های تسهیلگر با دلال ها است، به شکلی که مراودات مالی دلال با بیمار تحت قراردادهای مشخص و در قالب شرکتی انجام شود و علاوه بر آن بیمار مطمئن شود که در مراکز استاندارد، خدمات درمانی را دریافت می کند.

به علاوه، شرکت های تسهیل گر نیز می توانند با آموزش دلال ها و ایجاد داشبورد ثبت بیماران در سیستم یکپارچه گردشگری سلامت و صدور کارت های مورد تایید شما(معرفی نامه)، گامی موثر در بهبود فرآیندهای ورود بیمار به ایران داشته باشند.

تسهیلگران گردشگری سلامت سالهاست در کشورهای دیگر در حال فعالیت هستند و نقش بسزایی در ساماندهی دلال ها بازی می کنند.

کشوری مثل ترکیه با شبکه های گسترده ای از دلال ها در کشورهای مختلف کار می کند و دلال ها نتوانسته اند کوچکترین خدشه ای به اعتبار گردشگری سلامت ترکیه وارد کنند. 

برنامه شما به عنوان یکی از بازیگران اصلی توریسم سلامت، برای همکاری با واسطه ها و دلالان سلامت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید