5/5

دوره جامع کسب و کار گردشگری سلامت

استارت اپ گردشگری سلامت

در این بخش می خواهیم در مورد استارت اپ گردشگری سلامت صحبت کنیم. بیایید ببینیم استارت اپ را به چه شکل هایی تعریف می کنند.

استارت اپ(Start-Up) را در ایران به معنی یک کسب و کار نوپا، معنی کرده اند و در دیکشنری وبستر نیز معنی A New Business را می دهد.

البته مرکز توسعه کسب و کارهای کوچک آمریکا، استارت اپ ها را جزو بخش هایی قرار می دهند که حتماً بر پایه تکنولوژی پا گرفته باشد و امکان رشد نیز در آن وجود داشته باشد.

در سال های اخیر این کلمه زیاد به گوشمان رسیده و اکثر استارت اپ ها هم مبتنی بر فناوری اطلاعات و بستر وب هستند. اما این دلیل بر آن نیست که کسب و کارهای جدید خارج از این حوزه در دسته استارت اپ قرار نگیرند.

اما چیزی که در تمام تعریف ها از استارت اپ مشترک است این است که اگر چه این کودک نوپاست و احتیاج به مراقبت دارد، اما بحث ارزش آفرینی و پایداری در اولویت های آن است. این کسب و کار چه بر پایه تکنولوژی باشد و چه نباشد، می خواهد از فرصت های موجود استفاده کند و رشد کند.

و اما می رسیم به بحث استارت اپ گردشگری سلامت که طی دو سال اخیر به شدت مورد توجه علاقه مندان ورود به بازار هلث توریسم شده است.

قبل از راه اندازی آن از خودتان بپرسید استارت اپ من قرار است چه تحولی در بازار گردشگری سلامت ایجاد کند؟ چه ارزش جدیدی نسبت به استارتاپ هایی که در ایران و کشورهای رقیبم وجود دارد، می توانم اضافه کنم؟

بیایید نگاهی به مدل های استارت اپ و نحوه کار آنها داشته باشیم تا ببینیم شما به عنوان یک استارت اپ گردشگری سلامت در کدام دسته می خواهید قرار بگیرید؟

به این ترتیب، قرار است استارت اپ گردشگری سلامت شما هم از نوع کارآفرینی جسورانه باشد. چون اگر قرار باشد استارت اپ شما از نوع جایگزین حقوق باشد و به همان اندازه هم راضی باشید، جایی برای رقابت های فشرده در بازار بین المللی نخواهید داشت.

فراموش نکنید که در این مدل، استارت اپ شما باید یک بنگاه اقتصادی باشد(مانند بیمارستان) و استراتژی شما به شکلی باشد که با ارزش آفرینی، آمادگی بزرگ شدن و ورود به رقابت بین المللی را پیدا کنید.

اگر چیز جدیدی برای ارائه ندارید، از همین الان از فکر زدن استارت اپ گردشگری سلامت بیرون بیایید. این کار از بیرون به شدت جذاب است چرا که با درآمدهای ارزی سروکار دارد و چه کسی از دلار بدش می آید؟ آن هم در بازار بی ثبات ایران که هر روز ارزش پولمان کمتر می شود و البته همین مسئله، افراد را به فکر راه اندازی یک کسب و کار با درآمد ارزی در ایران، می اندازد.

بارها تاکید کرده ایم و باز هم می گوییم، قبل از ورود به بازار تا می توانید مطالعه کنید و ببینید چه چیز جدیدی برای ارائه دارید تا بین هزاران رقبای داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشید؟ اگر آن را می دانید که این گوی و این میدان!

در مورد فرصت ها و چالش های این صنعت، در موضوعات جداگانه آنها را مورد بررسی قرار داده ایم و همه می دانیم که اگر سقوط ارزش ریال یک فرصت است، نداشتن زیربنای گردشگری و ارتباطات سیاسی ثابت(مکن است همین فردا با یک اعلامیه از طرف دولت، کل ارتباط مان با بحرین قطع شود!) و هزاران مسئله دیگر، جزو چالش های بزرگ این صنعت است.

بنابراین با مطالعه و بررسی فرصت ها و تهدیدهای موجود ببینید آدم این بازی پُر ریسک اما جذاب هستید یا نه. اما یک نکته را فراموش نکنید برای شروع کار، دور خودتان را شلوغ نکنید و تا می توانید از هزینه های اضافی پرهیز کنید.

اسمش استارت اپ است و نه سازمان! قرار است روزی به سازمان تبدیل شود; اگر راه را از اول درست بروید، وگرنه ممکن است مثل بسیاری از شرکت ها، هنوز شروع نکرده اید، درش را ببندید و قید گردشگری سلامت را برای همیشه بزنید!

و در انتها چد نکته که شاید به دردتان بخورد:

  • در شروع به مطالعه یک کشور، یک بازار و یک درمان خاص و مورد نیاز در آن بازار بپردازید.
  • یک شبه سراغ همه درمان ها و کشورها نروید که از راه نرسیده، باید از آن خارج شوید.
  • فرهنگ و پرسونای مشتری بازار خود را بشناسید. پرسونا یعنی اینکه بگویید من مخاطب سایت خودم نیستم. مخاطب من به طور مثال مردم کشور عمان هستند. آنها محتوای من را می خوانند و بدانید آنها چه می خواهند نه شما! به مطلب رفتارشناسی گردشگری سلامت سری بزنید و اگر دنبال یک مطلب مفصل در مورد پرسونای مخاطب هستید به این بخش هم نگاهی بیندازید.
  • چطور است چند ماهی را کارآموزی کنید و بعد از آن ببینید می توانید کسب و کار خودتان را راه بیندازید یا نه؟ اگر به زبان خاصی تسلط دارید، شرکت های زیادی در حال حاضر می توانند از شما در بخش بازاریابی یا مترجم همراه بیمار استفاده کنند.
  • کار را با افرادی شروع کنید که تجربه و زمینه فعالیت در این رشته را دارند. صرف داشتن چند مترجم عرب زبان به کار شما، آن هم در شروع و زمانیکه باید تمرکزتان روی رضایتمندی بیمار و جا انداختن نام و برند خود بر سر زبانها(بین مشتریان)، باشد چاره کار شما نیست.

به افراد تیم تان(مهم نیست چند نفر هستید)، آموزش دهید. مترجمی که کار همراهی بیمار در بیمارستان را انجام نداده، نمی تواند رضایت بیمار را به دست بیاورد و او هم مقصر نیست. مقصر شما هستید که از مترجمی که چیزی از فرآیندهای پذیرش، ورود بیمار، همراهی او و… نمی داند، انتظار زیادی دارید.

البته قطعاً فرض می کنیم قبل از مترجم و افراد تیم تان، خودتان آموزش های لازم را دیده اید و با فرآیندهای بازاریابی، درمان و لجستیک بیماران خارجی آشنایی کامل دارید.

ما سعی کرده ایم تمام مطالب مرتبط با کار گردشگری سلامت را در دانشنامه سیتوسا و وبینارهای تخصصی در اختیار علاقه مندان این رشته قرار دهیم.

  • سری به سایت های شرکت های تسهیلگر بزنید و آنها را مورد بررسی قرار دهید. تفاوت آنها را ببینید. اگر قرار است شما بدون ارزش آفرینی جدید و ارائه ره و روشی نو، کار و مدل شرکت های قبلی را کپی کنید، شانس زیادی برای رقابت بین المللی نخواهید داشت.
  • در مورد مجوزها و نوع فعالیت خود اطلاعات کامل کسب کنید و البته باز هم فراموش نکنید که مجوز شروع کار شما نیست!

8 پاسخ

  1. سلام و خداقوت…
    تو مطالب بالا تاکید داشتید به اینکه روی کشور و بازار و درمان خاص مطالعه داشته باشید.لطفا بفرمایید نیازسنجی ها طبق چه اصول و برنامه ای میبایست انجام بشه و منابع شامل چه چیزهایی میتونن باشن.سپاس

    1. سلام و عرض ادب..نیازسنجی بدون مطالعه بازار هدف امکان پذیر نیست. فرض کنید شما می خواهید روی درمان بلفاروپلاستی کار کنید..مطالعه بازار به شما نشون میده که کدوم کشور رو باید انتخاب کنید. قطعاً کشوری مثل عراق یک بازار بزرگ برای بلفاروپلاستی نمی تونه باشه اما چین می تونه یه کشور خوب برای بازار شما باشه.. باید مطالعه کنید…فرض بفرمایید سایت اداره گردشگری وزارت بهداشت یک نمونه هست برای اینکه ببینید بیشترین تقاضاهای درمانی از چه کشورها و تمرکز روی چه نوع درمان هایی بوده..

      1. سلام و وقتتون بخیر
        ممنون بابت مطااب خوبتون
        در خصوص دریافت اطلاعات بیشترین درخواست های درمان از کشورهای مختلف که گفتین توی سایت وزارت بهداشت هست میشه بیشتر توضبح بدین لطفا؟
        یا لینک مستقیمی دارین از اون وب سایت
        ممنون

  2. باسلام مجدد…
    من اگر بخوام بصورت کارآموزی در شهری کار کنم که شرکت گردشگر سلامتی فعالیت نداره چطور میتونم این امکان رو محقق کنم

    1. سلام و عرض ادب..وقتتون بخیر..من متوجه سوالتون نشدم..کارآموزی برای گذروندن بخشی از دروس دانشگاه؟ اگه برای دوره دانشگاهتون هست که حتماً باید شرکتی باشه که در اون حضور داشته باشید و دوره کارآموزی رو بگذرونید اما اگه فقط برای یادگیری خودتون هست، می تونید با شرکت های فعالی که نزدیک به شما هستن ارتباط بگیرید و احیاناً ببینید موافقت می منن برای کارهایی مثل بازاریابی یا جذب و معرفی بیمار به شرکتشون یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مقاله را دوست داشتید؟ با دوستانتان آنرا به اشتراک بگذارید
جدیدترین مطالب در ایمیل شما

ایمیل خود را وارد کنید و به صورت هفتگی از مطالب تخصصی ما در زمینه گردشگری سلامت استفاده کنید