5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

گردشگری سلامت هند

گردشگری سلامت هند ، به یک موقعیت بسیار رقابتی تبدیل شده است. دلایل متعددی مانند قابلیت انطباق و سازگاری با تقاضای جهانی و رقابت پذیری این کشور، همراه با خدمات درمانی ارزان قیمت باعث رشد این صنعت در این کشور شده است.

گردشگری سلامت هند را در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم و البته می دانیم که بسیاری دیگر از کشورها مانند مالزِی، سنگاپور، بلغارستان و.. رقبای بسیار تهاجمی محسوب می شوند که در رقابت تنگاتنگ با کشورهای فعال در این کسب و کار بین المللی، هستند.

شاید لازم به تکرار نباشد که بعد از بحران اقتصادی ۱۹۹۷ آسیا، رویه ی گردشگری سلامت از شکل یک صنعت گران و لاکچری به بخش دیگری نیز تبدیل شد و آن ورود موفق کشورهای آسیایی به این صنعت بود.

حالا در کنار کشورهای اروپایی و سایر مقاصد گران قیمت، بسیاری از بسیاری از کشورهای آسیایی به مراکز جذاب و ارزان قیمت گردشگری پزشکی تبدیل شده بودند.

عمده ترین دلیل ورود گردشگران پزشکی از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، انتظار طولانی برای دریافت ویزا یا خدمات درمانی در کشورهای غربی، ضعف بیمه های پزشکی برای پوشش دادن کلیه خدمات درمانی و هزینه بالای درمان و.. بود.

گردشگری پزشکی یکی از بخش های اقتصادی هند است که دارای رشد قابل توجهی در سال است. نرخ رشد سالانه این کشور ۳۰% است و تا سال ۲۰۱۵ به صنعتی ۲ میلیارد دلاری تبدیل شده بود و گردشگران پزشکی این کشور در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به تعداد ۴۶۰ هزار نفر رسید.

دلیل موفقیت گردشگری سلامت هند چیست؟

  • نیروی ماهر کم هزینه
  • فناوری های پزشکی مدرن
  • کیفیت مناسب خدمات پزشکی
  • استفاده توده مردم از زبان انگلیسی

 

کمبود توسعه زیرساخت ها، یکی از مشکلات گردشگری سلامت هند بود که دولت هند متعهد به حل این مسئله و اولویت گذاری این صنعت در حال رشد و توسعه، شد.

SWOT گردشگری سلامت هند را با هم ببینیم:

طبق مطالعه ASSOCHAM حدود ۸۵۰ هزار توریست در سال ۲۰۱۱ وارد این کشور شدند و این عدد در سال ۲۰۱۵ به ۳.۲۰۰.۰۰۰ نفر افزایش یافت.

بیشترین درخواست خدمات درمانی در این کشور را پیوند مغز استخوان، پزشکی جایگزین، بای پس قلب، تعویض مفصل ران و جراحی های چشم به خود اختصاص داده است.

با بخش بهداشت و درمان هند آشنا شویم

بهداشت و درمان بخش مهمی از بخش های خدماتی کشور هند است و بیشتر از ۴ میلیون نفر تا سال ۲۰۱۲ در این حوزه مشغول به کار بودند.

خدمات پزشکی هند که در بالا به آن اشاره کردیم، در کنار سایر بخش های درمانی مانند آلوپاتی، هوموپاتی، آیورودا، طب یونانی، Siddha و تبتی، بخش های زیادی از نیازهای گردشگران پزشکی را پوشش می دهد.

خدمات بهداشتی عمومی در این کشور شامل مراکز اولیه بهداشتی و درمانی، مراکز فرعی، بیمارستان های محلی و مراکز بهداشت اجتماعی است و این نکته نیز قابل توجه است که ۸۰% خدمات بهداشتی را بخش خصوصی ارائه می دهد.

از میان شهرهای هند، بنگلور در ایالت تامیل نادو و چنای در ایالت کارناتاکا مشهورترین مقاصد گردشگری سلامت هند هستند.

در بنگلور، بیمارستان های معروفی مانند آپولو، کلمبا آسیا، بیمارستان های فورتیس و بیمارستان های مانیپال قرار دارند.

در چنای نیز گروه آلِپو، بیمارستان های بیلروث، بیمارستان های Frontier Lifeline ، گلوبال هلث سیتی و هیئت های پزشکی مَدرَس به عنوان پر طرفدارترین ارائه دهندگان بخش درمانی، قرار دارند.

دهلی و بمبئی نیز گردشگران محلی و بین المللی زیادی را جذب خود می کنند و در بسیاری از موارد، بیمارستان های مهم و برجسته، حق انحصاری دارند.

تصویر کلی زیرساخت ها و منابع انسانی موجود در بخش خدمات بهداشت و درمان کشور هند را با هم ببینیم(۲۰۱۲) :

هر بخش برای فعالیت در حوزه گردشگری سلامت، باید زیرساخت های مختلف لازم را آماده و مرتب به روز رسانی کند. زیرساخت هایی مثل بخش های حمل و نقل، هتل ها، نیروهای کارآمد و منابع انسانی معتبر، هزینه معقول و… تمامی موارد مهمی را شامل می شود که باعث رشد و ماندگاری کشور هند در این صنعت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید