5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

قرن نو، سال نو و فکر نو

قرنی که با طاعون، وبا، آبله و آنفولانزای اسپانیایی شروع شد و با کرونا به پایان رسید. یک قرن در جدال با ویروس هایی که هر از چند گاه سری به جهان می زنند تا قدرت خود را چه در عصر کشاورزی و چه در عصر دنیای دیجیتال، به رخ بکشند!

چند روزی بیشتر تا شروع قرن جدید شمسی و سال نو باقی نمانده. بگذارید این مطلب را بدون مطالب تخصصی و علمی خاص و فقط با همان شور و هیجان روزهای پایانی اسفند بنویسیم.

بین آخرین روز اسفند و اولین روز فروردین از سال نو ، تنها چند ثانیه تفاوت است و این همه شور و هیجان هر سال در انتهای سال از کجا می آید؟ شاید برای همان امید به شروع جدید باشد. هرچند این تغییر فصل ها در دنیای آنلاین امروزی نقش زیادی ندارد و تا چشم می گذاریم می بینیم نصفی از سال گذشت و کماکان اندر خم یک کوچه ایم!

مثل هر سال در روزهای آخر اسفند، با هیجان از برنامه های سال بعد می گوییم و اهداف مختلفی برای خود تعیین می کنیم. حداقل برای من که چنین بوده و حتی کرونا، کار آزاد چند ماهه و سایه سنگین مشکلات اقتصادی و اجتماعی باز هم مرا از تعیین اهدافم غافل نکرد و البته با کمی تغییر و تعیین اهداف کوتاه مدت تر، با توجه به وضعیت حاکم بر جهان و استپ خوردن یکساله بسیاری از کسب و کارها و اهداف شخصی و عمومی.

اولین برنامه را در سال قبل با شروع به یادگیری شروع کردم. دیدم این چند ماهی که بصورت آزاد در شرکت های مختلف در حال کار هستم، شاید فرصت خوبی باشد تا اهدافم را کوتاه مدت ببندم و این کمای جهانی را به شکل فرصتی برای انجام کارهایی که مدتها از آن غافل بودم، ببینم.

برای من تجربه خوبی بود..چند ماه کار آزاد و شرکت در دوره های مختلف بین المللی و آموزش و چقدر از دیدن دریچه های جدید در دنیای آموزش متفاوت، لذت بردم و فهمیدم چقدر در ابتدای کار هستم و درست دو ماه بعد، فرصتی پیش آمد تا بتوانم به شکل جدی در شرکتی جدید و با تجربه هایی که از کار در بیمارستان ها و شرکت های گردشگری سلامت داشتم، سعی کنیم اینبار به شکلی دیگر و بار دیگر و به اندازه توان و قدرت خود، شاید راهی جدید در گردشگری سلامت کشور ایجاد کنیم.

کرونا صنعت گردشگری سلامت را به خواب موقت برد و شاید فکر نمی کردیم در سال جدید هم سایه سنگین آن، همچنان در جهان باقی بماند.

اما… در کنار تمام این سختی ها همه هنوز امید داریم.. به جهان و علمی که اگر چه مرزها را شکسته و چیزی در دنیای امروز به نام عدم امکان برقراری ارتباط با هر نقطه جهان و در هر لحظه، وجود ندارد; اما در مقابل یک ویروس به شوک یک ساله ای فرو رفت که شاید هنوز هم وقت بیدار شدن آن نرسیده!

شوک کرونا بر جهان، نشان داد که بشر، هنوز چقدر برای رویارویی با اتفاقات غیرقابل پیش بینی ضعیف است و به یکباره جهانی با یک ویروس و یک پاندمی به کما می رود!

تا جهان در خواب است فرصت را مغتنم بشماریم و با نگاهی به قبل، ببینیم در آستانه شروع قرن جدید که بسیار متفاوت از صد سال قبل است، ما چقدر تغییر کردیم؟ سال جدید را هم مانند سال قبل می خواهیم شروع کنیم و با تبریکات همیشگی و تعطیلات چند روزه، برویم و ببینیم چه پیش می آید؟! مثل هر سال…

جهان به زودی از خواب برخواهد خواست و اگر بدون برنامه به استقبال آن برویم باز هم حرف زیادی برای گفتن در دنیا نخواهیم داشت(به طور مشخص در مورد کسب و کارهای مرتبط با گردشگری سلامت حرف می زنم).

بیایید با هم یک پیمان ببندیم. همراهان ۱۰ ماهه ای که در این مدت در کنار ما بودند می دانند که ایران در انتظار ورود بازیگران جدیدی است که نگاهی نو به گردشگری سلامت دارند و می خواهند پا به پای کشورهایی که اگرچه از نظر ظرفیت های علمی و پزشکی در جایگاه پایین تری از کشور ما قرار دارند اما به واسطه داشتن نگاه نو و پیاده سازی این تفکر جدید در کسب و کار خود، امروز از صنعت گردشگری سلامت در کشور خود حرف می زنند و چقدر هم با قدرت به پیش می روند تا جای خود را در میان بهترین کشورهای صنعتی در گردشگری سلامت، باز کنند.

نگاه ما در شروع کار، نگاهی نو به این کسب و کار بود; شاید چون سرد و گرم اینکار را بین بیمارستان ها، پزشکان، شرکت ها، واسطه ها، مترجم ها و … کمی چشیده بودیم و شروع کردیم تا اینبار نقاط ضعف موجود را با روش های مختلف و بین تمام بازیگران این صنعت از میان برداریم.

به نظرمان رسید اول، آینه ای بسازیم تا هر کدام از کسانی که نقشی در این میدان دارند، سرتا پا نگاهی به خود بیندازند و ببینند آماده تغییر هستند یا همچنان بر همین قامت موجود در آینه، با افتخار نگاه کرده و نیازی به تغییر نمی بینند!

روی سخن ما با آنهایی است که با دقت در این آینه نگاه کرده اند و به باور به تغییر کلی رسیده اند و پیمان و عهد ما با شما همچنان ادامه دارد و در سال نو، دریچه های بیشتری را پیش روی شما قرار خواهیم داد تا هر چه بیشتر همگی، خود را پیدا کنیم و با فکر نو، آماده استقبال از جهان از خواب بیدار شده شویم!

در آغاز قرن جدید، کنار هفت سین و به رسم نگهداری از آیین های زیبا و دیرینه ی ایرانی، هفت سین ذهنمان را کمی متفاوت از قبل بچینیم: ذهنی با تفکر نو و هفت سینی جدید که برای ما: سعی، سرعت در پیشرفت، سیاست نو، ساختار دانش، سهم جهانی، سلطه بر بازار و سودآوری است.

هفت سین ذهنی جدید شما در آغاز قرن جدید چیست؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید