5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

هزینه درمان بیمار خارجی در ایران چقدر است؟

قبل از پرداختن در مورد هزینه درمان بیمار خارجی در ایران، لازم است تا بدانیم یک گردشگر سلامت به چه دلیل کشور خود را با هدف درمان، ترک می کند؟

در مورد مزایای رقابتی در گردشگری سلامت بارها شنیده ایم و در بخش اول این موضوع، به بررسی برخی از مهمترین مزایای این صنعت می پردازیم. مزایایی که بیماران خارجی را هزاران کیلومتر از مرزهای کشور خود دور می کند تا درمان را در کشور دوم دریافت کند:

همانطور که در بالا عنوان کردیم، قیمت یکی از دلایلی است که بیماران را مجاب می کند تا برای دریافت خدمات درمانی، راهی کشور مقصد شوند.

در مورد مبحث قیمت گذاری و روش های انجام آن، در مطلب “چطور قیمت گذاری کنم؟” توضیحات کاملی ارائه شد و علاوه بر آن در دو وبینار مختلف نیز به بررسی این موضوع پرداختیم.

هزینه درمان بیمار خارجی در ایران

اما این قیمت ها بصورت میانگین بیان شده است و بسته به شاخص های مختلفی مانند بیمارستان، پزشک، شهر مورد نظر و… دارای مقادیر مختلفی می توانند باشند. در جدول زیر برخی از آنها را بررسی می کنیم:

هزینه درمان بیمار خارجی در ایران 2

جدول زیر مقایسه برخی از پروسیجرهای درمانی در سال ۲۰۱۱ را نشان می دهد. می توانید با بررسی آنها با جداول بالا که سال ۲۰۲۰ (نیمه اول مهرماه ۹۹)، بدست آمده، تفاوت بازار گردشگری سلامت و رقابت بین کشورها را مورد تحلیل قرار دهید:

هزینه درمان بیمار خارجی در ایران 3

همانطور که می بینید در بسیاری از پروسیجرها، هزینه درمان بیمار خارجی در ایران کمتر از بسیاری از کشورها است. اما نکته ای که در این مورد وجود دارد توجه به این مسئله است که گاهی قیمت بسیار پایین را مساوی با کیفیت پایین قلمداد می کنند.

بنابراین لازم است تا در کنار داشتن این مزیت رقابتی مهم، به تبلیغات گسترده و شناسایی امکانات مرتبط با کیفیت مطلوب موجود در مراکز درمانی معتبر نیز بپردازیم.

در واقع علوم اقتصاد به طور موثر باعث افزایش و رشد این صنعت در جهان است. یکی از عوامل مهم اقتصادی اختلاف ارز بین کشورهای مختلف است و سقوط ارزش ریال در مقابل سایر ارزهای بین المللی، بستری مناسب را جهت رشد این صنعت در ایران فراهم کرده است.

اما چه عواملی در نرخ پایین خدمات درمانی، در کشورهای در حال توسعه نقش دارد؟

  • هزینه های نیروی کار(به طور مثال هزینه کار در ایالات متحده بیش از نصف درآمد عملیاتی بیمارستان است) و به طور کلی هزینه های دست مزد و سایر هزینه های کار در کشورهای در حال توسعه، بسیار پایین تر است.
  • دریافتی پزشکان در کشورهای در حال توسعه به طور متوسط ۴۰% کمتر از ایالات متحده است (حقوق پرستاران نیز بین یک چهارم تا یک بیستم، کمتر است).
  • در اغلب کشورهای ارائه دهنده خدمات سلامت به بیماران خارجی، هزینه سوء عملکرد بسیار پایین تر از کشورهای توسعه یافته است. به طور مثال اگر یک پزشک در امریکا (در برخی از تخصص ها)، سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای بیمه مسئولیت می پردازد، یک متخصص در تایلند مبلغی حدود ۵ هزار دلار، پرداخت می کند.

حق بیمه مسئولیت حرفه ای برای یک جراح در هند، تنها ۴ درصد مبلغ ایالات متحده است.

  • تجهیزات پزشکی و دارو در کشورهای در حال توسعه بسیار پایینتر از کشرهای توسعه یافته مانند امریکا است.
  • هزینه های اقدامات تشخیصی و چکاپ های منظم سالانه شامل تست های خون، تست های الکتروکاردیوگرام، ایکس-ری، قفسه سینه، تست ریه و اولتراسوند شکمی در کشورهای در حال توسعه، حدود ۴ تا ۵ برابر کمتر از کشورهای توسعه یافته است.

این عوامل از جمله عوامل موثر در قیمت بسته نهایی خدمات درمانی در یک کشور می شود و البته پر واضح است که همین عوامل و نتیجه نهایی آن یعنی قیمت قابل رقابت، یک مزیت رقابتی اصلی بین کشورهای پیشرو در این صنعت است.

همانطور که می دانید عراق یکی از بازارهای پر طرفدار گردشگری سلامت در ایران است. فکر می کنید قیمت خدمات درمانی ایران تا چه حدی در تعیین کشورمان به عنوان مقصد نهایی بیماران این کشور، نقش داشته است؟

طی بررسی به عمل آمده از پرسشنامه ۱۰۰ بیمار عراقی نتیجه زیر حاصل شد:

هزینه درمان بیمار خارجی در ایران 4

همانطور که می بینیم ۷۰% از ۱۰۰ بیمار مورد نظر، به علت قیمت خدمات درمانی ارزان در کشورمان، به ایران سفر کرده اند.

البته فراموش نکنید که بررسی عوامل آمیخته بازاریابی در کشورهای مختلف، متفاوت است. بسیار محتمل است که در کشورهای اروپایی، کیفیت در رتبه اول و قیمت در رتبه بعدی قرار بگیرد. این مسئله نیز از جمله مواردی است که نیاز به تحقیقات بازار هدف شما دارد.

اما در پایان باز هم تاکید می کنیم که کیفیت را فدای قیمت نکنید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید