5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

بهترین روش های جذب گردشگر سلامت

با بهترین روش های جذب گردشگر سلامت در کشورهای پیشرو در این صنعت آشنایی دارید؟ در ایران چطور؟

یکی از فرآیندهای بخش بیماران بین الملل در مراکز درمانی، روش جذب و پذیرش بیماران خارجی است. در ابتدا، نمونه ای از فرآیند جذب بیمار در بیمارستان را در این قسمت قرار داده و به بررسی بهترین روش های جذب گردشگر سلامت می پردازیم.

همانطور که می بینید روش های مختلفی برای جذب بیماران بین الملل در صنعت گردشگری سلامت وجود دارد. در فرآیندهای ذکر شده از نوشتن جزئیات موجود در فرآیند مانند مباحث مالی بین پزشک و بیمارستان یا واسطه ها، صرف نظر شده است و به طور کلی در قالب قرارداد مشخص آن را بیان کرده ایم.

اما نکته ای که وجود دارد این است که در هر یک از فرآیندهای موجود(به غیر از جذب مستقیم توسط بیمارستان)، قراردادی باید موجود باشد که بندهای قانونی و پرداختی آن در بیمارستان های مختلف، متفاوت است.

فرض کنید پزشکی که بیمار را توسط واسطه یا توسط وب سایت خود، جذب کرده اگر با بیمارستان مذکور قرارداد قبلی دارد و جزو پزشکان آن بیمارستان محسوب می شود، دارای شرایط متفاوتی نسبت به پزشکی است که با بیمارستان قرارداد ندارد( و به علت جذب بیمار و معرفی آن، به بیمارستانی که قادر به انجام پروسیجر درمانی x باشد، بیمار را به آن بیمارستان معرفی کرده).

در این حالت دو شرایط متفاوت ایجاد می شود: اگر پزشک بخواهد تمام پروسیجر درمانی بیمار خود را در بیمارستان X انجام دهد، لازم است تا به عنوان پزشک میهمان قرارداد جداگانه ای با بیمارستان ببندد و اگر فقط بیمار را به بیمارستان معرفی می کند نیز دارای قرارداد و شرایط پرداختی متفاوتی خواهد بود.

این موضوع در مورد واسطه های آزاد و بدون مجوز نیز صدق می کند و در این قسمت ارتباط واسطه ها با پزشک و ورود بیماران توسط واسطه ها به دستور پزشکان(جذب غیرمستقیم توسط بیمارستان)، فرآیند پیچیده ای است که در صورت عدم سازماندهی باعث کمرنگ شدن نقش بیمارستان ها در اجرای درست و شفاف خدمات درمانی به بیماران می شود.

کما اینکه بارها در بیمارستان ها شاهد این مسئله بوده ایم که پزشک و واسطه، بدون هماهنگی با واحد بین الملل و کارشناس و پزشک IPD ، بیمار را با قیمت توافق شده در مطب پزشک، در بیمارستان بستری کرده اند و درصد کمی از این پرداختی بیمار، به حساب بیمارستان واریز می شود.

تکرار مداوم این مسئله باعث تفویض اختیار فرآیندهای مرتبط با جذب و پذیرش بیماران بین الملل به پزشکان و واسطه های آزاد خواهد بود که این مسئله در طول زمان، باعث حذف ایران از مقاصد شفاف و ایمن گردشگری سلامت جهان خواهد شد.

اما بهترین روش‌های جذب گردشگر سلامت چیست؟

قطعاً حضور پر رنگ بیمارستان ها به عنوان قطب اصلی درمان بیماران و شرکت های تسهیلگر به عنوان قطب بازاریابی، جذب و معرفی بیماران به بیمارستان ها، از جمله بهترین روش‌های جذب گردشگر سلامت در تمام دنیاست.

ولی با واسطه های آزاد در این صنعت چه کنیم؟

واسطه ها و مترجمین آزاد بخشی از زنجیره ارزش گردشگری سلامت محسوب می شوند و حذف آنها از این زنجیره نه تنها ممکن نیست بلکه به بدنه اصلی این زنجیره نیز آسیب می زند.

بسیاری از کشورهای پیشرو در این صنعت با شبکه های گسترده ای از واسطه های آزاد از کشورهای مختلف کار می کنند اما روش کار آنها به چه شکلی است که علاوه بر اینکه از وجود واسطه ها و مترجمین آزاد به درستی استفاده می کنند، باعث پیشرفت و توسعه گردشگری سلامت کشور خود نیز هستند؟

دلیل اصلی آن منع مبادلات مالی بین واسطه ها با بیمار است و واسطه ها اجازه دادن هیچگونه قیمتی خارج از قرارداد و تعهدات موجود را ندارند. در واقع آنها نقش بازاریاب و معرفی بیمار به بیمارستان را ایفا می کنند و مطابق با قرارداد، مبلغ سود مورد توافق را دریافت می کنند.

در کشور ما درست برعکس این موضوع در حال اتفاق است و واسطه و پزشک با اعلام قیمتی خارج از قیمت مشخص شده در بیمارستان و دریافت آن مبلغ در مکانی خارج از بیمارستان(مطب پزشک)، بیمار را وارد بیمارستان می کنند و بیمارستان فقط نقش انجام دهنده پروسیجر درمانی را دارد.

در حالیکه بیمارستان باید هسته اصلی تمام فرآیندهای مرتبط با درمان بیمار(اعلام قیمت، دریافت مبلغ، پرداخت سود مسخص طبق قرارداد به پزشک یا واسطه های آزاد و…) باشد.

فراموش نکنید که تا زمانیکه تعامل مالی بین واسطه و بیمار و پزشک، بدون نظارت بیمارستان صورت پذیرد وضعیت گردشگری سلامت کشورمان بهبود نخواهد یافت و این امر تنها زمانی ممکن می شود که بیمارستان ها به جایگاه و قدرت اصلی خود به عنوان اصلی ترین ارائه دهنده و سیاست گذار بخش درمان در گردشگری سلامت، واقف شوند.

به طور کلی بهترین روش های جذب گردشگر سلامت در کشورهای پیشرو در این صنعت، جذب مستقیم توسط بیمارستان ها و یا از طریق شرکت های تسهیلگر با قراردادهای شفاف و مشخص است.

بیمارستان ها با داشتن بخش های قدرتمند بازاریابی، مدارک اعتباربخشی بین المللی و استفاده از انواع روش های برندسازی، روش های جذب مستقیم خود را بهبود بخشیده اند و بیماران بدون نیاز به واسطه های آزاد، به این مراکز درمانی مراجعه می کنند.

در کنار بسیاری از این بیمارستان ها، شرکت های تسهیلگر موفقی در حال فعالیت هستند و کلیه خدمات مرتبط با امور بیماران از جمله بازاریابی، خدمات سفر و لجستیک و درمان و معرفی مراکز مختلف معتبر را به بیماران ارائه می دهند.

بنابراین به جای گذاشتن وقت برای حذف فعالیت واسطه های آزاد، با افزایش و توسعه توانمندی در مراکز درمانی خود و بهبود فرآیندهای مختلف مرتبط با بیماران در شرکت های خود، بازار را طوری در دست بگیرید که بیمار به تفاوت بین فرآیند شفاف، ایمن و قابل اعتماد به خودی خود پی ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید